Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag är tvungen att ha inåtgående dörr på mitt källarförråd och beställde en sådan. När hantverkarna kom och skulle montera blev de sura och tyckte att dörren var felaktig, att dörrfabriken bara tagit en vanlig inåtgående karm och satt dit.
Normalt har man trätröskel inåt och metall utåt. Här är det tvärtom.
Hålen för karmskruvarna sitter på sitt vanliga ställe vilket innebär att de nu hamnar på utsidan.
Vid mailkontakt med fabriken svarar de att det är så det är på deras inåtgående dörrar. Trätröskeln är lite extra fasad för bättre avrinning och man har borrat fyra extra hål för karmskruvar bakom dörrbladet för att man inte ska komma åt dem utifrån.
Är detta OK? Kan jag reklamera dörren? Kunde de inte låtit bli att borra de vanliga hålen åtminstone? Kommer inte tröskeln att ruttna?
Normalt har man trätröskel inåt och metall utåt. Här är det tvärtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hålen för karmskruvarna sitter på sitt vanliga ställe vilket innebär att de nu hamnar på utsidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vid mailkontakt med fabriken svarar de att det är så det är på deras inåtgående dörrar. Trätröskeln är lite extra fasad för bättre avrinning och man har borrat fyra extra hål för karmskruvar bakom dörrbladet för att man inte ska komma åt dem utifrån.
Är detta OK? Kan jag reklamera dörren? Kunde de inte låtit bli att borra de vanliga hålen åtminstone? Kommer inte tröskeln att ruttna?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det kostade ändå 1500 kr extra att få den inåtgående, så lite kunde de väl ha ansträngt sig.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Dessutom är det besvärligt för mig att sitta emellan när hantverkarna säger att den är felaktig och dörrtillverkaren säger att den är korrekt.
Att de kunde låtit bli att borra hålen kan jag hålla med om men den frågan ligger i själva beställningen.
Visst är det möjligt att misstänka att det är en utåtgående dörr som de vänt på fast dörrbladet är fräst på den rätta sidan istället.
men det kan vara helt i sin ordning, en del dörrar är även samma för utåt och inåtgående men det estetiska alltså ytan på ut och insida kan skilja mellan utåt och inåtgående.
Andra tillverkare använder en helt annan karm/dörrblad för inåtgående dörr.
Förr var samtliga trösklar av trä och det fungerade bra metallen kan dock kännas lite kall på insidan.
Ofta så är det en lite högre tröskel på inåtgående dörrar då det ofta behövs högre frigång för dörrbladet för att det ska fungera att öppna med golv samt golvmatta och eventuellt grus som man drar in på vintern.
Den stora frågan är snarast vad du beställt och eran överenskommelse, kanske har du fått exakt vad du beställt.
Ibland behöver man ta reda på vad det faktiskt är som man beställer.
Visst är det möjligt att misstänka att det är en utåtgående dörr som de vänt på fast dörrbladet är fräst på den rätta sidan istället.
men det kan vara helt i sin ordning, en del dörrar är även samma för utåt och inåtgående men det estetiska alltså ytan på ut och insida kan skilja mellan utåt och inåtgående.
Andra tillverkare använder en helt annan karm/dörrblad för inåtgående dörr.
Förr var samtliga trösklar av trä och det fungerade bra metallen kan dock kännas lite kall på insidan.
Ofta så är det en lite högre tröskel på inåtgående dörrar då det ofta behövs högre frigång för dörrbladet för att det ska fungera att öppna med golv samt golvmatta och eventuellt grus som man drar in på vintern.
Den stora frågan är snarast vad du beställt och eran överenskommelse, kanske har du fått exakt vad du beställt.
Ibland behöver man ta reda på vad det faktiskt är som man beställer.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Några detaljbilder på dörren för inåtgående utförande fanns inte. Blev fundersam när hantverkarna sade att det är uppenbart felaktigt. Det jag har beställt är en bra ytterdörr. Om den har en köldbrygga, ruttnar i tröskeln och har onödiga fula skruvhål är det inte en så bra ytterdörr som jag kunde förvänta mig.
Det är så jag skulle argumentera om jag vore advokat.
Vad är det för märke, vartifrån har du beställt dörren?
Det skulle vara mycket mer intressant och mer givande för oss andra här på forumet att kunna läsa om vartifrån denna dörr kommer, och kanske kan det hjälpa någon annan att ställa flera frågor innan beställning och eventuellt undvika en dålig produkt om det blir de problem som du är rädd för.
Det skulle vara mycket mer intressant och mer givande för oss andra här på forumet att kunna läsa om vartifrån denna dörr kommer, och kanske kan det hjälpa någon annan att ställa flera frågor innan beställning och eventuellt undvika en dålig produkt om det blir de problem som du är rädd för.
Jag håller helt med dig i allt.Fred vom Jupiter skrev:Några detaljbilder på dörren för inåtgående utförande fanns inte. Blev fundersam när hantverkarna sade att det är uppenbart felaktigt. Det jag har beställt är en bra ytterdörr. Om den har en köldbrygga, ruttnar i tröskeln och har onödiga fula skruvhål är det inte en så bra ytterdörr som jag kunde förvänta mig.
Tyvärr kan jag inte vara till någon mer hjälp då jag faktiskt inte vet vad man har att förvänta sig av inåtgående ytterdörrar. Men lite suspekt verkar väl produkten du fått levererad.
Jag hoppas du får mer och bättre input här, och att du får till en lösning som känns OK med dörrfabriken.
Men jag förstår det iaf som att dörren åtminstone troligen är bra och korrekt, men felen sitter isåfall i karm/tröskel. Kan dom leverera en bättre sådan produkt så blir allt bra sen?
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag ville kolla här på forumet om jag och hantverkarna tänker rätt eller om vi bara är gnälliga idioter som klagar. Känns bättre att ha bollat lite med andra innan man börjar tjafsa med dörrfabriken. Jag får höra vad de säger innan jag hänger ut dem med namn.
Tyvärr är den tillverkad på beställning eftersom den skulle vara just inåtgående och mörkt röd, så av den anledningen kanske det är knepigt att diskutera med dörrfabriken om att ta tillbaka den.
Tyvärr är den tillverkad på beställning eftersom den skulle vara just inåtgående och mörkt röd, så av den anledningen kanske det är knepigt att diskutera med dörrfabriken om att ta tillbaka den.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Kallar man detta för inåtgående så är alla dörrar inåtgående , bara att montera utsidan in.. Nee hade aldrig accepterat detta utseende. Men om man missat i beställningen hur det kommer att se ut så kan det vara svårt..
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden