Ett par fönster är svårstängda, och det blir värre med åren. Det är alltså handtaget som tar emot att vrida ner då man stänger.

Jag har ingen koll på terminologin här, men på kanten av fönstret går en lång metallskena hela vägen. Från denna skena går två reglar (heter det så), som låser fast fönstret då man vrider på handtaget.

Häromdagen (eller snarare natten) gick ett fönster inte alls att stänga. Regn var på väg. Jag tog och skruvade loss långa skenan och sköt igen fönstret. Även nu nu när "skenan" är lös så är den omöjlig, det går inte att vrida på handtaget och få ut reglarna.

Foton på metallskenan från ett fungerande fönster:
fonster1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fix, står det, och patent.

En av de två "reglarna":
fonster2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man köpa nya reservdels-"skenor"? Var hittar man dem?

I själva glaset står det Emmaboda.

Huset (och fönstren) är från 1982.

Pröva att smörja låsklackarna som sticker ut från metallskenan (spanjoletten är det rätta namnet)
mickekarl

Spanjolett! Tack för benämningen!!!

Jag ska smörja och se om det blir bättre.

Om det inte fungerar, var köper man nya? Låssmed?

S
man ska absolut inte ta någon matolja eller annan olja som tjocknar till

Det kommer funka - en kort smörjning med 5-56 fixade alla mina fönster som jag trodde var trasiga. Kom sen på att det nog finns bättre val av smörjmedel (men än så länge funkar de bra)

• Gilla
Sörmlands solbacke
  • Laddar…
Tog symaskinsolja och det fungerar bra, iaf just nu.

• Gilla
MatH249
  • Laddar…
I spanjoletten är det inte så noga vilket smörjmedel som används så länge det minskar friktionen utan att bli som klister som t.ex 5-56 blir, 5-56 fungerar men blir som klister med tiden ock samlar smuts och klibbar ihop detaljer.
Matolja är organisk och bör inte användas till annat än de som ska ätas.
Smörj med de du har hemma och om ni använder t.ex symaskinsolja så tänk på att det rinner och droppar och kan ge fula fläckar på golv och plattor.
Litiumfett eller vaselin på sprayburk samt låssprayer fungerar utmärkt till att smörja spanjoletter.

Redigerat:
S
jarlh skrev:
Tog symaskinsolja och det fungerar bra, iaf just nu.
den kan också tjockna.

SBH skrev:
den kan också tjockna.
Då blir det låssprej. (Ska ändå gå igenom övriga fönster med det.)

Har nu gått igenom fönstrena med låssprej. Som nya!!!

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Told ya :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.