Inge kul med problem oavsett när man precis flyttat in i nytt hus (dessvärre är det ju först då man KAN se problemen oftast..).

Har inte så mycket mer råd att ge ang vad du ska göra med ditt fönster, bättre att avvakta alla besiktningar och undersökningar och se vad det ger först. Själv fick vi riva ut fönster och väggen under fönstret inkl tegel och allt.. men det var aldrig en försäkringsfråga (vi hade ett fönster i liknande väderutsatt position.. i ett klassiskt 70talshus.. som visade sig ha en liiiiten mikroskopisk skada i fönsterkarmen som stått och läckt in vatten ett tag)

Däremot tänkte jag kommentera dofter :) Det är verkligen skitsvårt det där med dofter, men alla har en egen.. precis som sjukhus luktar på ett speciellt sätt.. det är väääldigt svårt att sätta fingret på vad det är ibland.. och inte alla reagerar på de olika dofterna..(medan vissa stör sig kopiöst).

Vårt förra hus luktade gammalt, inte hm unket.. inte mögel.. inte källare utan liksom gammalt på nått vis. Hade ursprungliga tapeter i kanske halva huset.. golven var nog också från byggtiden.. även om de städar så kan man inte städa bort dofter som sitter i materialen.. man kan ju bara städa bort det som "är ytligt" liksom.. vilket gör att det luktar rent ena veckan.. men sen efter nån vecka så kommer ju de egna dofterna smygande tillbaka.. har man tur märker man det inte (för att det kommer successivt).. har man otur börjar man störa sig på det... (beror ju alldeles på vem som bott där och hur de levt liksom)..

..och när man väl börjat störa sig på det, ja då blir det bara värre.. man blir lite inbillningssjuk längs vägen för man börjar leta felen så att säga.. (i jakt på varifrån det kommer).. man känner ju då helt plötsligt dofter från ALLT.. (been there done that..)

Det man ska tänka på är att alla hus har en speciell doft, även nya.. det luktar alltid mer ju mindre egna saker man flyttat dit (har man mycket grejer själv, blandas dofterna ihop och blir lite subtilare)... om man känner mycket dofter varje gång man går in i ett rum, då ska man fundera på om ventilationen i huset är bristfällig (vi hade tex inga tilluftsdon i nått av rummen på vårt boendeplan.. men xx antal i källaren..vi hade heller ingen utsug nånstans..). I gamla hus (speciellt om de har nya fönster och/eller ny värmekälla) är det ju inte helt ovanligt att självdrag (som ofta användes innan..) slutar funka tillfredsställande..

Andra saker som enligt min erfarenhet luktar.. är gamla heltäckningsmattor, då inte bara själva ytskiktet (det kan vara reltivt ok).. men limmet under.. även lim under gamla plastmattor.. har man gamla badrum kan vissa tätningar kring toaletter o avlopp dofta (och ha små hål/sprickor).. då luktar det snällt lite avlopp..vissa gamla byggmaterial kan lukta och har föregående ägare tex haft djur, rökare osv .. så kan det sitta lååångt in i alla ytskikt.

Så kontentan är, dofter är ett mysterium.. och när man dessutom har (som du) en skada nånstans.. så luktar den med.. liiiiite murket trä (med mögel) kan stinka rejält.. men man brukar känna om det luktar mögel liksom (lite säregen doft).. så om nu din skada står öppen så luktar det ju troligen mer.. (i väntan på vårt fönster plastade vi in väggen som var öppen med det murkna träet..för att det inte skulle sprida sig så mycket skit i övriga huset/rummet.. skadan för oss blev inte värre av att vi hade den inplastad i två mån.. det skulle ju rivas oavsett!)

Hoppas det löser sig för er till det bästa
MVH Sandra

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
Tack Sandra för ditt svar. Jag har pratat mycket med min bror som är duktig på hus och han säger i stort samma sak som du. Det som stör mig mest är väl dock att det sätter sig i kläderna. Det gör mig lite oroad. Men det kanske är dumt att börja släpa dit saneringsfirmor innan fuktskadan är åtgärdad iallafall.

En positiv sak är iallafall att vi tömt ett sovrum på gamla ytskikt och heltäckningsmatta. Nytt trägolv + ny tapet gav mitt sargade självförtroende ett rejält lyft.

I mitt nuvarande paranoida tillstånd har jag också plundrat runt med en liten fuktmätare med piggar som jag lånat. I stället för att starta en ny tråd kan jag ju fråga här. Kan man mäta fukt med en sådan i gipsväggar? Jag har kört den i alla husets väggar och fått gröna mätvärden på max 12%.Värden på 12% fick jag bara i väggar där värmen inte varit speciellt hög.

Då var det dags för en uppdatering. De felmonterade fönstren räknas som dolt fel enligt säljarnas försäkringsbolag som står för dolda-fel-försäkringen. DVS goda nyheter för oss.

Det tog lång tid att få saken fixad, men jag behövde faktiskt inte bråka någonting överhuvudtaget.

Skall du mäta fukt i väggar duger inte en sådan med piggar då den inte mäter speciellt djup. Finn sånna som mäter betydligt djupare men kommer inte ihåg vad de heter.
Borde gå att hyra en om du vill stilla din oro.

Skönt för övrigt att försäkringsbolaget tar det

När jag läser denna tråden inser jag att jag själv har fuskat på liknande sätt eftersom det var stört omöjligt att få en tag på en plåtslagare i december innan rotavdragets minskning, när vi behövde en.

Jag går nu och oroar mig över att det inte är välgjort i skarven mellan de 2 långa underblecken (3 fönster som sitter i rad och jag var tvungen att skarva blecken lite halvdant).

Det var tänkt att detta skulle sitta provisoriskt men nu har det ju gått ett halvår. Hur snabbt blir en vägg irreversibelt fuktskadad egentligen om det sipprar in några droppar då och då vid regn?

Krävs det åratal eller kan det gå fort? :confused:

Själv är jag nyfiken på hur det har gått med lukten?
Ett tips är att gamla linoleummattor kan lukta päckel, lite som gammal surspya efter en festival. Om man våttorkar sådana golv, eller om det ligger under golv så att det kommer fukt i linoleumet kan denna lukt krypa fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.