Vår ytterdörr har alltid oljats med teakolja, men jag funderar på om det går lika bra med linolja? Tänkte man kunde göra en blandning med terpentin, typ 50/50, så blir den ju lättarbetad. Varför detta omak tänker kanske ni? Tja, teakoljan är slut och jag hyser en förkärlek till linolja helt enkelt...
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kinesisk tungolja används ganska mycket inom klassiskt båtbyggeri och är nog egentligen bättre för dörren än linoljan som härdar och har en tendens att till slut bli svart/mörkna.
Kinaoljan har mindre molekylstorlek och tränger därför bättre in i teaken men den är dyr. Och du får jobba med en klassisk olja som är lite bättre än linolja som jag också gärna använder och som luktar så gott.
Kinaoljan har mindre molekylstorlek och tränger därför bättre in i teaken men den är dyr. Och du får jobba med en klassisk olja som är lite bättre än linolja som jag också gärna använder och som luktar så gott.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden