9 379 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Altandörr som inte går att öppna
Har en altandörr (från 2006) som sedan igår inte går att öppna mer än någon centimeter... Det är tre gångjärn och det verkar som det översta har låst sig på något sätt. Noterar att det är några millimeter snett, ev. har balkongdörren farit upp pga. korsdrag någon gång och gångjärnet har fått sig en törn. Nu sitter man instängd och kommer inte ut på altanen. Har försökt lyfta dörren med kofot och justera dörren utan resultat. Skulle förstås behöva plocka av dörren men det går ju liksom inte när jag inte får upp den mer än ngn centimeter, dörrkarmen är ju i vägen... vad gör man åt detta?
Upptäckt att felet beror på att det sitter en hakregel (heter det så?) i ovankant av dörren som hakar i karmen! Det är det som är felet. Den verkar helt enkelt låst sig. Antar att det sitter nån fjäder eller nåt som gått sönder i dörren. Frågan är bara hur jag får loss den??
Hej. Fixade ni dörren, hur gjorde ni? Exakt samma har hänt med vår nu!steffe79 skrev:
Jag skulle rädda saker från balkongen under stormen, det var i början så tänkte inte på att det blåste så mycket. Men dörren flög upp och när jag skulle stänga gick det bara halvvägs. Såg då att "spanjoletten"(?) var av och tog emot, så jag försökte sätta tillbaka den, tror det blev rätt, men svårt att säga då det var svårt att hålla dörren still. Men stängd blev den! Nu går det bara att få upp den knappt en cm från själva karmen, det blir alltså ingen öppning alls så det går inte att komma till saker och försöka fixa det... vad kan man göra? När det hände första gången, då den inte kunde stängas, kändes det som att det tok emot vid det översta fästet i dörrkarmen, den delen som fäster dörren till huset. Käns lite lika dant nu, som att de nedre vill men den översta tar emot... kan också va så att spanjoleten på dörrens ovensida har lossnat? Vad gör man då?
Jag har varit ute för det vid två tillfällen. Ena gången fick ordentligt våld mot dörren, spärren att släppa. Därefter var det bara räta till staget uppe på dörren. Av någon anledning hade det fått sig en törn, och var en böjt/snett.
Andra gången fick jag pilla med en liten skruvmejsel under staget, medans jag ryckte och knuffade på dörren. Det visade sig att skruvarna som höll i staget lossnat lite, och fick staget att kärva.
Andra gången fick jag pilla med en liten skruvmejsel under staget, medans jag ryckte och knuffade på dörren. Det visade sig att skruvarna som höll i staget lossnat lite, och fick staget att kärva.
Vad gick endast halvvägs? Att dra igen dörren eller att fälla ner handtaget efter att du dragit igen dörren?Pernille Spangsberg Roos skrev:Jag skulle rädda saker från balkongen under stormen, det var i början så tänkte inte på att det blåste så mycket. Men dörren flög upp och när jag skulle stänga gick det bara halvvägs. Såg då att "spanjoletten"(?) var av och tog emot, så jag försökte sätta tillbaka den, tror det blev rätt, men svårt att säga då det var svårt att hålla dörren still. Men stängd blev den! Nu går det bara att få upp den knappt en cm från själva karmen, det blir alltså ingen öppning alls så det går inte att komma till saker och försöka fixa det... vad kan man göra? När det hände första gången, då den inte kunde stängas, kändes det som att det tok emot vid det översta fästet i dörrkarmen, den delen som fäster dörren till huset. Käns lite lika dant nu, som att de nedre vill men den översta tar emot... kan också va så att spanjoleten på dörrens ovensida har lossnat? Vad gör man då?
Då den blåst upp så kan gångjärnen ha knäckts och dörren fysiskt tar emot men det borde du kännt när du stängde dörren.
Hur långt kan du öppna dörren? 1cm från helt igendragen eller 1cm förbi karmen?
Ta något tunt och för runt dörren i framkant samt nere och uppe när du försöker öppna så kan du känna om spanjoletten inte öppnar eller om dörren tar i karmen.
Är det en plast eller trädörr?
Du kanske kan ta några bilder så kanske problemet blir lättare att förstå.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag tycker det låter som att det är bromsen som är problemet.
Det sitter i så fall i dörrens översida, och en ledad del är skruvad i karmens överdel.
Det sitter i så fall i dörrens översida, och en ledad del är skruvad i karmens överdel.
Klicka här för att svara