Fönster & Dörrar
Thomas_Blekinge: Det vore enklast om du kunde få av aluminiumramen men den är möjligen limmad, då är det svårt. Är den på utsidan? Tillbehör för persiennerna finns i näthandeln.
pelpet: Såklart man kan ha en glasdörr, det går ju alldeles utmärkt på jobbkontoret. Jag tycker det är en utmärkt ide. Nackdelen är väl du kör videomöten med kollegorna medans partner slafsar runt i morgonrock på andra sidan glasdörren. Fast även det problemet kan lösas kontorsmässigt med frostad film på glaset.
toolman77: Jag har använt denna till mitt pvc fönster som sitter i grundmuren. Den bildar ett tunns skinn men är fortfanade ketig under. Alltså inte superbra om det är risk för åverkan/ pilliga barnfingrar men står emot rörelser väldigt bra. Gå att måla på om man är försiktig https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/fogmassa/utefog-byggmax-brun-p18124
Oldboy: Det går, men innebär mkt jobb, bra maskinpark och stor hantverksskicklighet. Det finns en eller flera trådar här på forumet som visar hur man gör. Min rekommendation är att du hittar en annan lösning på problemet.
DMG: Får väl leva med det, irriterande bara att dem inte gör det ordentligt tycker jag. Hade inte haft nåt problem att betala nån timme extra om de bara hade frågat.
Larsa: Fönsterfirmorna brukar mer än gärna komma och titta och offerera. Finns "fönstermäklare" och som kan erbjuda flera leverantörer. Grovt gissat skulle jag tro att du hamnar på listpris inkl montering (rabatterna finansierar monteringen). Men sen kan det ju variera hur svårt det är att byta och hur mycket av smygar, fönsterbänkar etc som måste bytas ut
Per i Hamrånge: [citat] TS: varför inte prova. Inte silicon kanske men en tätningslist typ "dammlist". Fönstrena är ju ändå dåliga. Kör några år och se vad som händer. Funkar det inte är det tillbaka till ruta ett. Byt beslag och återställ luftningen enligt gängse metoder.
verktygsgurun: Jag brukar väldigt sällan använda något stöd på utsidan. Jag håller fönstret med en 12mm stålpinne som jag för i karmhålet alternativt sugklockor. Riktar in fönstret var jag vill ha det o kuddar fast med winbags eller karmdubb. Sen är det bara att skruva fast. Vid stora fönster har man naturligtvis en eller två gubbar som hjälper till att hålla under tiden man skruvar fast det.
shomakie: Jag ska renovera ett par gamla slagportar till mitt nya garage där panelen är lodrät och ganska ful. Kommer skruva på mdf på båda och fräsa snespår som på dörrarna jag har så allt blir enhetligt. [bild]
123abc: [citat] Jobbar du yrkesmässigt med dessa produkter som jag gör? Sitter dessa lås i utrymmen där äldre med p.g.a ålder nedsatt motorik eller handikappade passerar hela dagarna eller är det endast för unga friska människor det ska fungera? Tror du att det är möjligt att instruera äldre eller handikappade som fysiskt inte är kapabla till att anpassa beteendet hur de ska använda låsen?
Anna_H: Själv är jag nyfiken på hur det har gått med lukten? Ett tips är att gamla linoleummattor kan lukta päckel, lite som gammal surspya efter en festival. Om man våttorkar sådana golv, eller om det ligger under golv så att det kommer fukt i linoleumet kan denna lukt krypa fram.
Recco7: Tack för svaret! Hmm okej, Hittade faktiskt någonting här http://listbutiken.se/tackbrada-vit-0500/ , ska kolla om man kan beställa från den lokala bygghandeln.
Finndjävel: Förrådsdörr det där. Två gångjärn och inget fönster. Antagligen gjord av nått billigt brasilianskt träslag för att efterlikna teak. Max 1500kr.
KnockOnWood: Vantskruvar hittar du annars i alla vanliga inköpslador , som Jula, Clas O och Biltema.
ivan82: Hej, håller på och isolerar om taket i huset. Nu har vi lämnat en öppning för takfönster, 115x143 och vi tänkte lägga in följande fönster 94x140: http://www.bauhaus.se/takfonster-velux-ggu-pk08-0070-940x1400mm-pivahangt.html#full-description [bild] Ska jag "bygga igen" hålet/läkta/gipsa och märka ut var vi har hålet? Sen när det är dags, såga upp hålet. Eller ska vi bygga, såga
zniff: Hej, Jag har införskaffat en fönsterpanel (som normalt används för uterum) att användas som fönsterdörr i i lutande tak/vägg. Dörren ska öppnas uppåt. Den dyra varianten är, just det, för dyr: http://www.velux.se/produkter/takfonster/balkong-och-terrass/takterrass . Pris 25,000kr Istället satsar jag på pivåbeslag. Då fönstret väger en del och har en smal aluminiumram, fästes
Kallebo: http://www.attstrom.se/?p=407 Jag tror inte alls på spädning av trepentin eller lacknafta. Men jag är väldigt kluven till om man ska olja första lagret på rent trä med kokt eller rå linolja. Hur ska man tänka egentligen? Målar med allbäcks färg och de menar att det är kokt jag ska grunda nytt trä med medan nästa alla jag pratat med förespråkar rå :/
oobum: Beställer du ett fönster som har "modulmått" 10 så är det 980mm brett.. Inte många fönstertillverkare gillar att du tätar med fogskum, utan kör med drev.
ekonsoda: Tack för era värdefulla svar! Jag har ingen uppgift alls på när det är gjort, men jag skulle tro att det rör sig om minst 20 år iaf kanske mer. Träet är inte ruttet vad jag kan se, utan det verkar vara i helt OK skick med tanke på förutsättningarna. Angående de stående blecken så har jag inte heller någon idé. Huset är byggt 1946, så det kan väl inte vara sedan dess antar
Ivide: Jag skulle vilja tillverka en tröskelramp av en träbalk som har dimensionerna 45x145x1300. Resultatet är tänkt som på bilden. Jag behöver hjälp med metod och lämpliga verktyg för att åstadkomma detta. Hur kan man göra detta? [bild]
sir_erken: Jag har precis installerat ett Yale doorman v2n lås på min nya dörr. Låset fungerar jätte bra förutom ett litet problem. Om någon tryckt ned handtaget på insidan eller utsidan när dörren är låst måste man trycka inn eller ut habdtaget när man sedan öppnar dörren efter att den låst upp. Om man inte ryckt i dörren fungerar det felfritt. Har testat att låsa dörren när den är
Emssal: Ja det hade jag också gjort om det funnits i rätt storlek. :-) Behöver en 60 cm bred dörr. [citat]
Finndjävel: [citat] Jag menar givetvis hela fönstret, inte bara kassetten. PVC fönster brukar oftast ha lite lägre. 1,0 är minimikravet vid nybyggen i Finland.
lordi: Ja, en oval cylinder som sticker ut bryter man med lätthet av med en större rörtång. Därav mitt tidigare inlägg. Dessa runda har jag inte monterat någon gång, men de verkar ju onekligen säkrare.
Sharkbait: Nu är vi i behov utav att byta ut ytterdörren in till pannrummet. Det finns inga etiketter kvar på dörrbladet men en branddörr EI30 räcker? För pannrummet räknas väl som en egen brandcell och väggar/dörrar skall stå emot 30 min?
huggan: Okej endast dörrbladen ska bytas. Tror dock det kostar mer än det smakar.
Missme: Jo, trät är mycket riktigt helt murket och absolut inte försvarligt att ha kvar men bara nedtill. Det blir väll till att vränga ut dem och byta tänker jag. Men det var värt en chansning��
Oldboy: Ta mått på bågen/arna och sätt in en sökes-annons på blocket. Brukar aldrig vara några std-mått på gamla fönster. Ofta diffar det ngn/ngra cm även på fönster som ser likadana ut och sitter på samma hus. Släng inte de gamla bågarna & glasen. Precis som du säger finns det många som vill ha dem. Äkta gamla bågar och glas är en konstant krympande resurs. Blocket, grannar, släkt