Hej!

Jag har några dörrar som är från 50 talet som börjar bli rätt slitna. Jag skulle vilja byta ut dessa men behålla de gamla karmarna pga att de sitter spikade i blåbetången och för att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga för att sätta nya dörrkarmar och få det bra.

Det är gamla gångjärn som sitter för tillfället och de nya dörrarna kommer ju med nya fästen, hur ska man göra för att på lättaste sätt få detta att fungera? Byta gångjärn på karmen eller dörren och hur fräser man in nya gångjärn?

Tacksam för svar!
 
Det bästa och enklaste är nog ändå att byta dörren komplett med karm.
Och då kommer allt att passa och fungera från första stund.
Det är ju inte bara gångjärnen som skall passa utan även lås, låsbleck och tätningslister.

Att såga av några spik med ett bågfilsblad eller med en stilettosåg är faktiskt väldigt enkelt
 
  • Gilla
Noas
  • Laddar…
Hej! Tack för ett snabbt svar!

Det finns inga tätningslister utan det är puts bakom dörrkarmen i glipan med smidda spikar. Så gamla är karmarna :)

Det går inte bara att byta ut låsbläcket eller måste man eventuellt karva i dörrkarmen för att få det att passa? Dörrarna är till karm 8x21 så jag antar att nya blad passar till dessa då det verkar vara standard? dörrbladet är 72,5cm bred och 201 högt.

Jag är helt novis inom montering av dörrar så skulle gärna vilja byta dem så lätt som möjligt.

Om man ska byta karmar med hur ska jag få det att fästa på ett bra sätt då lättbetången lätt spricker och väggen är 7cm tjock + puts.
 
Jag antar att du har "gamla" Gabondörrar. Det finns fortfarande möjlighet att byta ut dessa, utan att byta karm. Firman som erbjuder detta har även gångjärn som passar på de gamla järnen. Återkommer i morgon med namn på firman om intresse finns.
 
  • Gilla
Noas
  • Laddar…
Mindörr.se hade dörrar med "gamla" mått förr, vet ej om de har det längre. Kan vara värt att titta
 
  • Gilla
Noas
  • Laddar…
Immobil skrev:
Jag antar att du har "gamla" Gabondörrar. Det finns fortfarande möjlighet att byta ut dessa, utan att byta karm. Firman som erbjuder detta har även gångjärn som passar på de gamla järnen. Återkommer i morgon med namn på firman om intresse finns.
Hej!

Immobil: skulle vara grymt om du kunde ge mig namnet på firman. Det är högst troligt gabondörrar dock vitmålade med 1 spegel :) invändigt är det raka träreglar i dörren då en har ett hål i sig. garderobsdörrarna är definitivt gabondörrar i träfärg. Så troligtvis är de andra det också.

Kanonkula: ska definitivt kolla om de fortfarande säljer dem!

Tack för tipsen!
 
Redigerat:
kanonkula skrev:
Mindörr.se hade dörrar med "gamla" mått förr, vet ej om de har det längre. Kan vara värt att titta
Det är gamla standaren på höjd och brädd 725x2015mm så då borde det vara garbondörrar.

Kanonkula säljer Mindörr.se även gångjärn och lås i denna standard?
 
Redigerat:
Om det inte är överfalsade dörrar är det inga problem att få tag på nya som passar i befintlig karm, Swedoor är en tillverkar jag vet har nya blad med gamla mått.
 
  • Gilla
Noas
  • Laddar…
  • Gilla
Noas
  • Laddar…
jonko skrev:
Om det inte är överfalsade dörrar är det inga problem att få tag på nya som passar i befintlig karm, Swedoor är en tillverkar jag vet har nya blad med gamla mått.
Det är släta sidor på dörren och om jag förstår rätt är det då inte överfalsade dörrar?
 
Noas skrev:
Det är gamla standaren på höjd och brädd 725x2015mm så då borde det vara garbondörrar.

Kanonkula säljer Mindörr.se även gångjärn och lås i denna standard?
Har för mig det var någon slags "övergång" (från karmen till dörren)till nya gångjärndet var ett par år sen jag tittade, slutade med att jag fixa till den gamla dörren, så kan beställde aldrig något.
 
Michal Pogorzelski skrev:
Du använder dig av mellangångjärn som finns att köpa på de flesta byggvaruhus. BD-dörrar (gammal standard) finns i princip vilken modell du vill. Gå in på tex www.swedoor.se och titta. Där kan du även beställa mellangångjärnen.

Bor du i Skåne och behöver dörrhjälp så hör av dig.

DinDörr - Vårt Jobb!

info@dindorr.nu
Kanon! Får bli det alternativet då jag anser att de gamla karmarna duger gott i 65 år till med lite ny färg :) mellangångjärnen ser ju i princip ut som dem som sitter på karmen. Om än inte lika snyggt som nya men sparar tid, svett och huvudvärk :)

Tack för svaren!
 
Noas skrev:
Hej!

Immobil: skulle vara grymt om du kunde ge mig namnet på firman.
Det är som tidigare sagts i tråden: Swedoor
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.