Gamla torp har ju sällan raka fina väggar.
Sätter man upp en ny dörr (innerdörr I detta fall) så vill man ju att karmen ska stå rakt och fint ändå.

Hur har ni löst det med de fula glappen/nivåskillnaderna som blir dörrkarm gentemot sne vägg?

T
Det är brukligt att man har ett foder... ;)

Jag tror att du behöver förklara mer i detalj var dina nivåskillnader är och vad du menar. Är det dörrhålet som inte är rektangulärt så är det foder som gäller för att täcka mellan över-/sidostycken och väggen.
Om du menar att väggen i sig lutar så är det frågan om att sala på karmen en kilformad bit trä för att din karm ska stå i lod och ändå kunna ansluta till väggen. Det är ingen skillnad mot om väggen är tjockare än karmen och du behöver hantera skillnaden annat än att det du salar på är kilformat.

Är det golvet som inte är horisontellt så kan en liten skillnad mellan höger/vänster sida hanteras med att kilsåga tröskeln lite men är det stor skillnad är det nog bättre att låta tröskeln vara "sned" och justera dörrbladets underkant för att passa mot tröskeln. Om man har en tröskel som skiljer i mycket tjocklek från ena sidan till andra så brukar det resultera i att man slår i tårna :-)

Jag hoppas att jag förstått din fråga rätt och att min förklaring blev begriplig, sen kan det nog finnas andra fiffiga lösningar som jag inte har koll på.

Jag förstår hur du menar. Ska ta bild ikväll och bifoga :-)

Vet inte hur bra det syns. Men får att få karmen att stå rakt så blev det som på bilderna.
En snedställd dörrkarm monterad bredvid ett stycke ojämnt trä för att hålla karmen rak, med synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Justerad dörrkarm fastsatt med karmskruvar för att stå rakt mot en ojämn vägg.
Skapa konto

Det var en ordentligt lutande vägg
Som Testarn beskrev så är det kilformad salning och foder på det som gäller.
Jag bor också i ett gammalt skevt hus och jag tycker bara det är en del av charmen som ger huset en själ!

• Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Kan man göra såhär?
Handritad skiss som visar konstruktion av väggar med text "mot vägg", "mot hörn" och "dörr".
Skapa konto

• Wow
kest
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Det var en ordentligt lutande vägg
Som Testarn beskrev så är det kilformad salning och foder på det som gäller.
Jag bor också i ett gammalt skevt hus och jag tycker bara det är en del av charmen som ger huset en själ!
Kilformad salning låter bra.

Visst är det så! Inte minst när man upptäcker att timret dessutom är isolerat med mossa.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan man göra såhär?
[bild]
Förlåt, men jag förstår ingenting av din bild

• Gilla
kest
  • Laddar…
Försök lite till så går det nog. Tanken är att man sätter en bit på karmen och en annan på väggen så låter man dessa ligga mot varandra och täppa till skillnaden för lutning mellan vägg och karm.

• Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
M
Det jag skrev var nog inte alls så som Johannes menade, men det är i alla fall ett alternativ.

Om du typ ställer en 45x70 mot karmen så kan du rita ett sträck på regeln längs med den och väggen som ansluter åt vänster. Då får du hela ”skevheten” avritad och sågar du då längs strecket så får du en bit som följer väggen exakt.

Ju närmare taket du kommer, desto mindre av regeln kommer vara kvar och till slut är du i våg någonstans längs med karmen.

• Gilla
Nybyggarens och 1 till
  • Laddar…
Aaah. Låter smart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.