Hej,
Jag behöver justera min altandörr som "tar i" lite granna på nedersidan när man stänger. Logiskt sett behöver jag alltså få "in" karmen på den övre delen så dörren dras innåt och således blir något högre längst ut.
Problemet är, jag fattar verkligen inte hur man gör.. Nu är jag ingen snickare, men anser mig normalbegåvad och detta går jag verkligen bet på. Har ett såkallat karmverktyg för att justera karmar men hur jag än gör lyckas jag bara få karmen mer UT från väggen, vilket inte är det jag vill. Jag är också osäker på om jag ska ta ur skruven som sitter i mitten (med torx) först eller om denna ska vara kvar. Har provat båda delar men får verkligen inte till detta, inte ens i närheten faktiskt.. Provat motsols och medsols och i början är det "lätt" sen blir det väldigt trögt så till den grad att det knakar lite i trät och jag vågar inte dra hårdare...
Tog lite bilder på typen av karmskruv, även den skruven som sitter inne och även altandörren (elitefönster). Några idéer och tips här månne?
Jag behöver justera min altandörr som "tar i" lite granna på nedersidan när man stänger. Logiskt sett behöver jag alltså få "in" karmen på den övre delen så dörren dras innåt och således blir något högre längst ut.
Problemet är, jag fattar verkligen inte hur man gör.. Nu är jag ingen snickare, men anser mig normalbegåvad och detta går jag verkligen bet på. Har ett såkallat karmverktyg för att justera karmar men hur jag än gör lyckas jag bara få karmen mer UT från väggen, vilket inte är det jag vill. Jag är också osäker på om jag ska ta ur skruven som sitter i mitten (med torx) först eller om denna ska vara kvar. Har provat båda delar men får verkligen inte till detta, inte ens i närheten faktiskt.. Provat motsols och medsols och i början är det "lätt" sen blir det väldigt trögt så till den grad att det knakar lite i trät och jag vågar inte dra hårdare...
Tog lite bilder på typen av karmskruv, även den skruven som sitter inne och även altandörren (elitefönster). Några idéer och tips här månne?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Hur ser gångjärnet ut? Det kan vara där du ska justera.
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/143961-altandorr-gar-emot.html?perpage=15#post1077385
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/143961-altandorr-gar-emot.html?perpage=15#post1077385
Du måste börja med att skruva ut adjufix skruven en bit (torxen) . Sedan gängar du tillbaka hylsan motsols något varv för att sedan skruva åt torxskruven igen. Funkar inte detta kan du försöka dig på att göra tvärt om på nedersta karmskruven så du istället skjuter ut den delen av karmen.
Har kommit så långt nu att karmskruven på högsta delen av dörren sitter så långt ut den går, medans den nedre karmskruven är så långt IN den går, detta borde alltså vara max jag kan få dörren att luta "uppåt" i nedre ytterkant?
Om inte detta hjälper?
Om inte detta hjälper?
Provade skruva ut alla "innerskruvar" (torxen) från karmen på andra sidan också men tycker inte det gör någon stor skillnad... Osäker på vilken regel du menar?epw skrev:
Detta var uppenbarligen ett större projekt än vad jag trodde - hade en idé om att man kunde justera detta hyfsat trivialt på egen hand..
Har förresten följande gångjärn;
Logga in
Skapa konto
Har du kryssmätt dörrblad och karm? Samt kollat att karmen är monterad i lod?
Helglasade dörrar har en förmåga att bli lite rombiska med tiden har jag märkt.
Det är inte så att det duger att justera upp bladet någon mm? Det ser ut som att du höjdjusterbara gångjärn.
Helglasade dörrar har en förmåga att bli lite rombiska med tiden har jag märkt.
Det är inte så att det duger att justera upp bladet någon mm? Det ser ut som att du höjdjusterbara gångjärn.
Hur justerar man dessa i höjd? Det hjälper säkert något. Ett av problemen är att altanen tar i lite lite längst ner så den skulle uppenbarligen behöva komma någon mm högre upp, men den "krokar" även i den andra dörren längst ner vid öppning så man måste rycka fram och tillbaka för att få upp altanen. Känns som allt jag åstadkom igår var att göra det något värre.Tosse skrev:
Har inte kryssmätt dörrblad och karm, finns det någon bra förklaring för hur man gör detta? (är osäker på vad definitionen av dörrblad respektive karm är)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Karm, det som sitter i väggen.
Dörrblad, det som ska passa i karmen.
Kryssmäta, man mäter diagonalerna som då BÖR vara lika.
Men jag tycker du gör en skiss med båda dörrbladen och skriver i varje hörn hur stor springa det är mellan dörrblad och karm.
Kanske det är tröskeln som bulnar upp.
Protte
Dörrblad, det som ska passa i karmen.
Kryssmäta, man mäter diagonalerna som då BÖR vara lika.
Men jag tycker du gör en skiss med båda dörrbladen och skriver i varje hörn hur stor springa det är mellan dörrblad och karm.
Kanske det är tröskeln som bulnar upp.
Protte
Tack, då är jag fullt med. Har mätt ut alla hörn och kollat vattenpass, det är allt i sin ordning.prototypen skrev:
Just nu verkar jag ändå fått till det satt det enda som sker är att dörren tar i tröskeln lite, dvs - hela dörren skulle behöva komma upp någon millimeter, i övrigt verkar det OK.
Går det att göra något med gångjärnen så jag får upp det någon mm? Alternativt få "ner" tröskeln, men det verkar inte sitta några justeringar på den - så det skulle vara med någon typ av våld i så fall...
Vol
AHA! Den där slätta koppen längst upp på gångjärnet är avskruvningsbar, och UNDER den satt insekts.. Nu gör jag ju framsteg här.Tosse skrev:
Vilket håll får dörren att "stiga"?
Förresten, efter karmskruvsjustering börjar dörren att knarra något... 5-56 i gångjärnen då?
Vol
Koppen på det "övre" gångjärnet (tre totalt) går inte att ta av med handkraft. Är det tänkt att man ska justera alla tre?
Kan säkert gå på med något verktyg men kommer ju inte bli snyggt med tanke på att den är vitlackad...
Kan säkert gå på med något verktyg men kommer ju inte bli snyggt med tanke på att den är vitlackad...
Ja, annars bär bara de två du har justerat vilket de kanske inte orkar i längden. Nödlösningen om du inte får av locket är att sätta bricka på det järnet, men då får du lyfta av bladet (bra att vara två, varav minst en stark...).
Kan du inte knacka lätt på hatten med en plasthammare? Eller lägg nåt emellan. Annars får du väl peta i lite färg sen, eller nagellack eller nåt.
Kan du inte knacka lätt på hatten med en plasthammare? Eller lägg nåt emellan. Annars får du väl peta i lite färg sen, eller nagellack eller nåt.