Sitter här med huvudet i händerna.

Mitt garage/altan-projekt har varit allt annat än smärtfritt. I garaget läcker det in vatten genom grunden, vilket det gjort i veckor utan att byggaren bryr sig.

I måndags kom de och tog upp hål för altandörr och satte in fönster och flyttade ett fönster samt bytte ett fönster i köket.

Här är altandörren där de börjat sätta salning - men jag kan ju se rakt ut genom en glipa här!
Mössen kommer ju älska det utrymmet och fukt/drag? :confused:
WP_20160416_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har de flyttat ett fönster och SKARVAT övre fönsterblecket!? :confused:

WP_20160416_005.jpg
Skapa konto

Här är det utbytta köksfönstret till vänster. Fodret är MYCKET bredare än alla andra foder på huset.
Ser mer ut som vindskivor.. Varför? :confused:

WP_20160416_013.jpg
Skapa konto

Köksfönster igen. De har inte satt in någon "ram" runt själva fönstret, så i nederkant är fönstret INTE fastskruvat eller ens vilande på något. :confused:

WP_20160416_010.jpg
Skapa konto

WP_20160416_009.jpg
Skapa konto

VAD GÖR JAG?

Du betalar inga fakturor.
Du ringer sedan dit byggarna och visar precis samma saker som du har bilder på, och påpekar att detta är oacceptabelt

Tråkigt när "snickare" visar denna nivån

nudeljavel skrev:
Du betalar inga fakturor.
Du ringer sedan dit byggarna och visar precis samma saker som du har bilder på, och påpekar att detta är oacceptabelt

Tråkigt när "snickare" visar denna nivån

Jag är så trött på detta. Varje dag de har varit här så är det något som är fel. Skall jag behöva vara projektledare/kvalitetsansvarig trots att jag lejt bort hela jobbet för att slippa?

Orkar inte...

Köksfönstret ser ut att vara något mindre på höjden än det andra fönstret. Vad är anledningen till detta? Någon ändring på insidan eller att du beställt ett standardfönster med mindre mått?

Det är nog därför man har satt bredare foder runt fönstren för att fylla ut mot lockläkt och täcka det något förstora hål i fasaden som blivit med ett mindre fönster. Men det är inte snyggt så om du har beställt att det ska sitta ett likadant fönster som satt där innan så låt dom byta ut det till ett större.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Du har inte anlitat hantverkare, utan klåpare som inte vet hur man ska göra. Jobbet är inte fackmässigt utfört och du ska inte betala nånting. Ta dit hantverkarna inklusive chef och påpeka bristerna och att jobbet ska göras om.

Om dom motsätter sig det ska du ta dit en besiktningsman som får avgöra fackmässigheten.

Tack.

oceanis skrev:
Köksfönstret ser ut att vara något mindre på höjden än det andra fönstret. Vad är anledningen till detta? Någon ändring på insidan eller att du beställt ett standardfönster med mindre mått?

Det är nog därför man har satt bredare foder runt fönstren för att fylla ut mot lockläkt och täcka det något förstora hål i fasaden som blivit med ett mindre fönster. Men det är inte snyggt så om du har beställt att det ska sitta ett likadant fönster som satt där innan så låt dom byta ut det till ett större.
Fönstret är lite mindre än de som satt där innan. Varför vet jag inte!!! :(

rockin_john skrev:
Fönstret är lite mindre än de som satt där innan. Varför vet jag inte!!! :(
Då får man fråga och omtala att du vill ha ett lika stort fönster som tidigare. Men allt beror på vad du beställt från början för om du sagt eller godkänt ett standard fönster kan det tyvärr bli lite så här. Gamla hus och mått stämmer ju inte alltid överens med modern standard.

Men det är bara du som vet vad ni kom överens om så att kunna uttala sig om fel eller inte fel så måste man veta det. Smalare foder innebär att du får byta lockläkten eller skarva dom men inget blir lika snyggt som ett fönster i rätt storlek.

Det är lite svårt att se men vad gäller altandörren verkar det bara som det fattas lite drev vilket är lätt att fixa. Det ser ju inte ut som dom satt foder ännu så det går lätt att göra innan dom börjar med det..

Fönstret som saknar stöd under, där kan man sätt några kilar så det är också enkelt att åtgärda. Plåten över fönster där får man ta ner lockläkt och panel för att få upp en ny plåt i hela längden. Det går också men du får måla efteråt.

Redigerat:
Byggaren kommer hit strax. Funderar på att säga att jag vill avsluta sammarbetet och be någon annan slutföra det :(

Är nog det sämsta just nu. Bättre att reda ut vad som inte är bra och komma överens om åtgärder för detta.

Men jag förstår din uppgivenhet :(

Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Han var här nu och ännu en gång lugnade han mig.

Jag förklarade mitt missnöje och min rädsla för fel som jag inte upptäckt.
Han är alltid förstående, men den här gången kändes det som att han faktiskt skämdes och tog på sig ansvaret direkt.

Han byter fönstret till ett i rätt storlek i köket.
"Hålet" vid altandörren förklarade han med att killarna som är här säkert hade koll på - men han säger till dem ändå.

Fönsterblecket sa han att det var vanligt att man gör så, och att i detta fallet valde de att göra så för att slippa byta panel (som är bara 1 år gammal) för att sätta en hel plåt.

Skall jag låta det vara okej tycker ni?

På tisdag säger han att allt borde vara "helt klart". Då kommer även mark-gubbarna och fixar garageproblemet.
Jag vågar inte tro att det är helt klart, men det är okej - bara de blir bra.

Fönstret i köket är väl 8 veckors levtid på så det kommer ju återstå... :|

TACK ALLA FÖR STÖD!

Överblecket ser rätt skarvat ut och är inget fel förutom att det kan anses snyggare med ett helt, det ser ut som om de förlängt ett befintligt bleck.
Drevningen ser inte rätt ut men det är lätt fixat.
Under fönstret finns det sannolikt några klossar som det står på.

Att det läcker in vatten genom grunden är det som är oroande.

123abc skrev:
Att det läcker in vatten genom grunden är det som är oroande.
Ja. Det känns väldigt illavarslande...

H
Har du några bilder på garaget där det kommer vatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.