Det är rätt besvärligt faktiskt..... sen är det ju så att ser tjuven att du har ett sånt lås så går han en annan väg, eller till grannen istället. Det här med lås handlar om att fördröja inte förhindra, för det går inte, vill dom in så kommer dom in, det handlar bara om tid.
Det är ett starkt förband och inte speciellt lätt att vrida sönder, jag har sett många ställen där de försökt med väldiga skador i låscylindrarna efter käftarna.
Allt handlar om fysik och med tillräcklig kraft så brister det men det krävs mer kraft än vad ni tror och mässingen man greppar i cylinderhuset släpper innan låscylindern så du lär slinta hela tiden.
Det är betydligt enklare att bryta upp dörren än att vrida loss runda låscylindrar.
Det är även lättare att såga loss hela låsanordningen än att vrida loss runda låscylindrar.
Att vrida loss de runda låscylindrarna när de sitter rätt monterade i par är den inbrottsmetoden som kräver mest kraft av samtliga alternativ för att bryta upp en sådan dörr.
Jag tror att det är lättare att bryta loss hela låset från dörren när du har grepp om låscylindern än att lossa endast låscylindern.
Jag påstår att du inbillar dig.
Allt handlar om fysik och med tillräcklig kraft så brister det men det krävs mer kraft än vad ni tror och mässingen man greppar i cylinderhuset släpper innan låscylindern så du lär slinta hela tiden.
Det är betydligt enklare att bryta upp dörren än att vrida loss runda låscylindrar.
Det är även lättare att såga loss hela låsanordningen än att vrida loss runda låscylindrar.
Att vrida loss de runda låscylindrarna när de sitter rätt monterade i par är den inbrottsmetoden som kräver mest kraft av samtliga alternativ för att bryta upp en sådan dörr.
Jag tror att det är lättare att bryta loss hela låset från dörren när du har grepp om låscylindern än att lossa endast låscylindern.
Jag påstår att du inbillar dig.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Är inte detta helt överdrivet? Lägga tusentals kronor på dörrlås när buset kan krossa en ruta på baksidan? Och hur stor är risken överhuvudtaget?
TS har ju ett sidoljus och en smal tjuv kan väl komma in den vägen. Klart, ska man bära ut en tjock-TV så är det inte så enkelt.
TS har ju ett sidoljus och en smal tjuv kan väl komma in den vägen. Klart, ska man bära ut en tjock-TV så är det inte så enkelt.
Cylindern sitter med fyra höghållfasta skruv så den vrider man inte loss så lätt. Det går alltid att ta sig in men tar det för lång tid och gör för mycket oväsen så väljer tjyven något annat.
Det handlar om att göra det besvärligt för tjuven att knata ut med prylarna via entredörren(den dörren dom oftast vill gå genom). Det är jobbigare att bära ut prylar genom en sönderslagen ruta.
Om de inte får upp en dörr så stannar de oftast kortare tid samt stjäl mindre.
Att gå in genom fönster med riktigt låsta dörrar gör det besvärligare att lasta ut samt begränsar flyktvägen om något inträffar.
Att gå in genom fönster med riktigt låsta dörrar gör det besvärligare att lasta ut samt begränsar flyktvägen om något inträffar.
På vilken bild ser du att TS har sidoljus?
Ja, självklart kan tjuvarna ta sig in annan väg men om dom ska ta ut stora/tunga saker så vill dom gå ut genom en dörr. TS har "hemmabekväm-bortasäkert" låshus, om TS aktiverar den funktionen varje gång dom lämnar huset så kan inte tjuven låsa upp med vredet, sedan gäller det att även ha altandörrar mm låsta med nyckel, samt att extranycklar mm förvaras inlåsta i säkerhetsskåp, då återstår bara fönstervägen.
Även dörren mellan bostaden och vidbyggt garage ska vara låst med "bortasäker"-funktionen aktiverad, så att tjuvarna inte kan backa in ett släp/skåpbil i garaget och lasta det obehindrat.
En bra kombination är bra skalskydd (säkra dörrar & lås mm) samt larm som tjuter bra inne (inte över gällande maxnivå).
Ja, självklart kan tjuvarna ta sig in annan väg men om dom ska ta ut stora/tunga saker så vill dom gå ut genom en dörr. TS har "hemmabekväm-bortasäkert" låshus, om TS aktiverar den funktionen varje gång dom lämnar huset så kan inte tjuven låsa upp med vredet, sedan gäller det att även ha altandörrar mm låsta med nyckel, samt att extranycklar mm förvaras inlåsta i säkerhetsskåp, då återstår bara fönstervägen.
Även dörren mellan bostaden och vidbyggt garage ska vara låst med "bortasäker"-funktionen aktiverad, så att tjuvarna inte kan backa in ett släp/skåpbil i garaget och lasta det obehindrat.
En bra kombination är bra skalskydd (säkra dörrar & lås mm) samt larm som tjuter bra inne (inte över gällande maxnivå).
Vi använder alltid (även barnen) bortasäker på både ytterdörren och källar-garagedörren samt att altandörren är låst med nyckel (låscylinder bara på insidan). Missades lite i början men nu går det på automatik, det händer t.o.m. att man aktiverar funktionen fast någon är kvar hemma för att man är van att göra det.
Vi har ASSA 2500-låshus i alla dörrar (ytter-, källar-garage-, garage- & förrådsdörr) förutom altandörren. Låshusen var förmonterade i dörrarna när vi köpte nya dörrar häromåret.
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2500/
Vi har ASSA 2500-låshus i alla dörrar (ytter-, källar-garage-, garage- & förrådsdörr) förutom altandörren. Låshusen var förmonterade i dörrarna när vi köpte nya dörrar häromåret.
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2500/
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Passar på fråga nån som då har koll... Jag har skaffat ett doorman på huvuddörren, för att låsa bortasäkert så är det extra bökigt. De andra dörrarna ovala d12 cylindrar, men dörrarna är från kanske 40 resp 80-talet så de är nog bara "gå igenom" oavsett lås...F freddan83 skrev:
Att ha alla dörrar bortasäkra (eller med nyckel i) kräver att man går runt och fipplar med flera dörrar när man kommer hem / går bort. Att ha bortasäkert jämnt och bara en dörr tillgänglig känns fel om man av någon anledning måste utrymma tex vid brand.
Jag är nog inne på att ha en extranyckel i extradörren men inget vred, den nivån kan man klara att sätta i när man är hemma och gömma när man går hemifrån, enklare än att låsa upp, bortasäkra, gömma nyckeln...
Hur ofta slår de en ruta och sen låser upp inifrån? Finns nåt knep att ta till?
Vi har larm med kamera till larmcentral, är det så att de ändå är inne 5 minuter, hur jag än gör med bortasäkring? Så jag kan skita i det helt enkelt (eller kommer f-bolag vara på mig då om jag få inbrott?).
Som man läser i tråden, de kommer in ändå - iallafall i mitt gamla (100+ år) hus som det inte går att säkra av fönstren på...
Vilka krav ditt försäkringsbolag har borde framgå av försäkringsbrevet eller medföljande bok.
Där får du reda på om de har krav på godkända lås och vilka krav de då har.
Om en dörr går att öppna så används den ofta då det är bekvämare att passera genom en dörr.
Angående larm så beror det helt på vilken typ av tjuvar det är vissa blir jätteskrämda medan andra jobbar metodiskt och är ute på efter max 10 min men har då ofta tagit allt av värde.
Även tjuvar använder hörselskydd.
Att du har kamera till larmet har den fördelen att de ibland kan konstatera att det är ett pågående inbrott och därmed kontakta polis direkt innan väktare kommit till platsen.
Det är vad de flesta kameror till larm duger till då bilderna oftast inte är av någon högre kvalitet.
Att de kan tillkalla polisen direkt låter bättre än det är vilket de flesta som ringt efter polisen fått erfara.
Där får du reda på om de har krav på godkända lås och vilka krav de då har.
Om en dörr går att öppna så används den ofta då det är bekvämare att passera genom en dörr.
Angående larm så beror det helt på vilken typ av tjuvar det är vissa blir jätteskrämda medan andra jobbar metodiskt och är ute på efter max 10 min men har då ofta tagit allt av värde.
Även tjuvar använder hörselskydd.
Att du har kamera till larmet har den fördelen att de ibland kan konstatera att det är ett pågående inbrott och därmed kontakta polis direkt innan väktare kommit till platsen.
Det är vad de flesta kameror till larm duger till då bilderna oftast inte är av någon högre kvalitet.
Att de kan tillkalla polisen direkt låter bättre än det är vilket de flesta som ringt efter polisen fått erfara.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag vet inte vilka krav försäkringsbolagen har.J JohanLun skrev:Passar på fråga nån som då har koll... Jag har skaffat ett doorman på huvuddörren, för att låsa bortasäkert så är det extra bökigt. De andra dörrarna ovala d12 cylindrar, men dörrarna är från kanske 40 resp 80-talet så de är nog bara "gå igenom" oavsett lås...
Att ha alla dörrar bortasäkra (eller med nyckel i) kräver att man går runt och fipplar med flera dörrar när man kommer hem / går bort. Att ha bortasäkert jämnt och bara en dörr tillgänglig känns fel om man av någon anledning måste utrymma tex vid brand.
Jag är nog inne på att ha en extranyckel i extradörren men inget vred, den nivån kan man klara att sätta i när man är hemma och gömma när man går hemifrån, enklare än att låsa upp, bortasäkra, gömma nyckeln...
Hur ofta slår de en ruta och sen låser upp inifrån? Finns nåt knep att ta till?
Vi har larm med kamera till larmcentral, är det så att de ändå är inne 5 minuter, hur jag än gör med bortasäkring? Så jag kan skita i det helt enkelt (eller kommer f-bolag vara på mig då om jag få inbrott?).
Som man läser i tråden, de kommer in ändå - iallafall i mitt gamla (100+ år) hus som det inte går att säkra av fönstren på...
Troligtvis massa, helt oväsentliga saker.
Jag har aldrig kommit till en privatbostad där dom stulit tv/dator dom senaste 5åren. Dom rotar framförallt i lådor i sovrum och sen badrum, letar guld och kontanter.
Största anledningarna till att ha larm är att tjuven kanske väljer någon annan kåk först eller inte flyttar in hos en, och man vet att någon kommer åka dit och laga fönster/dörr när man själv är o dricker öl på gran canaria.
Kamera är väl alltid roligt att ha, man kan få svartvita dåliga bilder på ett par maskerade personer. Sen har man ju den fördelen att dom kan meddela polisen med en gång, och dom har ju massa resurser, så dom åker ju "med en gång". Hur nära närmaste polisstation bor du? Tror du dom sitter och dricker kaffe när du har inbrott? Om du tänker att varje guldaffär, mataffär, kiosk, korvkiosk osv har ett överfallslarm vilket troligtvis har hundra gånger högre prioritet än din strumplåda (eftersom folk jobbar där och just nu blir rånade) men ingen ändå lyckas gripa någon när dom blir rånade. Tror du dom tar någon hos dig?
Den gamla goda tiden när polisen hade tid och resurser att åka på larm och lösa brott är förbi.
Bortasäkrat lås?
Du kommer aldrig läsa om inbrottsligan som koncentrerat sig på villor utan bortasäkrat lås.
Inbrottsligor koncentrerar sig på villor, vilket lås du har skiter dom garanterat i.
https://www.svd.se/94-procent-av-brotten-olosta
Där är en tio år gammal artikel om den (inte så) gamla goda tiden, den tiden när polisen hade resurser nog att lösa hela sex av hundra brott. Hur tror ni det ser ut idag?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden