Fönster & Dörrar
Fönster teknikern: Vi byter ofta dessa typer av gångjärn i Göteborg. Det är 2 mans jobb att demontera gångjärn och dörrblad pga att det är tungt och besvärligt på alla vis. Dyra gångjärn med aluminium och rostfritt utan smörjning så blir det så här... Smörj med teflonspray så slipper du betala 8000kr
yuphin: [citat] aha, ok då har jag ett multiverktyg från Jula redan. Det räcker förhoppningsvis för detta ändamålet.
hellohello: [citat] Inga foder idag. Är bara karm. Då kör jag på...
Arne999: Jag ska byta den gamla källardörren och funderar på hur man kan göra när det inte går att att foder. Grundmurande är ju ojämn så det känns ju som man bör täta glipan runt om med någon typ av mjukfog eller ???? Nuvarande dörr sitter bara med karmen kloss i kloss med grundkursen med perfekt passform, inga beslag eller nått....
123abc: Är det en klassad brandcell eller varför dreva/skumma en innerdörr? Är dörren och väggen brandklassade? Att dreva kan ljudisolera marginellt men det beror på dörr och vägg.
Plutus: Glas till solfångare för de som vill bygga själv! En lagom stor svartmålad radiator i en trälåda med rätt mått.
Annkina: Nu är listerna på plats. Blev förklistrade silikonlister från Tesa. Köpta från Bauhaus. Nu är det ju svårt att säga hur bra de är sådär på en gång, men det kändes bra iaf. Och termometern som står i ena fönstret har efter 1½ timme stigit 4 grader. :D http://www.bauhaus.se/sjalvhaftande-silikon-vit-18m.html
erkancarling: Ska ta upp ett 10x10 fönster i en bärande yttervägg och undrar vad som är en lämplig dimension att växla av med ovanför fönstret. En takstol (självbärande) hamnar mitt över fönstret. Ytterväggen är GAMMAL och består av stående tättsittande reglar 120x60 (ja intressant dimension) Det betyder att det knappast finns anledning att förstärka sidorna men frågan är om det räcker
Ken: Skall kolla om det finns nåt märke på det. Kanske man kan skumma fast det och sen dreva som vanligt med islolering innanför, väggen är ju mycket tjockare än själva fönstret så det blir utrymme bakom.
SBH: [citat] aldrig bara skumma fast något.det kommer att lossna med tiden
per_mikkola: Hej! Är det någon som har köpt Maximal Fönster Compact? Det är ett insticksfönster helt i aluminium som man placerar i befintliga karmar. Jag har bärande fönsterkarmar (troligen), så jag tyckte det verkade som ett perfekt fönster för mig. Det verkar mest som det är hyreshus och bostadsrätter som de levererats till. Någon som vet vad de ligger i pris jämfört med traditionella
Taxen: Hittade de här filmerna som visar hur man kan göra.Kommer en film om foder och bleck efteråt. https://www.youtube.com/watch?v=jtIeMwvlgjg
Vedeldat: Härligt. Börjar med mitt om några veckor, har byggt om överhandsfräsen så jag kan sänka in glaskassetten 17mm in i fönsterbågen sedan tillbaka med den gamla listen. Skulle inte överhandsfräsen få plats över allt så blir det att köra med multisågen, allt planeras utföras med fönstret på plats i karmen. (se första bilden i första inlägget)
per_mikkola: Jag har några ritningar på huset, men det framgår ej riktigt hur konstruktionen vid fönstren är gjord. [bild]
Deamon333: Hallå. Ska tätta vår ytterdörr idag. Undrar dock hur man gör med "innerdörren" som sitter direkt efter ytterdörren. I gamla hus med två fönster där man tar bort det inre på sommaren så gäller ju att låta det yttre vara ventilerat medan inerfönstret ska vara lufttätt. Här är det ju dock vesäntlig skillnad på tjocklek och isolering i inner och ytterdörr. Så mina frågor ska:
MasseH: Fremax; tack för synpunkt och för ungefärlig prisuppgift för alternativ 1 (ersätta valsat glas i innerbåge med energiglas).
Lane: det går att kapa dörrarna, det har vi gjort. bredden stämmer så det är ju hölden. vi har bara så i källaren och köpte enkla dörrar, kapade fint, knackade ut underdelen ( sitter massivt trä som ramverk inuti) och knackade i med lite lim på kapade dörren. syns inte. Dörrtillverkarna har som passar gamla gångjärn. men vi bytte karmar. det enda som var synd var att jag ville ha
Tokskalle: Tja ... Är man flera som bor i huset så finns väl risken att man slänger upp dörren rakt i ansiktet på den bättre hälften som just den fredagen, klockan 17:59, är på väg upp för trappen från "fel" håll bärandes på tunga kassar fyllda med glasflaskor från apoteket Röda näsan.
dsub: Själv har jag tyckt att det har varit bra när folk har bytt fönster, för då kan jag åka och hämta finfina fönster både med och utan karm alldeles gratis till mitt orangeri, om jag nu kommer till skott att bygga det bara =)
snowjim: Med andra ord verkar det inte spela någon roll på så små fönster om vi väljer 2 eller 3 glas? Det ser dock ut att skilja sig en del i pris, kanske 1000 kr eller något åt det hållet.
JanneSjo: ja jag kan välja att använda bara 6 siffrig kod och/eller 4 siffrig kod och tag och/eller öppna via appen troligen kan jag också välja att någon kan använda bara tag. Jag kan välja som admin vad en person ska ha för möjligheter. jag har bara gett enbart kod till 1 person och mig själv. övriga har tag med 4 siffrig kod.
Anna_H: Har aldrig hört talas om något sådant. Vädringsfönster med filter finns däremot, liksom ventiler, med eller utan fläkt.Ett när som är tätt nog att stoppa det dammet gör hela fönstret till en ogenomskinlig ventil.
prototypen: Riv försiktigt, inte som arga snickarn med tigersåg rakt genom. Kapa panelen och jobba dig in lager för lager, finns det el där så går det att flytta. Protte
P-plats: [citat] Just så löste vi det, ingen bra bild men resultatet blev över förväntan. Vi valde SP-fönster för jag gillade utseendet både på aluminiunprofilen på utsidan samt fräsningarna på insidan. [bild]
Haas84: Vi måste byta ut vårat takfönster. Sitter idag ett öppningsbart där. Men den nya kommer inte bli öppningsbart, utan ett fast kupol-liknande. Kommer bli i måttet 60x90 så själva fönstret går på runt 6000:- om jag inte minns fel. Har fått ett förslag på mellan 16-18000 beronde på hur mycket som behövs göras innan nya fönsret monteras? Är det ett rimligt pris?
Rolf i Roslagen: [citat] Jag bor högst upp. Det känns ingen skillnad mellan de påverkade områdena och de opåverkade. För säkerhets skull kände jag på båda sidor av glaset. Bifogar en närbild av de påverkade områdena. [bild]
Squall Leonhart: Det kan mycket väl vara så att fjädern är skrot sedan tidigare eller att porten är äldre än jag tror och därmed var begagnad redan när järnaffären installerade den. De gånger vi använde porten innan vi plockade ner den så fick man mer eller mindre lyfta hela porten och den skar lätt fast på någon av sidorna. Bra att veta då jag trodde att de mindre portarna var utan. Lättare
elisa_82: Undrar om någon har beställd från sida ?hur har det gått? jag funderar på pvc men om det finns så smal som möjligt karm+båge!! undrar vilken sorts har smalare profil och karm? http://www.szachmat.gda.pl/oferta.php?lang=pl&id_strony=36
fremax: Hur menar du "passar direkt" ? På gamla gångjärn, svårt, behövs ett snickeri som gör nya bågar. Nya fönster som passar i "hålet" i fasaden , alla tillverkare har skräddarsydda mått mot tillägg , även om det kostar lite extra. Med vänlig hälsning, fremax