Finns det någon tätningslist som är bättre än någon annan i ljudisolerande syfte? Finns ju silikon, termoplast och EPDM.


När jag målade om fönsterna tog jag bort dem gamla (silikon häftade, sågspår) och satt dit självhäftande EPDM. Vi har en väg utanför och jag får för mig att det låter mer efter att jag byte, men kan vara inbillning :p
Om jag ska byta igen, vilket material ska jag satsa på? Eller är det troligen bara onödigt..?
 
Om du hade spår, köp tätningslist för spår. :) Det lär göra skillnad då ljud har en förmåga att trycka sig igenom minsta springa och fortplanta sig.
 
Jo det är sant, tänkte på det också. Men tyckte det inte borde köra nån större skillnad, tätninglisten täcker hela springan. Men som du säger ljud är lurigt och kanske tar sig igenom det. Jag gjorde det lätt för mig och köpte vanliga självhäftande eftersom jag inte kunde hitta några för frässpår i vanlig butik. Får ta mig en titt på nätet isåfall och se om jag hittar något.
 
  • Gilla
uffey
  • Laddar…
Om du köper de som är självhäftande igen, så köp de med så många "vågor" som möjligt. 3 st tror jag har sett och de är ca 1 cm breda och kanske 3-4 mm "höga". För varje våg dämpas ljudet / luft.

Risken i ditt fall med springan är ju att ljudet tar sig ner i den och fortplantar sig. Så antingen täta sprickan, eller nyttja den.
 
Tätningslistens funktion ur ett ljudisolerande perspektiv är att åstadkomma, i den bästa av världar, en 100 % lufttät spalt. För att detta ska fungera i praktiken behöver tjocklek på list anpassas efter spaltens storlek så att listen blir tillräckligt komprimerad inom sitt dynamiska område.

Listen ska vara gjord av ett material med hög densitet och slutna celler.
Formen på listen spelar ingen roll så länge kraven ovan uppfylls.

EPDM / Kronlist är bra val av tätningslist. Justering av beslag är ofta nödvändigt för att uppnå en helt tät konstruktion.
 
Johnny Viking skrev:
Om du köper de som är självhäftande igen, så köp de med så många "vågor" som möjligt. 3 st tror jag har sett och de är ca 1 cm breda och kanske 3-4 mm "höga". För varje våg dämpas ljudet / luft.

Risken i ditt fall med springan är ju att ljudet tar sig ner i den och fortplantar sig. Så antingen täta sprickan, eller nyttja den.
Det är en P-list jag har satt upp nu. Kanske ska testa att spackla igen sprickan och kör på E-list. Tack för hjälp!

Björn Melander skrev:
Tätningslistens funktion ur ett ljudisolerande perspektiv är att åstadkomma, i den bästa av världar, en 100 % lufttät spalt. För att detta ska fungera i praktiken behöver tjocklek på list anpassas efter spaltens storlek så att listen blir tillräckligt komprimerad inom sitt dynamiska område.

Listen ska vara gjord av ett material med hög densitet och slutna celler.
Formen på listen spelar ingen roll så länge kraven ovan uppfylls.

EPDM / Kronlist är bra val av tätningslist. Justering av beslag är ofta nödvändigt för att uppnå en helt tät konstruktion.
Tack för bra info. Spalten är lite ojämn, men jag tror att listen trycks ihop tillräckligt. Kanske för mycket på vissa ställen, där den blir rejält platt..
 
Spåret är bra då det dels håller listen på plats i sidled, dels får du jämnare "tryck" mellan ramarna. Som tidigare inlägg skriver är det viktigt att ha rätt modell av list om den trycks ihop för mycket kan det också ge läckage.
 
NetNut skrev:
Spåret är bra då det dels håller listen på plats i sidled, dels får du jämnare "tryck" mellan ramarna. Som tidigare inlägg skriver är det viktigt att ha rätt modell av list om den trycks ihop för mycket kan det också ge läckage.
Det har jag inte tänkt på heller, låter som jag borde hitta sådana lister igen :)
 
En extra tätningslist ger också några dB dämpning...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.