Fönster & Dörrar
twoody: Har tyvärr satt en del billiga dörrar från dom stora byggvaruhusen, den ända fördelen jag ser är att dörrbladet inte väger mer än en bra innerdörr så dom är lätta att montera . Men dom slår sej alltid fast dom väger mindre samt dom brukar ha färre punkter att justera dörren på .
Marlen Eskilsson: Nu är Christoffer från Rotfönster avstängd för smygreklam.
Madwico: Vi tycker inte heller att det kan blir något problem men vi förstår ändå inte varför säljaren varnar oss för detta. Är det nån som har erfarenhet av nybyggda hus med takfönster?
kallun: Kapa bort typ 20 cm och skruva tillbaka de nedersta 7cm på dörren igen. Så gjorde jag på landet på en icke massiv dörr då det mycket riktigt var en förstyvande tvärgående träbalk längst ned.
Testarn: Finns även koppelbeslag hos Theofils: http://www.theofils.se/Views/Pages/TheofilsProductListPageTemplate.aspx?nc=62162
Mikael_L: Ja vad sägs om en kapacitet på minst 3 x 30 x 15 W = 1350W Så länge du dimmar vanliga glödlampor kan du ha vad för dimmer som helst. Ska du dimma laster på väldigt låg effekt (typ 0,1W - 20W total last) så måste man börja kolla lite noggrannare på dimmern så den passar. Ska man dimma järnkärnetrafo för halogenspottar så passar det som regel bäst med tyristordimmer, men för
sinuslinus: Det var en diskussion om det nyss i Anders Malmgrens projekttråd också.
Dirtnbleed: Tack så mycket! Det var en för kort tryckespinne som skadade godset inne i handtaget. Utbytt mot en längre, och det verkar vara allt som krävdes. Stort tack! MVH
magnil: Följer också då jag söker samma. Läste någonstans att idlock.no skall gå att modda så man får slutande kontakt. När jag läste manualen verkade det dock inte vara något bra "bortaläge" utan krångligt att aktivera.
eviljava: Med nuvarande färgsättning och stil på huset: Svart eller vit dörr (helst svart). Jag ser att dörren in till garaget (bredvid garageporten) också är svart. Håll ihop färgerna på dessa båda dörrar. OM hela huset målas vitt i framtiden har du förmodligen större möjligheter att experimentera med kulörval på dörrarna. Personligen tycker jag att du då bör se till att få samma
Torkil: Tack för era kommentarer - huset är inte särskilt vindsutsatt (i mitten av bebyggt bostadsområde) men det kan säkert blåsa rejält även där - bra poäng! Lutar åt invändigt, om ingen kommer med några andra tankar.
Jsoderbe: Oj, snacka om att de fönstren måste varit måndagsexemplar. Jag har flera bekanta som haft VELFAC fönster i åratal, och även nymonterat, och är hur nöjda som helst. Men jag letar fortfarande svar på frågan om någon har tips om fönsterkampanjer? Mvh Johan
Thomas_Blekinge: Tack för svaren. Jag får försöka limma ihop lite ekbitar tills det passar.
Olaf3: Vi ska skilja av vardagsrum och ett isolerat uterum med vikdörrar av utemodell. Hela dörren ska vara glasad och det ska vara modell vikdörr, inte skjutdörr. När man viker ihop dörrmodulerna ska det bli ett hyfsat platt paket som stjäl minimalt med utrymme i dörröppningen. Vår-sommar-höst kommer dörrarna att vara öppna hela tiden. Modulbredden för hela vikdörren blir omkring 4
thomas33: En sån här skrapa borde du kunna köpa där du köper solfilmen. [bild]
bulleb: Det är inte ett Elitfönster som gått sönder utan det är från en av deras större konkurrenter. Om jag nu tolkat ägarkonstellationerna i fönsterbranschen rätt?! =)
Niq: Du borde kontakta någon som säljer färdiga fasadsystem. Någon som säljer tex scüchos sortiment och begära offert. Om du tänkt göra det själv kan det säkert bli billigare att göra en egen stomme och sätta glaskassetter i. Estland är väldigt bra och prisvärda på glas.
user7: Hej! Jag hade tänkt mig att fälla in magnetkontakter i nya ytterdörrar och ett par helt nya fönster/altandörrar från Elitfönster. Jag har sökt efter någon form av rekommendation från i varje fall Elitfönster men inte hittat något. Någon som vet om det bara är att borra in och se glad ut?
Stefan N: Kan det va att fönstret sitter för långt ut i kalla delen kanske?
findus42: Kolla om du kan sätta den nya dörren i den befintliga karmen istället. Kanske du får hugga in nytt slutbleck och nya gångjärn. Det är ändå ett mindre jobb än att riva en inmurad karm. Putsskador är besvärliga. Även om du får in en ny karm kan det bli svårt att dreva. Halva fasaden kan rasa. mvh Findus
123abc: Så som du har idag med oval låscylinder och vred så är det endast dumt att använda låshus 2002. Om du vill använda 2002 så bör du köpa en komplett sats med behör och låscylindrar. [citat] Eftersom det sitter med vredsats och en oval låscylinder så är ASSA 310 ett bättre val. 410 bör inte användas med vanligt vred.
ganooo: Oj va jag fick många bra svar snabbt. Tusen tack för hjälpen. Då bär det av till Ikea imorgon och köpa garderob först till hallen. Sen är det bara att fixa fönsterna. Klackfoder såg väldigt intressant ut.
osiris: Avrapportering: https://instagram.com/p/_uizVsRnZ9/
Bödde: Jag tror inte det är några problem eftersom tjära, precis som slamfärg, inte stänger porerna. Hårdvaxoljan borde kunna tränga in i trät på din dörr precis som den gjorde på min. Jag tror det finns miniburkar som du kan få som prov, kanske kunde vara värt bara för att se så det funkar. Ytan är väldigt slitstark och "levande" som vanlig olja. Sen har jag ingen åsikt kring vilket
findus42: Dagmåttet är det som är innanför glaslisten. alltså det som man ser av glaset när det är på plats. Standard för isolerglaskassetter är att kassetten skall vara 25mm större än dagmåttet. Det blir ca 12-13mm per sida. Med 5mm luft så blir det 17 mm falsdjup. http://www.skanebeslag.se/list/profiler/glaslist/glaslist-isolerglas-bred-aluminium-l6-m-totalbredd-358mm/ exempel på glaslist
findus42: http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid76.pdf brukar jag använda. Håller att skruva in i 14mm hål i ek. Adjufix är för veka för ek så då måste man ha specialslipad plattborr för ett ca 14,8 hål. I furu går det med vilken som. mvh Findus
roland53: Ska man behöva förklara något överhuvudtaget, som kund, om märket sitter mellan glasrutorna!!!! :wow: Felet kan ju bara uppstått på fabriken !!!!
verktygsgurun: Viktigt är utformningen på smygen. Dvs gör inte smygen 90gr i förhållandet till fönstret, utan gör den så att nedre smygen är i lod med väggen nedanför och övre delen i våg med taket om du förstår vad jag menar. Då kommer det att cirkulera mer luft i takfönstret.