Mina fönster har inte målats på drygt 40 år. Såväl färg som kitt flagnar.
Mina strängt "ortodoxa" vänner rekommenderar att ytterbågarna impregneras med linolja och därefter målas med riktig linoljefärg. Endast linoljekitt är gott nog enligt dem. "Gamla skolan" således.
Färghandlaren däremot lovprisar en vattenbaserad alkydgrundolja plus strykning med utomhusakrylat. Samt kittning med ett syntetiskt fönsterkitt.
Vem har rätt?
Behöver man ta ut glasen ur bågarna eller räcker det med att skrapa bort kitt, som lossnat och ersätta det med nytt? Har tänkt mig den senare metoden. Jag tänker använda varmluftspistol för färgborttagning varvid glaset skyddas med masonitbitar.
Om jag behöver lägga in nytt virke i bågens nederkant - är då epoxilim rekommendabelt? De "ortodoxa" anbefaller utbyte av hela ramdelar istället för pålappning med friskt virke.
Tacksam för synpunkter
Hans Lindquist
Mina strängt "ortodoxa" vänner rekommenderar att ytterbågarna impregneras med linolja och därefter målas med riktig linoljefärg. Endast linoljekitt är gott nog enligt dem. "Gamla skolan" således.
Färghandlaren däremot lovprisar en vattenbaserad alkydgrundolja plus strykning med utomhusakrylat. Samt kittning med ett syntetiskt fönsterkitt.
Vem har rätt?
Behöver man ta ut glasen ur bågarna eller räcker det med att skrapa bort kitt, som lossnat och ersätta det med nytt? Har tänkt mig den senare metoden. Jag tänker använda varmluftspistol för färgborttagning varvid glaset skyddas med masonitbitar.
Om jag behöver lägga in nytt virke i bågens nederkant - är då epoxilim rekommendabelt? De "ortodoxa" anbefaller utbyte av hela ramdelar istället för pålappning med friskt virke.
Tacksam för synpunkter
Hans Lindquist
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Kanske båda sätten är bra, skillnaden är väl att med linoljefärg vet man hur hållbart det blir.
Nördarna tar ur glasen men om det gör någon nytta är högst tveksamt.
Det fungerar fint att limma dit reparationsbitar, lim med klassning D4 är lämpligt. Jag använder oftast pu-lim då det är lite mer förlåtande vid dålig passning.
Nördarna tar ur glasen men om det gör någon nytta är högst tveksamt.
Det fungerar fint att limma dit reparationsbitar, lim med klassning D4 är lämpligt. Jag använder oftast pu-lim då det är lite mer förlåtande vid dålig passning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det enda man kan säga med säkerhet är att linoljevägen fungerar bra, finns inga tvivel om det. Alkydfärgen är ännu såpass ung att den inte kunnat bevisa sig under 50 år på ett och samma fönster.
Jag förespråkar linoljefärgen, men jag förstår helt klart om folk inte orkar med de långa väntetiderna det medför.
Jag förespråkar linoljefärgen, men jag förstår helt klart om folk inte orkar med de långa väntetiderna det medför.
Det går utmärkt att bara ta bort och ersätta sådant som sitter löst. Låt skicket avgöra vad som är nödvändigt. Men var försiktig, det är otroligt lätt att spräcka glasen om man blir för ivrig. Är skicket mindre bra skulle jag hyra en kittlampa och kitta om helt. Särskilt om fals och tryckkitt inte är i bra skick.hans lindquist skrev:
Om man tittar på olika tester, inte minst Folksams, så kan man inte generalisera och påstå att linoljefärg är bra, det skiljer sig mycket i kvalitet, liksom med andra färger. Linoljefärgen utvecklades på 1800-talet, har hänt en del sedan dess. Oljefärg överlag används inte mycket idag, en orsak är bland annat att den bleknar snabbt samt är knölig att jobba med. Gå på färghandlarens råd. Köpte för övrigt kitt på tub, avsett för fogspruta. Helt superb att jobba med. Be dina vänner beskriva i vilka avseenden linoljan skulle vara att föredra, gissningsvis har de inte en susning.
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Om det handlar om 40 år gamla fönster så är det nog strunt samma, men om det är riktigt gamla fina fönster med kärnvirke och munblåsta glas så vore det väl synd att måla/kitta med moderna oprövade metoder. Linoljefärg kommer garanterat att fungera och det är ingen risk att den kapslar in fukt som kan förstöra bågarna - Folksams test tycker jag i sammanhanget är irrelevant. Den handlar väl mest om påväxt, hur kulören håller sig efter ett par år o s v - inte om hur virket ser ut efter 10 år.
Hur långt man skall gå vad gäller urglasning, ta bort hörnbeslag, virkeslagning o s v handlar väl mest om hur eftersatt underhållet är och vilket slutresultat man vill nå. Jag har renoverat massor med fönster och även plockat ur glas ut massor med bågar jag köpt och det jag kan säga generellt är att träet klarat sig sämst under täta moderna färger och konstiga kittningar.
Hur långt man skall gå vad gäller urglasning, ta bort hörnbeslag, virkeslagning o s v handlar väl mest om hur eftersatt underhållet är och vilket slutresultat man vill nå. Jag har renoverat massor med fönster och även plockat ur glas ut massor med bågar jag köpt och det jag kan säga generellt är att träet klarat sig sämst under täta moderna färger och konstiga kittningar.
På min mors kåk byttes ytterdörren ut för några år sedan, färghandeln rekommenderade henne att köpa dessa moderna färger, vilket hon gjorde. Det höll i 2 år. På samma kåk målade vi med linoljefärg för 35 år sedan, det är lite blekt på sina håll, men färgen håller och kommer troligen hålla lika länge till. Gissa vilken färg jag skulle välja.
Det du beskriver är ett extremfall, där troligen något i behandlingen gjorts fel. Eller tror du att allt målat i "nya" färger bara håller i två år?MissAnpassad skrev:På min mors kåk byttes ytterdörren ut för några år sedan, färghandeln rekommenderade henne att köpa dessa moderna färger, vilket hon gjorde. Det höll i 2 år. På samma kåk målade vi med linoljefärg för 35 år sedan, det är lite blekt på sina håll, men färgen håller och kommer troligen hålla lika länge till. Gissa vilken färg jag skulle välja.
Synd att tramsa till dessa färgtrådar och göra religion av det. Det finns mer än ett sätt som fungerar. Moderna färger är inte dåliga.
Jag målade huset för cirka nästan 15 år sedan och NU har jag börjat renoveringen av färgskiktet. Det mesta ser ut som nytt när jag tvättat det men detgröna på foder och knutbrädor som är väldigt blekt. Träet är helt intakt och jag tvättar med enkel fasadtvätt utan blekmedel och stryker en gång.
Det känns som ett rätt enkelt val att fortsätta med samma/liknande färger som det jag målade med för nästan 15 år sedan. Fasaden är målad med Alcro Stugfärg och foder och knutar målar jag nu med Alcro Bestå Fönsterfärg, en modernare variant av det jag målade med sist.
Positivt är att båda färgerna är vattenlösliga vilket tvätt avpenslar etc så mycket enklare.
Vad gäller fönsterkitt så är det väl om möjligt ännu mer religion i det. Jag har testat med kitt på tub och när man väl fått in snitsen så går det ju väldigt snabbt och smidigt.
Jag målade huset för cirka nästan 15 år sedan och NU har jag börjat renoveringen av färgskiktet. Det mesta ser ut som nytt när jag tvättat det men detgröna på foder och knutbrädor som är väldigt blekt. Träet är helt intakt och jag tvättar med enkel fasadtvätt utan blekmedel och stryker en gång.
Det känns som ett rätt enkelt val att fortsätta med samma/liknande färger som det jag målade med för nästan 15 år sedan. Fasaden är målad med Alcro Stugfärg och foder och knutar målar jag nu med Alcro Bestå Fönsterfärg, en modernare variant av det jag målade med sist.
Positivt är att båda färgerna är vattenlösliga vilket tvätt avpenslar etc så mycket enklare.
Vad gäller fönsterkitt så är det väl om möjligt ännu mer religion i det. Jag har testat med kitt på tub och när man väl fått in snitsen så går det ju väldigt snabbt och smidigt.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Nej, ingenting gjordes fel, utan helt korrekt utfört. Vad jag tror? Tja, jag tror att det är smartare att använda beprövade samt fungerande metoder, framför metoder som tagits fram nyligen. Man målar stora plåtar av de moderna färgerna och skickar till soliga platser på vårt klot (som öknar), efter X antal år utvärderas den. De är alltså inte utprovade för svenskt klimat, med våra varierande temperaturer samt luftfuktighet. Och det är inga 50 år de testas.Robert63 skrev:
En sak man ofta glömmer bort (eller för den delen struntar i) är hur lätt det är att underhålla på längre sikt, dvs. nästa gång det är dags att måla om. Där finns det enligt min åsikt stora fördelar med linoljefärgen. Skrapa färg är inte roligt... 
Jag har renoverat gamla fönster i sommar, och de var målade med linoljefärg. Nu har jag målat med ny linoljefärg och kittat med linoljekitt. Men den gamla färgen var hård och hade börjat flagna, så den fick jag skrapa bort. Men var det egentligen onödigt?
Det påstås att linoljefärg inte flagnar. Nu vet jag av egen erfarenhet att det är en sanning med modifikation, men när den flagnar brukar det vara lätt att skrapa bort eller slipa ner. Inte som med (iaf äldre) alkydolfärger där det blir stora fula flagor men färgen i övrigt sitter som berget. Tjockleken på färgskiktet är ju också av stor betydelse.S_B_O skrev:
Det är väl en definitionsfråga, men jag skulle nog säga att riktigt gammal linoljefärg snarare krackelerar än flagnar. Som cpalm skriver brukar den då vara lätt att skrapa bort. Linoljefärg i söderläge som börjar mattas av förlänger jag livet på genom att halvolja (50% rå linolja och 50% terpentin). Blir som nytt!
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
sen ska det dock poängteras att man ska bara stryka tunt med linolja först om man vill "olja" in virket. En del dränker dem nästan i tron om evigt liv men det enda som händer är att bågarna börjar svettas olja sen om de ligger i söderläge och målningen förstörs. Lagom är bäst.