Hej!

I samband med fasadbyte har vi upptäckt problem med befintliga fönster som bara är 10 år gamla. Det visar sig att dom läcker i karmförbanden när vi har storm och slagregn. Huset ligger på västkusten och är utsatt för hårda västliga vindar.

Vi har i dagsläget sidhängda Elitfönster aluminiumfönster med trästomme och nu när vi skall byta till en luftad putsfasad (STO-system) så tittar vi även på nya fönster för att minimera risken för nya läckage.

Elitfönster har numera har en extra tätningslist (Stormtite list) som skall ge ökat skydd men jag vet inte riktigt om man kan lita på Elitfönster med tanke på vår erfarenhet av tidigare fönstren.

Q: Finns det någon tillverkare som har en bättre konstruktion och tillförlitligt väderskydd som klarar dom tuffa väderförhållande som vi har på västkusten?

Låter lite som att problemet är att det kommer fukt på stommen som gör att fönsterbågen slår sig. Har du funderat på PVC eller aluminiumfönster som inte har fuktkänsligt trä i sig?

När vi byggde om för tre år sedan så satte vi in aluminiumfönster från Westcoast Windows. Jag är på intet sätt speciellt kunnig när det gäller fönsterkonstruktioner men jag hade hört en del gott om dessa och vi är än så länge helt nöjda. Prismässigt så tror jag de ligger lite högre än Elite men efter vad jag hört från några byggare så ska de även vara snäppet bättre i kvalitet. Det kan ju i varje fall vara värt att titta lite närmare på Westcoast: http://www.westcoastwindows.se/

toolman77 skrev:
Låter lite som att problemet är att det kommer fukt på stommen som gör att fönsterbågen slår sig. Har du funderat på PVC eller aluminiumfönster som inte har fuktkänsligt trä i sig?
Ganska säker på att detta inte är problemet. Skanska gjorde en besiktning och enligt dom är problemet att vatten och fukt tränger igenom karmförbanden i hörnen (nedre hörn) och pressas in bakom karmen. Ett grundfel som nämndes var att karmarna kunde vara dåligt limmade. Hörnen tätades i alla fall med silikon vilket känns som en tillfällig lösning.

Efter lite Googlande hittade jag intressant information i en SP rapport. "SPs provningsstatistik från regnprovning av fönster visar att ca 17 % av provade fönster läcker i karmhörn, det vill säga i hörnförbindningen i fönstren. Med ett punktläckage från ett karmhörn är risken för skador i byggnadskonstruktionen stor."

Tabell över testresultat på fönster angående regntäthet från en SP-rapport med kolumn för karmhörnsläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag går vidare med att fråga några leverantörer vilka förebyggande tekniska lösningar dom har för att få ett tillförlitligt fönster och vilket regntäthetskrav dom uppfyller (klass enligt EN 12208 eller motsvarande)?
Vi får ser vad jag får för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.