Byggahus.se

Låsproblem

1. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Jag har problem med låset till vårt förråd. Fallregeln fastnar liksom på väg in och på väg ur slutblecket (inringat med rött var den stöter i). Bara om jag tar i kraftigt kan jag låsa eller låsa upp.

Spontant tänker jag att det är höjden som spelar mig ett spratt, och är det i så fall slutblecket eller dörren som behöver justeras?

Redigerat 1 mar 12:36
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Rekommenderar att först försöka med låsolja. Det kan göra underverk!

3. C
    Medlem · Nivå 16
    Om det är så att regeln tar i slutblecket är väl det mest sannolika att dörren börjat "hänga", dvs. att det gångjärn eller karm har gett med sig någonstans. Kolla med vattenpass. Om det inte varit fel från början så löser du inte grundproblemet genom att flytta slutblecket.
    Är det ett cylinderlås eller ett tillhållarlås?

4. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag hade samma sak men ville inte gör större ingrepp i gångjärnen eller justera mycket. Istället tog jag bort någon millimeter från slutblecket med en vinkelsliptillsats till lilla dremeln. Funkade utomordentligt bra och snabbt.

• Laddar…
  5. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 13
    Prova att lyfta dörren i handtaget samtidigt som du låser eller låser upp. Går det lätt då?

Är det lika stor springa mellan karm och dörrblad upptill och nertill?

6. jnylin
    Medlem Nivå 2
    Jag justerade gånggjärnen vertikalt och det hjälpte. Idag på morgonen var dock låset lite lustigt igen, det verkar variera med väderleken. Ska prova med fett och därefter ta bort någon millimeter från slutblecket. Tack för alla svar.

7. 1
    Medlem · Nivå 14
    Vad sitter det för låshus i dörren?
    Tar den i i ovankant eller underkant av bommen?
    Hänger dörren eller varför tar den emot? Jag gissar att det fungerat tidigare.

8. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 13
    Ta ett foto på hela dörren så man kan se om springan är lika stor runt dörrens alla sidor, ett foto på låssidan där man ser springan längs heladörren och ett på gångjärnssidan.

Sitter dörren för tajt någon stans, så det hänger på tiondelar, då kan fuktiget/årstid, väder eller bara starkt solsken spela roll.