2 467 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Räcker 3 spaltventiler?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Ventil,välkommen till Bygga Hus-forumet!
En tilluftventil i varje rum är precis som det skall vara.
Men hur har du det i den andra ändan, dvs frånluften?
Det bör vara frånluftventiler i badrum och kök. Hur är det med det?
Jag misstänker att du inte är nöjd med luftkvaliteten,
och det är därför du skriver här (speciellt med det användarnamnet
)
Berätta lite mer hur du ser på din situation!
En tilluftventil i varje rum är precis som det skall vara.
Men hur har du det i den andra ändan, dvs frånluften?
Det bör vara frånluftventiler i badrum och kök. Hur är det med det?
Jag misstänker att du inte är nöjd med luftkvaliteten,
och det är därför du skriver här (speciellt med det användarnamnet
Berätta lite mer hur du ser på din situation!
Tack för ditt svar!KnockOnWood skrev:
Hej Ventil,välkommen till Bygga Hus-forumet!
En tilluftventil i varje rum är precis som det skall vara.
Men hur har du det i den andra ändan, dvs frånluften?
Det bör vara frånluftventiler i badrum och kök. Hur är det med det?
Jag misstänker att du inte är nöjd med luftkvaliteten,
och det är därför du skriver här (speciellt med det användarnamnet)
Berätta lite mer hur du ser på din situation!
Jag undrade mest för att grannen under röker i hans lägenhet och cigarettröken kommer genom l golvet till vår lägenhet. Då antog jag att det kanske beror på undertryck i lägenheten. I den vi bodde innan så hade vi två spaltventiler i varje fönster. 4 i vardagsrum och två i sovrummet, vilket också fick mig att undra om 1 spaltventil i vardagsrummet verkligen räcker.
Finns frånluftventil i både badrummet och köket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Lite undertryck ska det ju vara.
I huset hade vi spaltventiler, en per rum, och det var inget problem med OVK, dvs. det kom in tillräckligt med luft för att utluftsflödena skulle vara tillräckligt stora.
När gjordes senaste OVK? Då mäter man utflödet i kök och bad, och om de ska vara tillräckligt stora måste det också komma in tillräckligt med luft genom spaltventilerna.
Har du kollat att tidigare boende inte har fått för sig att blockera luftflödet i spaltventilerna?
Sånt är ju väldigt vanligt.
Det beror ju lite på hur stora spaltventilerna är. Känns det tydligt att det kommer in luft?V ventil123 skrev:
I huset hade vi spaltventiler, en per rum, och det var inget problem med OVK, dvs. det kom in tillräckligt med luft för att utluftsflödena skulle vara tillräckligt stora.
När gjordes senaste OVK? Då mäter man utflödet i kök och bad, och om de ska vara tillräckligt stora måste det också komma in tillräckligt med luft genom spaltventilerna.
Har du kollat att tidigare boende inte har fått för sig att blockera luftflödet i spaltventilerna?
Sånt är ju väldigt vanligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
