Öppet fönster med utsikt över grön trädgård och promenadväg, slitna fönsterkarmar behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Är ny här på forumet.
Flickvännen tyckte att hennes lägenhet var kall och dragig på vintern. När hon letade rundor upptäckte hon springan man ser på bilden. Den privata hyresvärden har bara tätat med gummilist som inte håller sig på plats, så man ser rakt ut. Så naturligtvis blir det dragit som fasiken.

Springan är cirka 1 centimeter, så jag förmodar att en tunn gummilist inte var bästa lösningen. Hyresvärden är ej heller den som gärna kastar sig över bostäderna, så jag tänkte jag kunde försöka överraska henne och göra det istället.

Har ni något tips på hur man kan göra?
Bygga upp med en tunn trälist eller någon form av massa?

Hoppsan! Ja där lär det dra rejält.

Ja, en trälist på utsidan som täcker fönstret, och på den en tätningslist som fönstret tätar emot.

Alternativt så bygger du på fönstret så det kommer emot falsen man ser, och lägger tätlisten emellan där. Såga i så fall till en träbit som passar in i utrymmet mellan fönstret och karmen, och sätt fast den mot toppen på fönsterbågen med lim, så det blir tätt.

Vilket som är enklast och eller snyggast är nog mest en smaksak, men jag tror det senare alternativet blir bäst och snyggast. bara man får tillsågat en passande bit, samt målat.

Hjälper det inte att förklara för hyresvärden att denne har en hel del pengar att spara på att täta sina bostäder?

Kanske kan det vara en möjlighet att försöka rikta fönsterbågen i karmen också, men det ser ut att vara så mycket att det inte riktigt kommer att räcka.

En fuskvariant är ju att fylla utrymmet med någon fogmassa, men då går fönstret inte att öppna sedan. Det skulle jag inte rekommendera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.