Byggahus.se
Jag håller på att hänga in 2 fönster i en friggebod jag bygger. Var förbi Byggmax och köpte deras karmskruvar och deras enkla sexkantsverktyg. Jag har inte använt karmskruv förut, men undrar om det är mig det är fel på eller om det är Byggmax kvalitet... 2 av 12 skruvar går inte att greppa med den ändan av verktyget som man drar i skruven med. Den inre sexkanstshylsan vill helt enkelt inte greppa om skruven. Brukar detta vara ett problem???Likaså, när jag drar i skruvarna, hur långt på ett ungefär drar man i fönsterkarmens hylsa (den med diam 14 mm)?. För när man väl börjar justera och upptäcker att jag behöver dra ut eller in hela skruven, för att fönsterkarmens hylsa börjar komma ut ur karmen (som ett exempel)- ja då är det lögn i h-e att få bägge sexkanter att stå exakt så verktyget får grepp om bägge sexkanter...Är det bara jag som har tummmen mitt i, eller är det den gamla devisen-man får vad man betalar för...?
 
Jag har använt deras karmskruvar flera gånger och har aldrig haft några problem. Brukar inte vara några problem så länge man använder rätt ände på hylsan för att dra i skruvarna :rolleyes: Man kan behöva trycka lite, samtidigt som man snurrar på hylsan för att den ska klicka i. Dra in skruven ganska långt i karmen så att du får plats med täcklock :) kan underlätta att kila fast fönstret med kilar i någorlunda rätt läge om man är ovan.
 
Tror inte byggmax har egen tillverkning utan köper in karmskruven från en erkänd tillverkare, om du fått en kartong med felaktiga skruv så byt hela kartongen.
Börja med att kila fönstret/karmen exakt så som fönstret ska vara monterat sedan skruvar du in karmskruven och tar bort kilarna när allt är klar förutom botten klossarna som fönstret vilar mot.
Justering kan nu göras när det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.