L
Lasselano: Kanterna på dörren var kanske lite snedkapade och du mätte på den smala sidan?
8 svar · 11,1k läst
L
Lasselano: De kallas i branschen även för snap-in gångjärn...
2 svar · 1,9k läst
·
M
martinradbo: [citat] Hehe. Åtminstone 50 % chans att jag får rätt modell med Posten imorgon.... :-) Fick tillverkarens artikelnr och Granngårdens körde sitt nr mot detta innan jag beställde. Lägger upp bild när jag fått hem låset.
11 svar · 5,9k läst
·
A
AndersS: Du kan ganska enkelt fräsa bort kitfalserna och istället klä in med glasningslister med gummitätning. Nedtill ute väljer du en aluminiumlist (välj vit) med gummitätning som droppbleck och går utanför nedre fodret, samt passande glasningslister på sidor och upptill. Att jag gissar på att du måste ta bort kitfalsen är att du annars inte får plats med yttre glasningslisten. På insidan
3 svar · 2,1k läst
·
Zixten
Zixten: Minns jag rätt kostade våra portar på jobbet runt 40 - 50 000 / st 4 - 5 meter breda och 4,6 - 5 meter höga... Så i jämförelse låter ditt pris svindyrt... Dom är av modellen som går upp i taket....
18 svar · 40,7k läst
N
Nicklas-B: Ja. Alla tre. En verkar vara mer hantlangare åt de andra två.
6 svar · 4,3k läst
G
gafia: Hej! Letar innerdörrar till ett sekelskifteshus och hittade det jag sökte på byggigen.se och resin woods. Blev nu uppringd av en transportör kl 22 på kvällen. Hade fått ett mail tidigare på kvällen men blir klart skeptisk av att få samtal kl 22 på kvällen. Någon här som har erfarenhet?
0 svar · 1,3k läst
K
katten1234: Hej! Är det någon här som handlat PVC-fönster från dem och som kan berätta lite om hur köpet gick? Dem verkar ha ett bra pris, bra isolering och dolda gångjärn. tack på förhand!
0 svar · 1,2k läst
L
LinusK: Tack för hjälpen. Lyckades precis hitta det. Hade letat lite dåligt. Beijer här i stan hade både 6 och 8 mm.
2 svar · 1,3k läst
Snailman
Snailman: Jag kan väl nämna att de aluklädda H fönster jag satte in för ett år sen, när man öppnar dem i vädringsläge så kan man från utsidan sticka in handen och trycka in spärren och öppna fönstret helt och kliva in.Dessutom blåser de lätt igen från vädringsläget, och då är det risk man glömmer vrida om handtaget, jag blev helt chockad över den värdelösa konstruktionen!
19 svar · 3,6k läst
T
tobben87: Jag skulle testa http://theofils.se/ försökt söka lite på deras hemsida, men vet inte riktigt vad beslaget heter på fackspråk. Annars kanske de kan hjälpa dig va de heter? Alternativt pratar du med leverantören av de färdiga spröjs du hittat.
2 svar · 4,1k läst
·
E
elbjorklund: Tack! Jag tänkte dock ha de på en innervägg så isolering spelar ingen roll! :)
2 svar · 1,6k läst
·
J
JanneSjo: Jag ska köpa ett 6x9 fönster sideswing för att sätta i stugan på tomten. funderar på om Skånska byggvarors fönster är ok - någon som har deras aluminiumfönster - gärna sideswing? Alternativt Traryds SideSwing - men det kostar ca 4500kr och Skånskas 3500kr kommentarer om sideswingfönster generellt?
0 svar · 1,3k läst
H
Hebbesson: Hej! Ska skaffa fönster till källaren/nedanvåningen (ett suterränghus) och ser att det finns speciella krav kring säkerhetsglas enl BBR 19, vilket var nyheter för mig - även om det verkar som en bra idé :) Mitt fönster är 80x130 och sitter 70 cm ovanför golvet på insidan, och ca 30 cm från marken på utsidan. Det som är otydligt för mig är om reglerna kring säkerhetsglas endast
0 svar · 836 läst
L
ljs-s: [citat] Hehe ja vi ska faktiskt börjat planera för att bygga en stuga där samma fråga dök upp :) Så här i efterhand skulle jag nog faktiskt valt skjutdörrar, av plats skäl. Vi har 5 dörrar på 4.6 meter, och dessa bygger ju rätt bra med plats in till uteplatsen när dörren är öppen. Det är ca 30 cm vägg kvar plus karm, vilket gör att när dörrarna är öppna blir det ca 40-50 cm
8 svar · 12,6k läst
bjolo360
bjolo360: Hej Vi skulle vilja maximera ljusinsläppet på vår blivande övervåning och en tanke vi har är att sätta in fönster ovanför innerdörrarna (vi har högt i tak). Vi skulle vilja ha fönster med svart spröjs (typ stallfönster-stil). Dessa är väldigt vanliga om man kollar i div inredningsmagasin, men jag har inte hittat nåt ställe som säljer sådan? Verkar finnas begagnade, men det
0 svar · 2,7k läst
Snailman
Snailman: Ska man skarva, så brukar jag överlappa med tio cm eller så, inte med fem mm.
16 svar · 5,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns många olika modeller av spaltventiker. Bygghandeln (Bejer, XL bygg, mfl), många låssmeder (ej lås& klackbarer) har också. Sök på tex Google efter "spaltventil" och gå vidare till bilder så ser du några av alla modeller som finns, där visas också uppbyggnaden av en del.
1 svar · 926 läst
J
JonasPrintz: Vi har flyttat in i ett tegelhus där vi skall dela ett sovrum på övervåningen. Fönstret sitter nu i mitten, men vi vill ta ut det och sätta in 2 st istället.. Går det?, Blir det bra? Senare skedet vill vi måla huset vitt
0 svar · 749 läst
F
frihopper: [citat] Tack! Funderade på det eventuellt. Hur ska jag göra över öppningen där plåtskenan från plåtregelväggen löper? I den finns en elkabel som går tvärs över öppningen, kan alltså inte riktigt ta bort plåtskenan.
2 svar · 4,3k läst
·
Krillew
Krillew: Ja det var en fin bild du fått tag på... Jag gjorde så här https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=27839&d=1240079546
14 svar · 12,7k läst
·
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT: Ja, vad smart. Att jag inte tänkte på det. Tack! :o :)
10 svar · 9,4k läst
·
Ludwig
Ludwig: Vanliga energiglas då? Vi körde i det på våra källarfönster och övervåningen, funkar perfekt med minimalt ingrepp. Billigare än kassett också.
7 svar · 11,2k läst
·
T
tobbew: I det här fallet är väggen lite för färdig för att införa skjutdörr i tvättstugan. Det går att montera dit en extra regel för att förminska öppningen, men just här går det inte att ha något som går inuti väggen. Frågan är mest om det är relevant att förminska hålet för att en 100-dörr är onödig på något vis. Men i övrigt är det säkert en vettig idé. Har ni
3 svar · 1,5k läst
K
krokodilen73: Jag har precis monterat 3st PVC-fönster 15*13 åt en kund och det var tur att jag inte offererade det utan föreslog per timme. Fasaden bestod av amatörmonterad brädfordring utan ordning alls sneda vinda väggar på både in och utsida. Brädor och skivor huller om buller om varandra 5 olika sorts isolering, inga uppvik på det gamla fönsterbläcken = fuktskador mm. Den stora utmaningen var
27 svar · 6,4k läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: Kolla Byggfabriken, de har många klassiska beslag och brukar kunna svara på frågor.
1 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Klart man kan använda fogskum på träfönster, men dels bör man använda sådant som är flexibelt och dels bör man använda karmhylsor för infästningen + att man på större fönster får vara försiktig så att karmen inte böjs. Mina största fönster stagade jag invändigt tills skummet härdat.
9 svar · 3,0k läst
·
1
123abc: Stoppa in en liten flat skruvmejsel i hålet och vrid den sedan så den flata sidan står horisontellt, sen borde du kunna dra isär handtaget. Det finns olika fastsättningar av hoppe handtagen men det ser ut som om du har den du lossar med en mejsel. http://beslagskonsult.se/download/broschure/hoppe/demonteringhoppekvick-i-sprintfrbindelse.pdf
2 svar · 4,8k läst
·
D
DMOL: Googlade vidare lite, hittade inget på vvs men däremot dessa som byggmax har i krom och rostfritt. https://www.byggmax.se/dorrar/dorrtillbehor/dorrbeslag/tackskylt-beslagsboden-b219km-krom-p7220402 Ska åka och kika på dem så får man kanske plocka fram dremeln. Sen hitta en rostfri pinne eller vad det kallas, som man borrar ur sen kan fästas på armen, så kan man fullborda projektet med
6 svar · 4,3k läst
·
F
Fönster teknikern: Vi byter ofta dessa typer av gångjärn i Göteborg. Det är 2 mans jobb att demontera gångjärn och dörrblad pga att det är tungt och besvärligt på alla vis. Dyra gångjärn med aluminium och rostfritt utan smörjning så blir det så här... Smörj med teflonspray så slipper du betala 8000kr
23 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.