Hej!
Jag har några dörrar som är från 50 talet som börjar bli rätt slitna. Jag skulle vilja byta ut dessa men behålla de gamla karmarna pga att de sitter spikade i blåbetången och för att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga för att sätta nya dörrkarmar och få det bra.
Det är gamla gångjärn som sitter för tillfället och de nya dörrarna kommer ju med nya fästen, hur ska man göra för att på lättaste sätt få detta att fungera? Byta gångjärn på karmen eller dörren och hur fräser man in nya gångjärn?
Tacksam för svar!
Jag har några dörrar som är från 50 talet som börjar bli rätt slitna. Jag skulle vilja byta ut dessa men behålla de gamla karmarna pga att de sitter spikade i blåbetången och för att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga för att sätta nya dörrkarmar och få det bra.
Det är gamla gångjärn som sitter för tillfället och de nya dörrarna kommer ju med nya fästen, hur ska man göra för att på lättaste sätt få detta att fungera? Byta gångjärn på karmen eller dörren och hur fräser man in nya gångjärn?
Tacksam för svar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det bästa och enklaste är nog ändå att byta dörren komplett med karm.
Och då kommer allt att passa och fungera från första stund.
Det är ju inte bara gångjärnen som skall passa utan även lås, låsbleck och tätningslister.
Att såga av några spik med ett bågfilsblad eller med en stilettosåg är faktiskt väldigt enkelt
Och då kommer allt att passa och fungera från första stund.
Det är ju inte bara gångjärnen som skall passa utan även lås, låsbleck och tätningslister.
Att såga av några spik med ett bågfilsblad eller med en stilettosåg är faktiskt väldigt enkelt
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Tack för ett snabbt svar!
Det finns inga tätningslister utan det är puts bakom dörrkarmen i glipan med smidda spikar. Så gamla är karmarna
Det går inte bara att byta ut låsbläcket eller måste man eventuellt karva i dörrkarmen för att få det att passa? Dörrarna är till karm 8x21 så jag antar att nya blad passar till dessa då det verkar vara standard? dörrbladet är 72,5cm bred och 201 högt.
Jag är helt novis inom montering av dörrar så skulle gärna vilja byta dem så lätt som möjligt.
Om man ska byta karmar med hur ska jag få det att fästa på ett bra sätt då lättbetången lätt spricker och väggen är 7cm tjock + puts.
Det finns inga tätningslister utan det är puts bakom dörrkarmen i glipan med smidda spikar. Så gamla är karmarna
Det går inte bara att byta ut låsbläcket eller måste man eventuellt karva i dörrkarmen för att få det att passa? Dörrarna är till karm 8x21 så jag antar att nya blad passar till dessa då det verkar vara standard? dörrbladet är 72,5cm bred och 201 högt.
Jag är helt novis inom montering av dörrar så skulle gärna vilja byta dem så lätt som möjligt.
Om man ska byta karmar med hur ska jag få det att fästa på ett bra sätt då lättbetången lätt spricker och väggen är 7cm tjock + puts.
Jag antar att du har "gamla" Gabondörrar. Det finns fortfarande möjlighet att byta ut dessa, utan att byta karm. Firman som erbjuder detta har även gångjärn som passar på de gamla järnen. Återkommer i morgon med namn på firman om intresse finns.
Hej!Immobil skrev:
Immobil: skulle vara grymt om du kunde ge mig namnet på firman. Det är högst troligt gabondörrar dock vitmålade med 1 spegel
Kanonkula: ska definitivt kolla om de fortfarande säljer dem!
Tack för tipsen!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt universalmedel i sådana situationer heterNoas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-502010/
Har för mig det var någon slags "övergång" (från karmen till dörren)till nya gångjärndet var ett par år sen jag tittade, slutade med att jag fixa till den gamla dörren, så kan beställde aldrig något.Noas skrev:
Kolla på deras hemsida.Noas skrev:
http://filer.mindorr.se/gammalstandard.pdf
http://www.mindorr.se/innerdorrar/gammal-standard
Kanon! Får bli det alternativet då jag anser att de gamla karmarna duger gott i 65 år till med lite ny färgMichal Pogorzelski skrev:Du använder dig av mellangångjärn som finns att köpa på de flesta byggvaruhus. BD-dörrar (gammal standard) finns i princip vilken modell du vill. Gå in på tex www.swedoor.se och titta. Där kan du även beställa mellangångjärnen.
Bor du i Skåne och behöver dörrhjälp så hör av dig.
DinDörr - Vårt Jobb!
info@dindorr.nu
Tack för svaren!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
