S
Jag har nyligen köpt in ett antal förnicklade s.k. fönsterlås i gammal stil, dvs. ögleformade fönsterlås från Byggfabriken. De ska enligt Byggfabrikens beskrivning vara förnicklade.

Döm om min förvåning när ett fönster varit öppet en natt när det småregnade och jag dagen efter såg att låset börjar rosta. Ska något som är förnicklat verkligen rosta så enkelt ?

Förnicklat ögleformigt fönsterlås med rostfläck på ett öppet fönster.

S
Du tittar på fel produkt, den som bara är segjärn utan ytbehandling. Jag har den förnicklade varianten. Ytbehandlingen är alltså förnickling. Blankt som allt som är förnicklat. Förnicklat ska varken korrodera eller oxidera.

Förnickling är väl inte en direkt rostskyddsmetod, det är främst för att ge en fin yta. Men jag har för mig att det ger ett visst rostskydd också.

Det ska inte rosta. Då är nickelskiktet sprucket eller poröst. Jag har haft sådana fast gamla i olika miljöer och dem har aldrig rostat. Skicka tillbaka.

Men de gamla har jag fått för mig är gjorda av förnicklad mässing.

hempularen skrev:
Men de gamla har jag fått för mig är gjorda av förnicklad mässing.
Det tror jag också för mina riktigt gamla var i järn men målade och de lite nyare men monterade för en 20-30 år sedan är av en sorts legering och några i mässing som förnicklats.

På bilden ser det mer ut som om det är sprinten genom beslaget som rostat och inte själva beslaget

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.