Hej,
Vi funderar att byta till en svart entredörr men vi är lite oroliga för repor och att den bleknar för mycket med tiden. Någon som har erfarenhet av en svart entredörr?

Fick ett tips om att köpa en standard vit dörr och sedan lämna in den till en billackeringsfirma för att säkerställa att dörrens färg håller sig svart utan att förändras. Någon som har testat denna metod?

Tack på förhand,

Hej! Jag jobbar hos välkänd svensk dörrtillverkare och handskas med svarta dörrar dagligen. Det är helt klart den känsligaste färgen. Rekommenderar den inte. Fingeravtryck syns direkt och minsta stötar och repor. Plus att som du skriver så bleknar den med tiden. Om det blir bättre av att lacka den hos lackfirma vet jag inte. Men tror inte de har bättre färger än vad vi har.

Ett till stort problem med svarta dörrar är om dom sitter i söderläge så slår dom sig väldigt lätt pga. temperaturskillnaderna som blir när solen steker på.

Tack för era svar. Dörren sitter i öster läge så det är ju bättre än söder läge visserligen. Man kanske skall tänka om lite vad gäller detta.

Vi var egentligen inne på en mörkröd dörr från början, tills vi fick höra att det inte är på modet längre. Arkitekten rekommenderade svart istället.

Vi har vit puts på fasad och mörkgrå grund, så en mörkröd dörr skulle kunna ge en färgklick till det hela. Dock vill vi inte att den röda dörren skall "lysa" för ilsket, utan istället en mörkröd dörr.

Någon som har erfarenhet av en mörk röd dörr? är detta inte på modet längre?

Tack på förhand,

Mikael_L
Varför bry sig om mode?

Sätt dit den dörr ni själva gillar punkt. :)

Förresten ändrar sig modet snabbare än livslängden på dörren.
T.o.m dagens skitdörrar ...

• Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Sant, bra kommentar. Det känns som sagt inte hundra med en svart dörr........
och idén med att köpa en vit dörr och sedan lämna in hos en billackerar som lackar den svart, känns ju lite osäker. Tydligen var då tanken att dörren i princip får en billack.....

Tror knappast att dörren blir bättre för att ni lämnar in den på lackning än svartmålad från fabrik.
Min erfarenhet av svarta dörrar är att välja en svart dörr efter ral skalan och inte använda den svarta som ibland är standard kontrollera även vilken glans färgen har.
Det säljs en hel del röda dörrar och vill ni ha röd så ta röd, mode på dörrfärger var den dummaste anledning jag hört.
Tänk om alla följde moden på hus då skulle de bli lite mer opersonliga och tappa sin charm.

En ytterdörr har väl en livslängd på 30-50 år så vilken färg den än har kommer den att vara modern och omodern ett par gånger under sin livslängd...välj en mörkröd om ni vill ha det. Billack på en ytterdörr tror jag inte på.

Tack för alla bra svar och tips!! Uppskattas verkligen.
Vi har kommit fram till att vi vill köra en mörkröd, engelsk röd, dörr. Vi tror att detta kan bli en bra lösning tillsammans med den vita pusade fasaden, gråa grunden, silverfärgade fönster, och ljusgrått bandtäckt plåttak (falsat).

Vad tror ni om denna färg kombination?

Tack på förhand till er alla vänliga människor "där ute"

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.