Hej,
Har ett bar sido ljus fönster på var som sida om ytter dörren där det sitter ett glas som man normalt har i t ex badrum. Tror det är kassett typ. Men vill byta ut dessa mot nån variant där man ser ut men har svårt att se in. Vad finns det för varianter? Nån som har gjort det? Enklast är väl att kolla på sin lokala glas firma men vill ha lite tips innan .

det billigaste är annars att köpa en frostad plastfilm för just rutor.
Finns på hornbach tex

Jo jag vet. Men jag vill se ut då går frostat glas bort. Inte riktigt ute efter vad som är billigt utan vad som finns.

vanpire skrev:
[länk] kanske kan fungera?
Såg lite mer intressant ut. Måste ändå byta kassetten. Då det är sånt skrovligt glas på utsidan.

Det jag skulle vilja ha men som jag aldrig lyckats hitta är ett fönster med ett linjärt polariserande lager och ett cirkulärt polariserade lager. I ena riktningen blir det lite mörkare och lite nyansskillnader i ljuset, i andra riktningen kommer inte en foton igenom. Vet inte hur det funkar men är rätt coolt. Upptäckte det för många år sedan när jag satt och hade tråkigt och lekte med ett par glasögon och ett kamerafilter. Vanliga solfilter skyddar bara mot insyn så länge det är ljusare på utsidan av fönstret.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nån som testat sån där spegelfilm? Nån som har bilder hur resultatet blir? Är de svårt att montera?

Spegelfilm funkar endast på dagen när det ljusare ute än inne. På kvällen blir det tvärtom att man endast kan titta in men inte ut.
Slutsatsen är og nog att det du söker inte finns, tyvärr.

Alltså nu snackar vi inte kanske helt insyns skydd utan mer att det inte skall gå se in på avstånd utan att stå med ögon mot glaset typ och kika in. Sådana glas har man ju sett att det blir som en mörk spegel bild typ. Men hur det blir på kvällen vet jag ej.

Jag jobbar på museum och i samband med en utställning anlitade vi Pilkington för att tillverka glas av exakt den typen du vill ha. Vi beskrev vår idé för en kille, och sen tillverkade de fönstren. Det blev kanon! Dock, detta var inomhus och vi behövde inga kassetter, men tekniken finns ju iaf...

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
F
Vi har sådana fönster som ser ut som speglar när man står ute på gatan och tittar in, men det fungerar bara så länge det är ljusare på utsidan än insidan. När det är mörkt ute så ser man in lika bra som man ser ut. Tror inte vi valde något specialglas utan bara en feature som ingick.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.