Har börjat få problem med att stänga altan-dörren de senaste dagarna. Handtaget vill liksom inte gå ner utan att man får stå och "lirka" med det och hitta ett läge där det går. Någon som vet hur man löser det eller är det en låssmed man ska kontakta?
Är det en spanjolett , kolla dom lås som kommer ut i sidan , dom släpar mot överkant i hålen , varav det blir ett litet jack i början på den , kan kännas med fingret , fila lite så jacket går bort
och troligtvis går det bättre sen
och troligtvis går det bättre sen
Spanjoletten är sliten och bör bytas det är kuggarna som inte kommer överens längre.
Det du kan göra som oftast fungerar är att smörja spanjoletten genom smörjhålet i framkanten på spanjoletten i handtagshöjd.
Smörj genom hålet så minskas friktionen mellan kuggarna och spanjoletten fungerar bättre igen.
Smörj med lämpligt smörjmedel tex assa spray eller litiumfett eller någon olja undvik crc 5-56 och liknande.
Om du använder olja eller något lättflytande så täck över eventuella stenplattor mm då olja lätt droppar på backen, det är därför jag föredrar litiumfett som även ger ett längre skydd.
Det du kan göra som oftast fungerar är att smörja spanjoletten genom smörjhålet i framkanten på spanjoletten i handtagshöjd.
Smörj genom hålet så minskas friktionen mellan kuggarna och spanjoletten fungerar bättre igen.
Smörj med lämpligt smörjmedel tex assa spray eller litiumfett eller någon olja undvik crc 5-56 och liknande.
Om du använder olja eller något lättflytande så täck över eventuella stenplattor mm då olja lätt droppar på backen, det är därför jag föredrar litiumfett som även ger ett längre skydd.
Klicka här för att svara