Fönster & Dörrar
verktygsgurun: [citat] Fast fasadens skick kan man man ju stå för som montör i ett fastpris. Då får man ta rejält med höjd i priset alternativt en klasul att reparationer sker med löpande räkning.
tallkronan: Har en fråga om fönsterdimensioner. Håller på att rita ett hus till mig själv. De flesta fönstren kommer vara 9x13 på en sida. Alla är 1-luftsfönster med spröjs med 6 rutor. Ett par av fönstren kommer vara lite bredare och jag vill att spröjsrutorna ska ha samma proportioner som på de smalare fönstren, fast med en ruta till i bredd, alltså 9 spröjsrutor sammanlagt. Visst är det
eviljava: Menar du mellan träet och fönsterkonstruktionen? Där ser du ut att ha en liten glipa (d.v.s. längst till höger på den översta bilden). Det brukar vara vanligt att man sätter någon typ av plåtlist i dessa hörn för att undvika att fukt letar sig in vid slagregn och snöstorm.
rogi: Jag har dörr i 45x120 med karmhylsa+skruv. Känns inte klent. Välj bara en skruv som är lagom lång. Tänkt på att ha jämt mellanrum och plats för att dreva.
tobbew: Hej Tack för svar, om än sent. Jag har (någorlunda) koll på deras struktur, de är en av mina inspirationer från första början. Däremot ser jag inte riktigt hur deras modell förklarar hur jag kan göra med fönstren. De sätter ju själva (enligt vad jag ser av bilder) fönstren längst ut, vilket är en väg jag inte tror på (och garanterat inte kommer välja). Men andra kreativa
Robert63: [citat] Ja, handtaget jag menar. Enklast är väl att fixa den på plats? Det där är ingen stor grej :) Om du får till det med latexfog nedtill är nog inte plåten helt nödvändig, men svårt att fjärrdiagnostisera. Måla med en vattenbaserad snickerifärg för utomhusbruk så behöver du inte bekymra din om torktiden.
vanpire: Haha fattar Då rekommenderar jag Velfac Bäst enligt mitt tycke Men dyra anses det
Sezzi: Grymt mycket tack för svaren iaf, då vet jag att det är rimligt, även om jag hellre hade hittat nyckeln förstås :)
rogi: När jag tittade på att köpa cylindrar till nybyggt garage hittade jag en video på youtube där en snubbe testade Biltemas cylindrar. Visade sig att det är precis samma som Assas STD-cylindrar, fast betydligt billigare. Slutade dock med att jag köpte Assa då jag ville ha samma nyckel som till huset. Edit, Länken till klippet: https://www.youtube.com/watch?v=9k3Eg4Hr_Ls
depalma: Avståndet verkar OK. Bytte tillbaka till gamla slutblecket och då beter sid dörren som förut. Mätte avståndet från karm till öppning i slutblecket och det skiljde 2mm på det gamla och det nya. Antar att felet är där.
Freddex: Såhär [bild] [bild] Så här ser de ut. Sitter fast med ett clips monterat i själva karmen. Servicekillen hade lite specialbrytgrejer men borde gå att göra själv med lite försiktighet. Ring och hör, deras servicepersonal på fältet är bland det bästa jag träffat på. De på bilderna hör till Balans fönster, men bytet som gjordes här var på en fönsterdörr och allt var fäst
sinuslinus: Upplaget är själva stödet. http://se.habo.com/sortiment/hyllor-och-konsoler/konsoler/konsol-51532 Eller http://se.habo.com/sortiment/hyllor-och-konsoler/konsoler/konsol-52852 är vanliga konsoller till fönsterbänkar. Det är bara att lägga dit skivan på konsollen.
Yasse: Till gamla fönster skulle jag utan att tveka välja linoljefärg. Märke är lite beroende på var du bor, vilka som finns i närheten = lätt att få tag på. Dom flesta färgaffärer har Alcros linoljefärg vit, den är tillverkad av Engwall och Claeson.
bonkeman: Har funderat på nåt liknande, men är tveksam till färdigmålat även om jag gillar tanken. Väggen är ganska sned (vriden på nåt konstigt sätt) och därför blir smygen därefter. Djupet skiljer lite från ena sidan till den andra och jag behöver i så fall med precision snedkapa en skiva så att den ligger perfekt an mot fönstret och samtidigt jämnt med väggipset. Det där låter
DIY_freak: Nu har jag fått rostfria syrafasta gångjärn från Elitfönster. Hoppas jag slipper byta gångjärn på ett tag nu. Det ser bra ut i alla fall. [bild]
prototypen: Klackfoder och hyvla till det så det passar de olika höjderna Protte
Lane: såklart, tänkte inte hela vägen. men jag kommer behöva bredare list
SBH: [citat] är det putsade smygar och du inte ens öppnat någon bit runt karmarna för se hur det ser har du missat totalt. har öppnat där det har varit 20 till 30 extra i hålet
sinuslinus: Är fönstrerna så dåliga att det är lönt med ett byte? Är det bra kvalitet så är det bättre att renovera befintliga fönster. Är det enplanshus eller är sovrummen på övervåning? Spaltventil på övervåning med självdrag avråds det ifrån eftersom det vid ogynnsamma förhållanden blir frånluft och då går värmen från radiatorerna rakt ut. Det blir ingen skillnad på
chasch: Hej, När det gäller olika fönster som har mattglans 30 eller 60 på den alu-klädda utsidan, hur stor skillnad gör det? Elitfönster har mattglans 60, någon som upplevt att det är för blankt? Tack på förhand!
Candell: Hej! Vi har ett Velfac-fönster som skevar så det inte går att stänga helt, och jag undrar om någon har koll på hur man gör för att justera det. Fönstret öppnas utåt, med en handtag som styr två hakar i ytterkanten på fönstret. Den nedre av hakarna går in fint, men för övre delen av fönstret blir den en glipa på strax under centimetern som gör att haken inte går in i sitt
Erjo0613: Jag har Outline på hela huset sedan förra året. Ser väldigt mycket ut som Elit-fönster och det är väl samma ägare? Kvaliteten är bra så här långt. Men 1 år är ingen tid. Inga andra problem med kundservice mm. Jag är dock lite irriterad på att man inte kan lösa transporten på annat sätt än att köra in 5 träskruvar i karmen på varje fönster. Sedan var 1 fönster fel i
murre_hbg: Skruva lås de markerade skruvarna, vänd på tryckesfallet, skruva på skruvarna. Klart! [bild]
Aknur: Jag hoppas ni reklamerat eller bett företaget komma ut och kika. Jag har själv renoverat mina fönster på samma sätt som företaget angav att de gjorde. Ser ej ut som på bilderna alls, även om det enligt ovan kan bli skrynkligt, särskilt om man blaffat på med färg (ska ju läggas tunt och "masseras" på). Det ska dock inte spricka upp. Man ser inte riktigt detta på bilden men om man är
mexitegel: Det är väl bara att räkna på om det lönar sig eller inte ;).
Dracula: [citat] Måste instämma, bäst är att byta rubbet o behålla så mkt av den gamla stilen som möjligt.
123abc: Det fungerar med en låshus 565, angående om det behövs förlängare så beror det på var du fräser in låskistan då det är valbart. Tänk på plösmåttet för slutblecket så det stämmer.
123abc: Utan att få se bild på dörrarna och dess beslagning så blir det svårt att gissa på lämplig beslagning men det brukar kallas garageregel. Personligen är jag ofta tveksam till att montera utanpåliggande spanjolett/rigel/regel om inte gångdörren även har utanpåliggande spanjolett eller att det passar i miljön. Vanligtvis så använder man 2st kantreglar t.ex fix 1220 med