2 538 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Källarfönster med eller utan karm.
Hej!
Bakgrund
Håller på mer ett källarprojekt - dels sätta in nya fönster samt byta ut ett befintligt.
Önskemålet är att släppa in så mycket dagsljus som möjligt, genom dessa fönster.
Ett av huvud problemen är att avstånd mellan mark och husvägg är idag ca 30-35cm.
Det befintliga fönstret är 40cm, dvs. marken lutar lite mot väggen där fönstret sitter.
Kommer att bygga någon form av brunn för att slippa den negativa lutningen av marken,
men detta tänkte jag möjligen ställa en separat fråga om.
Just nu är idén att karmyttermåttet på dessa fasta fönster blir 1000 x 400mm.
(eller 1000 x 500 - om marklutningen går att lösa på ett bra sätt.)
Funderingar
Fönsterna / ljusinsläppen behöver inte vara öppningsbara.
Först var tanken på glasblock, men hittade inga block med bra isolering.
Sedan kom tanken på PVC-fönster, men har ännu inte hittat något med ett måttligt karm djup. (de flesta ligger på ca 70mm)
Det finns träfönster med ett karm djup på 40-45mm. (men källarfönster är utsatta.... och i trä blir de inte underhållsfria.)
Så jag började fundera i andra banor.
Alt 1.
Bygga en fönsterkarm för en glaskassett i lärkträ. Karmen skulle inte behöva bli så hög. (Rutan är inte så stor)
Men sedan karmen är klar vad behövs mera?
- En fönsterkassett med passande mått i ramen går bra att köpa.
Men sedan?
Att sätta fönsterklipps i lärkträ, tror jag är omöjligt (lärk är ett hårt träslag)
Bör man lägga en gummilist runt hela fönsterkassetten?
eller bör man hålla fast fönstret med någon glaslist?
eller räcker det med någon enkel skruv och fönsterkitt?
eller....
Sedan var det kravet om härdat glas på rutor under 60cm....
Måste hela kassetten bli med härdat glas (det är bara ytterrutan som har kravet med härdat glas.)
Kändes inte helt klockrent att sätta in en extra härdad ruta - längst ut.
Mest för att det med tiden kommer in smuts mellan glasen, och fönstret inte går att dela på...
Alt2.
Eftersom glaskassetten är en komplett ruta. Varför ens bygga karm?
Finns det lösningar att montera glaskassetter direkt i fönsterhålet?
Detta skulle ge det maximala ljusinsläppet.
Hålet måste dock bekläs med något eftersom väggen består av både leca och hålsten.
Vad skulle behövas för att bygga in ett fönster i min källarvägg?
Bakgrund
Håller på mer ett källarprojekt - dels sätta in nya fönster samt byta ut ett befintligt.
Önskemålet är att släppa in så mycket dagsljus som möjligt, genom dessa fönster.
Ett av huvud problemen är att avstånd mellan mark och husvägg är idag ca 30-35cm.
Det befintliga fönstret är 40cm, dvs. marken lutar lite mot väggen där fönstret sitter.
Kommer att bygga någon form av brunn för att slippa den negativa lutningen av marken,
men detta tänkte jag möjligen ställa en separat fråga om.
Just nu är idén att karmyttermåttet på dessa fasta fönster blir 1000 x 400mm.
(eller 1000 x 500 - om marklutningen går att lösa på ett bra sätt.)
Funderingar
Fönsterna / ljusinsläppen behöver inte vara öppningsbara.
Först var tanken på glasblock, men hittade inga block med bra isolering.
Sedan kom tanken på PVC-fönster, men har ännu inte hittat något med ett måttligt karm djup. (de flesta ligger på ca 70mm)
Det finns träfönster med ett karm djup på 40-45mm. (men källarfönster är utsatta.... och i trä blir de inte underhållsfria.)
Så jag började fundera i andra banor.
Alt 1.
Bygga en fönsterkarm för en glaskassett i lärkträ. Karmen skulle inte behöva bli så hög. (Rutan är inte så stor)
Men sedan karmen är klar vad behövs mera?
- En fönsterkassett med passande mått i ramen går bra att köpa.
Men sedan?
Att sätta fönsterklipps i lärkträ, tror jag är omöjligt (lärk är ett hårt träslag)
Bör man lägga en gummilist runt hela fönsterkassetten?
eller bör man hålla fast fönstret med någon glaslist?
eller räcker det med någon enkel skruv och fönsterkitt?
eller....
Sedan var det kravet om härdat glas på rutor under 60cm....
Måste hela kassetten bli med härdat glas (det är bara ytterrutan som har kravet med härdat glas.)
Kändes inte helt klockrent att sätta in en extra härdad ruta - längst ut.
Mest för att det med tiden kommer in smuts mellan glasen, och fönstret inte går att dela på...
Alt2.
Eftersom glaskassetten är en komplett ruta. Varför ens bygga karm?
Finns det lösningar att montera glaskassetter direkt i fönsterhålet?
Detta skulle ge det maximala ljusinsläppet.
Hålet måste dock bekläs med något eftersom väggen består av både leca och hålsten.
Vad skulle behövas för att bygga in ett fönster i min källarvägg?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Finns ju fasta fönster , bara en träram runtom......
Protte
Protte
Har försökt. Tänkte satsa på PVC som källarfönster - underhållsfritt (och billigt). Trodde det var enkelt, men i slutänden är det inte många tillverkare av PVC-fönster. (Har stött på 4st - Polen, Litauen, Tyskland, och ev. en svensk). Minsta fasta karm på PVC-fönster jag hittat ligger på ca. 7cm (har inte fått svar från alla jag frågat.) Det innebär ca 14cm bort från en redan liten fönsterhöjd.S sblixten skrev:
En leverantör garanterade en PVC-karm på 55mm. fick offert & bra pris. Frågade om tillverkare och blev förundrad varför de andra säljarna med samma leverantör inte funnit samma fönster. Ställde frågan om fönstret verkligen hade en så låg karmhöjd - Sedan har jag inte hört något.... (ringde men säljaren hade "inte tid" utan skulle återkomma...)
Känns inte som jag kommer vidare med PVC-fönster.
Jepp! Hittade en leverantör, deras fastafönsterkarm var ca 40-45mm hög. (perfekt).prototypen skrev:
Men så var det priset... (ca 12000kr/st för 4st + frakt) - Tyckte det var i mesta laget för ett fast fönster.
Men leveranstiden - möjligen före jul eller i januarl. (Nu är det ett hål i väggen som jag tänkte fylla innan vintern...)
Ovanstående har medfört att jag började fundera i banorna att göra en ram själv.
Vad skulle det innebära?
Vilka problem / svårigheter finns med att göra en karm själv?
Trädslaget lärk .:
- Är ett hårt trädslag
- Har dåligt isolervärde
- Ruttnar aldrig
- Går ej att måla
(Men kan ha fel)
Klicka här för att svara