Fönster & Dörrar
verktygsgurun: Viktigt är utformningen på smygen. Dvs gör inte smygen 90gr i förhållandet till fönstret, utan gör den så att nedre smygen är i lod med väggen nedanför och övre delen i våg med taket om du förstår vad jag menar. Då kommer det att cirkulera mer luft i takfönstret.
Drosen: Välkommen till forumet Magnus Grimberg, marknads och försäljningschef på Ramna....läs forumreglerna nästa gång. Edit: Det jag kommenterade är nu borttaget.
Fairlane: Garantitiden på 10 år är väl för själva dörren? Installationen kanske är svårare att klaga på så sent i efterhand.
smiler: Å hålet är stört omöjligt att göra högre för att få plats med en 9x20?
mexitegel: [citat] Ja, kanske inte precis när man sätter in dem, men kanske tidigare än 7 månader. Det blir nog en av de knivigare bedömningarna. Det som definitivt ligger TS i fatet här är att han väntade 4 månader med att reklamera. Men för en så pass dyr produkt som ett fönster som förväntas hålla många 10-tals år så tycker jag generellt att tillverkarna har villkor som liknar vilda
ccf: Jag har fått installerat några Velux Integra Solcellsstyrda fönster. Nu visar det sig att några av dem lutar inåt när de är fullt öppna (ett av de längre fönstren som sitter där det är lite mindre taklutning lutar mycket inåt). Detta beror på att de har en standardlängd på kedjan (och endast två varianter av dessa) som levereras, oberoende av taklutningen. I stort sett alla har
Bödde: Vi satte i vår pardörr från Qvesarum 2010. Sköter man den med olja så håller den sig jättefin! Vi är jättenöjda.
mikewse: Kort om min sedan en tid genomförda reparation: - tog bort skruvar och spikar i de skadade områdena - handöverfräste bort det skadade - lagade i med skruvlimmade träbitar och stålspackel Sedan gick jag över alla springor i foder mm med silikon och förbättrade luftspaltsventilationen under fönstren för att förhindra nya problem.
Distordera: [citat] Mycket bra tips! Detta har jag tänkt på. Jag har två utgångar i markplan samt en utgång upp för en trapp till huset så det är ok i mitt fall. [citat] Befintliga fönster har frostad plast på sig plus att de är såpass små ca 0,9x0,3 m. ljusinsläppet är sisådär ändå, jag tror faktist att det blir mer ljusinsläpp med blocken. Bra tips dock! [citat] Ok, bra tips om
verktygsgurun: Jag hade satt en träsmyg och på det ett foder. Plåt i all ära men det blir inte så snyggt runt en ytterdörr.
niblom: Jag använde limfog som jag köpte på ett byggvaruhus. De var av ganska dålig kvalitet så jag fick slipa och spackla en hel del för att de skulle bli bra. Jag använde MDF till ovanvåningen, nackdelen där är att när det regnar in (och det gör det alltid någon gång) så sväller MDF'en även om jag målat den typ 3ggr. /N
Snickerick: Har lite problem med att vatten letar sig in mellan båge och karm på några fönster, och tänkte sätta en dropplist på bågen längst ner. Några tips på vad man ska använda? Det är gamla kopplade tvåglasfönster, traditionellt kittade.
Ludwig: Det finns bara en nivå av "död" så vitt jag vet :rolleyes:
Amatörsnickaren: Hittade inget som matchar mitt önskemål om fyrkantig rosett (utom en i mitt tycke för dyr från Hoppe) men hittade en annat snyggt handtag från Millers av ek och matt krom som passade bra till mina ekdörrar - har trist nog ingen länk säljs av BAUHAUS (Länna).
Martin_B: Ja mitt bygglov kan jag lova är övermålningsbar :D ... jag kan till och med garantera det! haha Skämt o sido, detta gäller en innerdörr så jag vill att spröjsen skall synas från bägge sidor. Nä, men jag får la prova och göra själv och hoppas på det bästa, att det inte bågnar dvs. Får bara införskaffa några frässtål och kontraprofiler till dessa.
cecar33: [citat] Har du mätt dörr hålet. På vissa fabrikstillverkade hus gör man så att syllen är hel och i ritningsunderlaget brukar det då stå att syll kapas på plats. Anledningen till att syllen är hel även förbi dörrar är endast för att väggblocket skall hålla ihop under leverans.
Stefan Bengtsson: Jag tycker det låter som att det är bromsen som är problemet. Det sitter i så fall i dörrens översida, och en ledad del är skruvad i karmens överdel.
tompski: Hej, Jag upptäckte idag att jag har fukt under och runt mitt fönster på min oinredda övervåning. Det har ju varit storm i Skåne i natt och regnet har väl legat på som bara den... Men frågan är vad jag skall göra för att få det att inte läcka in framöver.... [bild] [bild] [bild]
Markus Holst: Luftspalten är på plats. Jag visade det just för en snickare som trodde att det berodde på att fönstret var dåligt kittat och att det helt enkelt regnar in, men det har jag svårt att tro att det stämmer.
Martin_B: [citat] Enda skillnaden är väl att ni får vara noggrannare med att fästa fodret i regeln, och hoppas på att fogmassan håller fast fodret mot aluminiumramen. Kan man ej fästa med plåtskruv här och var åtminstone, så fodret blir där? Vet ej vad som är korrekt utförande i detta fall.
nilsmag: Japp, inte helt rätt att avgöra vad som gäller i Boverkets bestämmelser. Men jag tolkar det som att om husets medel-u-värde överstiger 0,4 W/m2K alternativt har ett energibehov på 75 kWh/m2 så gäller att fönsterna måste ha ett u-värde på
Ropia: Att ventilationen "står stilla" på övervåning beror lite på självdraget. det kommer dra in luft i spaltventilerna på nedervåningen medans övervåningens spaltventiler i själva verket blir frånluftventiler eller så står luften helt stilla. Jag hade ett liknande problem, två våningar med mekanisk frånluft och spaltventiler i alla fönster. Hyfsat drag på nedervåningens
sommarbygge: Bor i en bostadsrätt byggd 1968.Behöver byta dörrbladen : H 2020mm, B 825mm, Tjocklek 33mm. Var kan jag köpa innerdörrar med dessa mått? Tacksam för tips.
katten1234: Hej! Vi är på väg att bygga nytt och undrar hur ni ser på westcoast windows kontra SP? Vilka är snyggast och mest prisvärdast? tack på förhand!
fremax: Kallar man detta för inåtgående så är alla dörrar inåtgående , bara att montera utsidan in.. Nee hade aldrig accepterat detta utseende. Men om man missat i beställningen hur det kommer att se ut så kan det vara svårt.. Med vänlig hälsning, fremax
Dracula: Hej, gammal tråd ser jag, hur gick det? Jag är själv på jakt efter vita rullgardiner med motor. Såg att Ellos säljer märket Hasta, helt ok priser. Dock vet jag inte om det finnas annat som är ett bättre köp(?)