När de nya fönstren installerades försvann de gamla karmventilerna. De var tänkta att fungera som tilluft enligt ritningarna från 1950-talet. Det blir nu baksug ner igenom vissa självdragskanaler när badrumsfläkten körs. Därför ska vi in med ventiler igen.

Dock är de nya karmarna väldigt smala så det blir tight att montera. Kommer komma ut direkt under fönstret så något vanligt galler kommer inte rymmas. Men det kanske räcker med ett finmaskigt metallnät?

Frågan är först: Uppe eller nere? Eller spelar det ingen roll var på karmen de sätts? Det är en radiator under så luften lär värmas upp oavsett men sätter man den uppe kanske det blir imma på fönstret?

Andra frågan: Är det bara att borra igenom eller måste det efterbehandlas i hålen som blir t.ex. med färg så det inte kommer in fukt i karmen?

Se dig omkring, och studera främst nyare hus med frånluftvärmepump.
Det brukar se ut så här ungefär:

Ventil på husfasad över ett fönster som tillhör en frånluftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tror jag är vettigare än att borra/såga sönder sina nya fönster.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Ångrar att jag beställde karmventiler på vårt förstan nya fönster, de är fula och släper igenom ljud väldigt bra.... Mycket bättre att montera vanliga väggventiler som dessutom finns ljuddämpade och med luftfilter.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
S
magnetens skrev:
Ångrar att jag beställde karmventiler på vårt förstan nya fönster, de är fula och släper igenom ljud väldigt bra.... Mycket bättre att montera vanliga väggventiler som dessutom finns ljuddämpade och med luftfilter.
finns bättre karmventiler

SBH skrev:
finns bättre karmventiler
Typ vad/var?

Har Tanumsfönster, men har funderat på att ta bort ventilerna och spackla igen hålen typ men det lär väl aldrig bli bra tyvärr..

Vill ogärna ta upp väggventiler. Dels pga kostnad/åverkan, dels för att det blir kallras. Karmventilernas tilluft värms över elementet.

Sätt en väggventil bakom elementet?

OK, så då kommer nästa, ännu bättre förslag:

Installera ett FTX-system, från- och tilluft med värmeåtervinning.
Då drar du rör på vinden för tilluft till sov- och vardagsrum, och rör för frånluft från våtrum och kök.
Och i en "central" värmeväxlare, FTX-aggregatet, så återvinner du värmen i frånluften och blåser in uppvärmd tilluft i sov- och vardagsrummen. Inget kalldrag, och du kan stänga av många element.
Och sparar värme (=pengar) på köpet.

Välkommen i klubben :thumbup:

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
OK, så då kommer nästa, ännu bättre förslag:

Installera ett FTX-system, från- och tilluft med värmeåtervinning.
Då drar du rör på vinden för tilluft till sov- och vardagsrum, och rör för frånluft från våtrum och kök.
Och i en "central" värmeväxlare, FTX-aggregatet, så återvinner du värmen i frånluften och blåser in uppvärmd tilluft i sov- och vardagsrummen. Inget kalldrag, och du kan stänga av många element.
Och sparar värme (=pengar) på köpet.

Välkommen i klubben :thumbup:
dock med ftx system kan falla åt bägge håll, sämre eller bättre.
än annan grej är att många inte sköter sin anläggning, dock är det samma med till och frånluftsventiler i självdragsystem.
varje gång våran fastighetsägare köpte nytt lägenhetshus. så höll vi på en vecka per trapphus. för att rensa bort skräp.

S
magnetens skrev:
Typ vad/var?

Har Tanumsfönster, men har funderat på att ta bort ventilerna och spackla igen hålen typ men det lär väl aldrig bli bra tyvärr..

exempel Ventec VT 401, VT 801, VT 1001 är ljuddämpande

SBH skrev:
dock med ftx system kan falla åt bägge håll, sämre eller bättre...
Sämre, hur då menar du?

Men att saker som är felaktigt installerade/monterade inte är bra förstår till och med jag.
Men det var väl inte bara det du menade?

S
KnockOnWood skrev:
Sämre, hur då menar du?

Men att saker som är felaktigt installerade/monterade inte är bra förstår till och med jag.
Men det var väl inte bara det du menade?
egentligen grejer som går att åtgärda, torr luft, ljud. sen ett överliggande ansvar att göra rent systemet

Att luften kan bli lite torrare kan jag nog hålla med om, för en av avsikterna är ju att man ventilerar ut gammal fuktig luft från dusch, tvätt och kök.

Jag vet inte vad som är "normal" luftfuktighet inomhus vintertid.
Nu har vi 22,2°C inne och 37%RH, ingen värme på alls.

S
KnockOnWood skrev:
Att luften kan bli lite torrare kan jag nog hålla med om, för en av avsikterna är ju att man ventilerar ut gammal fuktig luft från dusch, tvätt och kök.

Jag vet inte vad som är "normal" luftfuktighet inomhus vintertid.
Nu har vi 22,2°C inne och 37%RH, ingen värme på alls.
tråkigaste är ju att många äldre mår inte bra av dagens fukttillskott med dusch, tvätt med mera.
även många får problem med torra slemhinnor

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.