2 700 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Energiberäkning, krav u-värde fönster
Hej alla!
Vi har själva ritat huset vi ska bygga och efter energiberäkningen uppger han som gjort den att det är godkänt på decimalen och att vi kommer behöva 1,0 i u-värde på våra fönster.
Kan man frångå detta på enstaka fönster eller är det slaviskt att följa detta?
Mvh Nybyggaren
Vi har själva ritat huset vi ska bygga och efter energiberäkningen uppger han som gjort den att det är godkänt på decimalen och att vi kommer behöva 1,0 i u-värde på våra fönster.
Kan man frångå detta på enstaka fönster eller är det slaviskt att följa detta?
Mvh Nybyggaren
Ligger ni på marginalen så får ni inte frångå det. Då måste ni isolera bättre på annat håll, skaffa effektivare uppvärmning ellerbygga större. Man kan tycka vad man vill om reglerna. Men så ser det ut. Små hus måste isoleras mer än stora även om de drar mindre energi redan från början.
Jag förstår! Det är ändå en tvåplansvilla på 175kvm. Ryggåstaket på övervåningen förstör lite i beräkningen, tyvärr. Men jag vill ha vikdörrar på ett ställe men hittar bara med 0,7 i fönster och 1,1 på hela konstruktionen. Är det ok att sätta in det om övriga fönster är 1,0?
Det kan nog trilla in under avrundningsfel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Hur bygger ni egentligen om ni har problem att klara energikraven? Det är ju ganska enkelt att klara. Isolera ordentligt istället för att balansera på gränsen.
Skippa frånluftsvärmepumpen också?
Skippa frånluftsvärmepumpen också?
Klicka här för att svara