5 824 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Varför ska man inte försegla kopplade tvåglasfönster?
Ett litet experiment som borde fungera. Ta en tom och ren glaskonservburk och skruva på ett lock så det blir tätt. Lägg den i frysen ett par timmar. Ta ut och kolla om det inte är frost på insidan glaset. Fast luftvolymen kanske inte är tillräcklig.
Samma effekt blir det på ett fönster när det är kallt ute.
Samma effekt blir det på ett fönster när det är kallt ute.
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Jag håller med flertalet inlägg. Skulle inte täta. Men bara som en liten kul grej. Jag har ett fönster som i princip är gjort på det sättet. Dvs två vanliga 3mm glas som sitter i samma fönsterkarm. Ingen luftning alls. Funkar utmärkt. Men nu ärvde jag fönstret, skulle aldrig gjort så själv.
Det behövs nog inte så mycket glipa för att man ska slippa kondensen, jag vill minnas att jag läst att om man sätter tätningslister så räcker det med att skära bort en 3 mm skåra (osäker på om det behöver vara både uppe och nere).
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
TS: varför inte prova. Inte silicon kanske men en tätningslist typ "dammlist". Fönstrena är ju ändå dåliga. Kör några år och se vad som händer. Funkar det inte är det tillbaka till ruta ett. Byt beslag och återställ luftningen enligt gängse metoder.Nerre skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför löser inte säkring i garaget?
El -
Varför kan jag inte ta ut fläktskivorna på fläkten Bejublad från IKEA?
Kök -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Varför finns inte denna rcbo i Sverige
El -
Varför klarar inte robotgräsklipparen små bulor i gräsmattan?
Robotgräsklippare