V
123abc skrev:
Det är skräp kina-låscylindrar och tror mig veta exakt vem "grossisten" är som de är köpa ifrån och vet även vad det kostar att köpa skräpet, men de tjänar väldigt bra på varje försäljning och de hade fortfarande tjänat bra med pengar om de sålt dem för halva priset.
Provade ett sånt set och det passar bättre som sänke när du fiskar...
När du trycker i nyckeln så känns varje tagg på nyckeln, ungefär som en riktigt dålig bågfil fast med jättetänder.
Bytte ut mina mot riktiga efter ett par månader.

VillaAnna skrev:
När du trycker i nyckeln så känns varje tagg på nyckeln, ungefär som en riktigt dålig bågfil fast med jättetänder.
Det var den bästa och mest målande beskrivning jag läst på hur det känns att föra in nyckeln i ett dåligt lås :thumbup:

• Gilla
sallad
  • Laddar…
VillaAnna skrev:
Provade ett sånt set och det passar bättre som sänke när du fiskar...
Bytte ut mina mot riktiga efter ett par månader.
Jag vet exakt vad du menar och jag avråder från dessa låscylindrar, det är skräp.

Albireo skrev:
Vill man ha ett flexibelt låssystem eller är rädd att tappa nycklar skulle jag satsa på Iloq.
Jag är inte speciellt imponerad av iLOQ för att uttrycka mig snällt men en del blir nöjda med det medans andra slår en med hammaren i huvudet när man återkommer till kunden.

Kallebo skrev:
Länka gärna. Är de sämre än den billigaste biltemavarianten? De är väldigt lika.
Nä dessa tänker jag inte länka leverantören till, det känns taskigt mot leverantören då det är tänkt som en billighetslösning och borde inte kosta så mycket som de gör på traderas.
Angående biltemas billigaste så måste kontrollera en detalj fysiskt innan jag uttalar mig.

123abc skrev:
Jag är inte speciellt imponerad av iLOQ för att uttrycka mig snällt men en del blir nöjda med det medans andra slår en med hammaren i huvudet när man återkommer till kunden.
Du får gärna berätta mer, då min BRF är i färd med ett försök med just iLoq där de vill byta ut alla cylindrar i alla hus till detta.

Inte till lägenheterna, men till alla "allmänna" dörrar.

Snailman
Jag köpte Biltemas runda cylindrar, hann få tag i rätt många som var tillverkade av Dorma innan de bytte till sitt egna märke på dem.

Då jag behövde (samma nyckel i tre lås in och utsida) x 2, så plockade jag isär dem och sorterade efter längd på låsstiften, sen kollade jag på alla nycklar och bestämde vilka av nycklarna som stiften räckte till för alla cylindrarna, så jag fick köpa några extra cylindrar för att få ihop tillräckligt många stift med rätt längd. Blev alltså totalt 12 cylindrar för två olika nycklar.

Det går säkert att göra med biltemas ovala cylindrar också, finns filmer på internet hur man gör.

Kan väl säga att på biltemas egna runda cylindrar så är stiften sämre, på dormas var det ibland ett extra spår eller stiftet var droppformat för att försvåra dyrkning.

Skulle tro att jag sparade en del tusenlappar på detta.

Redigerat:
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
oobum skrev:
Du får gärna berätta mer, då min BRF är i färd med ett försök med just iLoq där de vill byta ut alla cylindrar i alla hus till detta.

Inte till lägenheterna, men till alla "allmänna" dörrar.
Anledning till att undvika det i en brf både lgh och allmänna lär uppdagas väldigt snabbt när det äldre inte klarar av att låsa upp.
När ni testar säljarens demonstrationscylindrar så var inte lika bestämd när du stoppar in nyckeln så kommer du inte in.
Äldre och handikappade som har en nedsatt funktion i händerna eller nedsatt motorisk förmåga lyckas inte låsa upp iLOQ låsen utan det blir tvungna att för nyckeln ut och in många gånger för att kunna passera dörren om de ens lyckas alls.
Det finns företag som propagerar iLOQ hårt men det känns inte seriöst då användarna blir lidande och låset fungerar inte alls lika bra eller säkert som de vill ge sken av.
Jag undviker att gå in på djupet om dessa lås men kan nämna dessa rent praktiska problem som kommer drabba användarna även om jag har mer än så emot produkten i fråga.
iLOG känns lite som "du har inte den rätta knycken farbror Melker" när folk klagar på att de inte fungerar vid passage men vissa kan fysiskt aldrig hantera dessa låscylindrar.

K
Jag kollade runt lite på assas olika lås och upptäckte att man kan köpa d13 cylindrar från 344 kr/st och då vekrar man kunna få hur många cylindrar med samma nyckel som helst... dessutom kan man utan problem kopiera nycklarna efterhand som man tappar bort dem :)

Jag är själv i färd med att köpa nya cylindrar till mina lås för att bara behöva ha en nyckel till alla dörrar i huset (har biltemas billigaste med olika nycklar som tillfällig lösning nu). Tycker ni att jag ska beställa assas d13 cylindrar (1032 kr) eller köpa ett sett hos biltema av högsta kvalitet (499 kr)?

Om man går till en riktig låssmed (ej nyckel & klackmakare) så kan dom läsa av befintlig nyckel (om den inte har siffrorna instansade/ingraverade) och även kolla vilken profil (N/OFG/d12/d13/etc) för att sedan göra nya originalnycklar & cylindrar.

"Enda" skillnaden mellan d12 & d13 är kopieringsskyddet, alltså en låssmed/nyckelmakare får inte göra kopior av en d12-nyckel utan att den som begär kopian & hämtar ut nyckeln kan visa upp kodbrickan eller att ägaren har registrerat namn, personnummer & kodbrickans nummer på ASSAs sida och visar id-handling vid nyckeltillverkningen & uthämtandet.

Följande vet jag inte men kan tänka mig det: Om det blir ASSA/Boda/etc beror mest på vilket/vilka fabrikat låssmeden jobbar med.

För många år sedan så bytte vi ut den gamla spanjoletten i altandörren till en ny pga att den gamla var så sliten att det knappt gick att stänga. Den nya blev en med låscylinder, vi lät låssmeden göra en ny cylinder, med samma kodning som resten av låsen i huset, och några nya nycklar. Anledningen till att vi gjorde nya nycklar var att nästan alla nycklar vi hade var kopior, några var antagligen kopior av nötta kopior. Låssmeden läste av nyckelkodningen i avläsaren (eftersom nyckeln jag använde var en kopia, ingen av kopiorna var märkta, dom var antagligen gjorda hos en nyckel&klackmakare), låssmeden såg i avläsaren att nyckeln var "sliten"/"dålig kopia".

Nu har det blivit nya lås pga att vi bytt alla dörrar förutom altandörren, den kommer lite senare, vi har kvar det gamla "nya" låset i altandörren, så vi har för tillfället två nycklar men altandörren har bara lås på insidan.

Kallebo skrev:
Jag kollade runt lite på assas olika lås och upptäckte att man kan köpa d13 cylindrar från 344 kr/st och då vekrar man kunna få hur många cylindrar med samma nyckel som helst... dessutom kan man utan problem kopiera nycklarna efterhand som man tappar bort dem :)

Jag är själv i färd med att köpa nya cylindrar till mina lås för att bara behöva ha en nyckel till alla dörrar i huset (har biltemas billigaste med olika nycklar som tillfällig lösning nu). Tycker ni att jag ska beställa assas d13 cylindrar (1032 kr) eller köpa ett sett hos biltema av högsta kvalitet (499 kr)?
Du ska göra det som du känner blir den bästa lösningen för dig.
Personligen rekommenderar jag alltid att din nyckel passar där du behöver passera och att man bör undvika olika nycklar till alla dörrar men det är en smakfråga samt så slipper man onödig nyckelhantering (t.ex nyckeln under blomkrukan eller bakom elementet till bakdörren osv.).
Om ni väljer D13 eller något annat fabrikat spelar ingen större roll så länge som ni blir nöjd och känner trygghet hemma.
Om du tappar bort nycklar så har du nycklar på drift och bör istället byta lås eller låsning (omläggning).

Demmpa skrev:
Följande vet jag inte men kan tänka mig det: Om det blir ASSA/Boda/etc beror mest på vilket/vilka fabrikat låssmeden jobbar med.
Val av fabrikat beror oftast på vilka fabrikat låssmeden jobbar med men ett "service center" kan ha avtalat sig om att alltid föreslå ett fabrikat först och endast erbjuda annat på direkt förfrågan.
I andra fabrikat så kan ett "center" där ge låssmeden bättre rabatter på just det fabrikatet vilket leder till att låssmeden rekommenderar just det fabrikatet.
Med andra ord så kan man om det är ett "center" bli erbjuden produkter efter fabrikat snarare än efter bästa lösningen för kunden.
Låsmarknaden består av många fabrikat och leverantörer men trots vad allt heter är de allra flesta i ASSA abloy koncernen oavsett vad det står för namn eller så är det dormakaba koncernen.

123abc skrev:
Anledning till att undvika det i en brf både lgh och allmänna lär uppdagas väldigt snabbt när det äldre inte klarar av att låsa upp.
När ni testar säljarens demonstrationscylindrar så var inte lika bestämd när du stoppar in nyckeln så kommer du inte in.
Äldre och handikappade som har en nedsatt funktion i händerna eller nedsatt motorisk förmåga lyckas inte låsa upp iLOQ låsen utan det blir tvungna att för nyckeln ut och in många gånger för att kunna passera dörren om de ens lyckas alls.
Det finns företag som propagerar iLOQ hårt men det känns inte seriöst då användarna blir lidande och låset fungerar inte alls lika bra eller säkert som de vill ge sken av.
Jag undviker att gå in på djupet om dessa lås men kan nämna dessa rent praktiska problem som kommer drabba användarna även om jag har mer än så emot produkten i fråga.
iLOG känns lite som "du har inte den rätta knycken farbror Melker" när folk klagar på att de inte fungerar vid passage men vissa kan fysiskt aldrig hantera dessa låscylindrar.
Känner kanske inte igen problemen på de lås vi har. De låsen har inbyggda batterier (ska hålla i 10år) loggar tidpunken och vilken nyckel som sätts i låset. I den loggfilen kunde jag se att några personer satte i nyckeln flera ggr, med bara några sekunders mellanrum. Gick och instruerade dessa "en gång till" och de fick testa, sedan har jag inte hört eller sett något (men, som sagt vi har bara använt låsen i drygt 2år). Den stora upplevelsen (och besparingen) kommer när nycklar försvinner. Ett vanligt låssystem, väntar man nog ett tag - den kanske kommer tillbaka (men det beror på givetvis hur stor kostnad att byta cylindrar eller nycklar eller...).
Med Iloq, programmeras nyckeln bort, kommer den tillbaka programmeras den in i systemet igen. (kostnaden är vanligt vis så liten - beroende på hur många cylindrar som finns i systemet och vilken programmeringsmetod man valt. Gör man det själv eller låter man låssmeden utföra detta?)
På en stor skola i Norrland försvann en huvudnyckel - byte av låsen = 1.000.000kr.
Med Iloq hade det kostat kanske 500-1000kr med arbete och nyckel och allt.
Dock kommer inte vaktmästaren med sin stora knippa om man har Iloq (där bara rasslet ger respekt).

kontorsråttan
Liten ½ återkoppling.

Kollade med 2 lokala låssmeder & 6st ASSA med 5st nycklar 3363:- eller ca 600:-/st
Tipset var att börja med ett 3-pack & lägga till låscylindrar. 1488:- + 625st.

Nu ska det bara tas ett beslut...
:rolleyes:

Albireo skrev:
Känner kanske inte igen problemen på de lås vi har. De låsen har inbyggda batterier (ska hålla i 10år) loggar tidpunken och vilken nyckel som sätts i låset. I den loggfilen kunde jag se att några personer satte i nyckeln flera ggr, med bara några sekunders mellanrum. Gick och instruerade dessa "en gång till" och de fick testa, sedan har jag inte hört eller sett något (men, som sagt vi har bara använt låsen i drygt 2år). Den stora upplevelsen (och besparingen) kommer när nycklar försvinner. Ett vanligt låssystem, väntar man nog ett tag - den kanske kommer tillbaka (men det beror på givetvis hur stor kostnad att byta cylindrar eller nycklar eller...).
Med Iloq, programmeras nyckeln bort, kommer den tillbaka programmeras den in i systemet igen. (kostnaden är vanligt vis så liten - beroende på hur många cylindrar som finns i systemet och vilken programmeringsmetod man valt. Gör man det själv eller låter man låssmeden utföra detta?)
På en stor skola i Norrland försvann en huvudnyckel - byte av låsen = 1.000.000kr.
Med Iloq hade det kostat kanske 500-1000kr med arbete och nyckel och allt.
Dock kommer inte vaktmästaren med sin stora knippa om man har Iloq (där bara rasslet ger respekt).
Jobbar du yrkesmässigt med dessa produkter som jag gör?
Sitter dessa lås i utrymmen där äldre med p.g.a ålder nedsatt motorik eller handikappade passerar hela dagarna eller är det endast för unga friska människor det ska fungera?
Tror du att det är möjligt att instruera äldre eller handikappade som fysiskt inte är kapabla till att anpassa beteendet hur de ska använda låsen?
Priset för byte/omläggning av låsen inte alls som ett vanligt byte utan att det monteras dit några helt andra produkter om inte en storkommuns samtliga skolor ligger med samma nyckel. :banghead:.
För 1 miljon så är det ett väldigt stort system eller ett väldigt överpris men 0-tangenten kanske hängde sig :rolleyes: eller så har skolan extremt många dörrar och nycklar, finns det ens så stora skolor i Sverige?
Jag räknade lite på storleken av låssystemet och känner mig tveksam till uppgiften eller så byttes det till några helt andra produkter än mekaniska låscylindrar.
Sedan kan man fråga sig om varför någon annan än räddningstjänsten har en huvudnyckel i ett sådant stort låssystem.
kontorsråttan skrev:
Liten ½ återkoppling.

Kollade med 2 lokala låssmeder & 6st ASSA med 5st nycklar 3363:- eller ca 600:-/st
Tipset var att börja med ett 3-pack & lägga till låscylindrar. 1488:- + 625st.

Nu ska det bara tas ett beslut...
:rolleyes:
Låter inte som ett jättebra pris direkt så fråga vidare eller handla över internet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.