Jag har tre fönster som inte riktigt håller riktigt tätt i mitten på bakkanten (vid gångjärnet) när man stänger dom. Två är inte så farliga men ett känns nästan öppet och det blåser ganska duktigt.
Dom är innåtgående så trycker jag på fönstret så sluter det tätt men det står liksom i spänn så det trycks ut igen.
Det finns inte riktigt något man kan justera själva fönsterbladet med. Dom är monterade av föregående ägare, kan det vara så att det ligger så mycket i spänn så karmen trycks ut?
Dom är innåtgående så trycker jag på fönstret så sluter det tätt men det står liksom i spänn så det trycks ut igen.
Det finns inte riktigt något man kan justera själva fönsterbladet med. Dom är monterade av föregående ägare, kan det vara så att det ligger så mycket i spänn så karmen trycks ut?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
det enda man kan göra är väl att kolla vad som är krokigt? En linjal av något slag lär väl snabbt tala om vad som är det ?
Antar att plastfönster kan krokna av gassande solljus och fönstret lite på glänt?
Antar att plastfönster kan krokna av gassande solljus och fönstret lite på glänt?
En bild säger mer än 1000 ord 
Om de satt fönstret på ett korrekt sätt skall det gå att justera karmen, det kanske inte hjälper här.
går det sätta dit tjockare lister?
Är det avväxlat på ett korrekt sätt så huset inte tycker på fönstret?
/N
Om de satt fönstret på ett korrekt sätt skall det gå att justera karmen, det kanske inte hjälper här.
går det sätta dit tjockare lister?
Är det avväxlat på ett korrekt sätt så huset inte tycker på fönstret?
/N
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se men fönstret ligger inte ann mot listen. Googlat runder lite idag och insåg att det går visst att justera fönstret men jag hade inte riktigt rätt verktyg så jag får ordna det.
Men jag misstänker att själva karmen är så taskigt monterad att det kommer bli svårt att lyckas. Fönstret är så snett i karmen att låsningen räcker inte till för att nå sitt spår i karmen och gripa åt
Fönster är både för långt ifrån gångjärnet och för långt ifrån listen.
Huruvida det är avväxlat korrekt vet jag inte. Fönsterna är monterade av förra ägaren och baserat på andra saker gjorda i huset är jag tveksam till det.... Kan tilläggas att det är ett mokfjärdshus med allt vad det innebär med fackverkskounstruktion i både golv och väggar.
//sj
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fabrikat på fönster/beslag?
Går att justera vid gångjärnen med en 4mm insexnyckel, så det dels sluter tätt och ligger rakt.
http://www.rolsoimpex.se/?page_id=94
http://www.rolsoimpex.se/?page_id=94
Beslaget skulle kunna vara exakt detsamma som @thomas33 länkar. Jag har inte lyckats hitta en nyckel som passar i ovankant men skall leta bättre och prova det. Det känns som tappen den ligger precis i närheten av låsbeslaget så 4 mm borde kunna hjälpa till bra 
Återkommer när jag hittat lämpligt verktyg!
Återkommer när jag hittat lämpligt verktyg!
Trodde inte det skulle gå men nu har jag lyckats att justera alla fönster så dom är täta. Var ganska enkelt egentligen kan inte förstå att tidigare ägare inte gjort detta redan när han satt in dom 
Räckte att skruva in dom i överkant så dom kom närmare gångjärnet när de var stängda sen lite små pill på övriga justeringar.
Tack för er hjälp
Räckte att skruva in dom i överkant så dom kom närmare gångjärnet när de var stängda sen lite små pill på övriga justeringar.
Tack för er hjälp
Klicka här för att svara