Hej,
Vi bygger ett stenhus med 365mm breda lättbetongblock, vilket ger ganska djupa fönster.
Vi vill därför skära av blocken vertikalt i hörnen på insidan, men vet inte om det finns några generella vinklar man ska ta hänsyn till.
Ni som gjort det, har ni skurit av hela vägen in till insidan på fönsterkarmen eller har ni lämnat en bit?

Mvh
M&M

Hej, jag har bara ett vanligt trähus, men våra väggar är 40 cm från utsida ytterpanel till insida innerpanel.

Och det stör inte det minsta att väggarna är tjocka, tvärt om.
Det är ju trevligt med djupa fönsternischer för blommor, prydnadssaker och annat :)

Tycker också att det är lite affekterat med vinklade nischer, får lite kyrko- eller klosterkänsla.

Men det beror kanske på storleken på fönstren. Hur stora blir era?
Vi har bredd 1100 mm på nästan alla fönster, men i våtrummen är de bara 900 mm.

Jag har läst nått vinkelmått någonstans, men mins inte var. Rätt vinkel har man för att sprida ljus i rummen, nichen fungerar som reflektor, och målas helst med blank vit färg. Bor tyvärr inte längre i min gamla stuga med 45 cm tjocka väggar, då kunde jag mätt vinkeln. Det var absolut inte 45 grader, kanske hälften, eller mindre än så.
Ska kolla om jag har nån bild som kan vägleda.

10-15 grader tror jag blir lagom, men hade varit intressant att veta andras gradtal.
Fönsterna blir 1m bred och 1,3m höga. Dörrar är också 1M breda.

Mvh

Kollade på en massa bilder, men ingen avslöjade vinkeln, men det är nog som du säger, högst 15 grader. Ett vardagsrum med skrivbord, TV, bokhyllor och stolar, genom fönstret syns en bilparkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.