Vill ha brytskydd till min ytterdörr. Men det är bara ca 8-9mm synlig karm på utsidan. Så jag tror inte det går att skruva dit en utvändig c-profil.

Schematisk illustration av en dörrkarmssektion med en potentiell montering av ett brytskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men finns det att köpa såna här som är långa som går nedifrån och upp?

Lång metall brytskyddslås för ytterdörr, monterad med skruvar i ändarna.
Skapa konto

Går dörren ut eller in?
mvh Findus

Dörren går ut.

Ritning av en dörr i vägg med måttangivelser för karm och dörrblad, inklusive tjocklek och ytterväggs anslutning.
Skapa konto

Gå till en firma som håller på med byggplåt och be dem vika till ett brytskydd åt dig. Utåtgående är lättare att göra. Tycker du att det blir dyrt så finns det standardgrejer på Bauhaus.
mvh Findus

T-järnet som TS länkar till sist i första inlägget är inget brytskydd utan avsett för att täcka skador.
Det finns liknande brytskydd som c-profil för 9mm (tror det står 10mm i anvisningarna men det är 9mm egentligen) närmsta låssmed borde kunna hjälpa dig.

Redigerat:
Om jag väljer tunnare trä till salning så kan det ju gå med 9mm :-)

Har du någon länk?

123abc skrev:
T-järnet som TS länkar till sist i första inlägget är inget brytskydd utan avsett för att täcka skador.
Det finns liknande brytskydd som c-profil för 9mm (tror det står 10mm i anvisningarna men det är 9mm egentligen) närmsta låssmed borde kunna hjälpa dig.
Har du någon länk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.