Fönster & Dörrar
123abc: Den har inte någon sådan justering utan vrid upp handtaget så borde den gå lättare. Den bromsar genom att stången vrids. Om du smörjer det för att den ska gå lättare så tappar den sin funktion så det bör du inte göra (det påverkar även garantin). Är den verkligen väldigt trög så reklamera felet till den ni köpt dörren av.
Albertini: [bild] Jag har inget att fästa spröjsen i. Dom sitter fast mot rutan med silikon. Sedan ligger det ett lager silikon längs springorna eller sidokanterna på varje del. Hänger ni med? som täcker för smuts och vatten att tränga sig bakom.
oceanis: [citat] Det tror jag också för mina riktigt gamla var i järn men målade och de lite nyare men monterade för en 20-30 år sedan är av en sorts legering och några i mässing som förnicklats. På bilden ser det mer ut som om det är sprinten genom beslaget som rostat och inte själva beslaget
Demmpa: Någon typ av tätskikt (plåt, takpapp, etc) måste det vara annars så kommer det bli fuktskador i väggen under/utanför dörrens tröskel. Oftast sätts det "fönsterblecks"plåt, ibland gör man väggen framför dörren så låg att ett trappsteg hamnar ovanför plåten.
prototypen: Köp från Danmark, där går "alla" ytterdörrar inåt. Protte
sinuslinus: Räkna med att du behöver putsa om smygarna vid bytet. Jag personligen tycker att pvc-fönster inte passar på äldre hus, både till utseende och färg. Är det originalfönster så är kvalitén säkerligen ypperlig och lönar sig att renovera.
Brynolf8: Håller på med exakt samma sak hemma och jag gör så att jag höjer karmen. Inte haft några problem än så länge, har gjort 2 av 3 rum. Jag byter dörrarna i samband med detta och tycker det känns fel att börja såga i dem. Är inte så mycket jobb, tar 30-60 min/karm.
Krille4: Blev till slut ett Elitfönster i alla fall. Strax under 20 000 kr inkl utvändigt foder och exaktkapad invändig och utvändig smyg men exklusive utvändiga plåtar. Tyvärr lång leveranstid men Elitfönster känns ändå tryggt och min snickare har monterat deras runda fönster tidigare och rekommenderade dem. Så nu är "hålet" reglat och klart och bara den utvändiga panelen kvarstår att
Mugmaz: Köpt vita fönsterbleck från Byggmax. Bryr mig inte, ingen annan heller. Tittar inte på fönsterna.
chsahl: Efter lite Googlande hittade jag intressant information i en SP rapport. "SPs provningsstatistik från regnprovning av fönster visar att ca 17 % av provade fönster läcker i karmhörn, det vill säga i hörnförbindningen i fönstren. Med ett punktläckage från ett karmhörn är risken för skador i byggnadskonstruktionen
Tornhuset: Ja, just det, den gamla tråden. Kan iallafall berätta att jag gav upp och bad ett lokalt snickeri göra ett par dörrar (utan MDF/HDF och andra nymodigheter). Himskt snyggt blev det iallafall. [bild]
thomasx: Hoppsan! Ja där lär det dra rejält. Ja, en trälist på utsidan som täcker fönstret, och på den en tätningslist som fönstret tätar emot. Alternativt så bygger du på fönstret så det kommer emot falsen man ser, och lägger tätlisten emellan där. Såga i så fall till en träbit som passar in i utrymmet mellan fönstret och karmen, och sätt fast den mot toppen på fönsterbågen med
verktygsgurun: [citat] Min erfarenhet är att fönster som är från 70 och 80 talet är helt klart sämst. Det byggdes otroligt mycket på 70-talet och tillverkarna fick inte fram tillräckligt med bra råvara (kärnfura/stamfura) och fick sänka kvalitén på virket för att fram fönster till allt som byggdes. Fönster från 60-talet och bakåt är av riktigt bra kvalitet och man känner på doften när man
Erik_1972: Glöm inte att sätta diffusionsspärr på insidan, sen kan du om du vill sätta vindpapp på utsidan :) på pvc fönster är det många firmor som nu tejpar insidan tät :) tror 3M har en bra sådan tejp. https://www.youtube.com/watch?v=9wgUBCJd2xY :)
Erik_1972: Sorry för bumpen, men har själv Gelan fönster, och din lösning ser snygg ut, men jag är tveksam till avrinningen på dina bleck, kan vara din fotovinkel, men dina bleck ser inte ut att luta ner som de skall. Jag tycker nog att höjden inte är problemet, men de behöver ju inte låta underblecket sluta flera cm inne under fönstret, hade räckt med max 5mm. Men jag låter mina bleck gå
David Westerlund: Återigen, tack för hjälpen. Såhär blev resultatet, blev rätt nöjd till slut även om det ser rätt illa ut :) [bild] [bild]
Demmpa: Följande kan funka http://www.grunda.se/products/wc58174/dorrbroms-fix-328-328a Ingen broms men däremot "lås" http://www.lasprodukter.se/product/dorrhallare-habo-3934 http://www.lasprodukter.se/product/dorrhallare-habo-108 http://www.lasprodukter.se/product/porthallare-170-galv http://www.laskompaniet.se/product/dorrhallare-950
ows: Hej, Finns det något enkelt sätt att hitta rätt höjd för överblecket? Alla metoder jag har provat tidigare involverar oändligt mycket mätande och ett antal tillfälliga klossar. Och lite tur. Nya fönster sitter monterade i varma delen av väggen, dvs det blir utvändig salning, och blecket kommer monteras på spikregeln. Nedanför blecket ligger panel (nja en distans) och övre
123abc: Tror inte byggmax har egen tillverkning utan köper in karmskruven från en erkänd tillverkare, om du fått en kartong med felaktiga skruv så byt hela kartongen. Börja med att kila fönstret/karmen exakt så som fönstret ska vara monterat sedan skruvar du in karmskruven och tar bort kilarna när allt är klar förutom botten klossarna som fönstret vilar mot. Justering kan nu göras när det
ivarssonivar: Alla kör ju dom ändå under 14 grader läger man ju inte berong 1 grad hit och dit kan va fel mätning ofta.
Freddedan: Vi har sådana fönster som ser ut som speglar när man står ute på gatan och tittar in, men det fungerar bara så länge det är ljusare på utsidan än insidan. När det är mörkt ute så ser man in lika bra som man ser ut. Tror inte vi valde något specialglas utan bara en feature som ingick.
Kallebo: Jag skulle sätta överbläcket där endast om det finns förhöjd risk för slagregn. Så sitter fönstret i vindriktningen bör du ha ett beslag sitter det på läsidan är det inte värt det extra arbetet
HashtagPL400: Funktionen kanske är lika bra med silikon, Men det är bättre med kitt om du vill måla träet.
PirreC: Hej, Svarar på ditt två år gamla inlägg:) Vi funderar nämligen nu på att anlita Mästare på fönster. Hur gick det för er? Anlitade ni dem och vad har ni för erfarenheter av dem i så fall?
jtl: Nej, med en vanlig regelvägg så bör det gå ganska enkelt. Eventuellt kan du behöva komplettera med lite reglar runt fönstret om de som redan finns längre in i väggen inte passar för att montera fönstret längre ut.
Thomas_Blekinge: Det vore enklast om du kunde få av aluminiumramen men den är möjligen limmad, då är det svårt. Är den på utsidan? Tillbehör för persiennerna finns i näthandeln.