Hej
Jag ska till våren byta ut dom gamla 2-glasfönstren till moderna vikfönster. I monteringsanvisningarna så står det om att man ska lägga kilar under fönstren för att kunna få dom att sitta rätt.
Vad tror ni om att istället för kilarna dra ner fransskruvar att ställa fönstren på. Dom kan ju lätt justeras i efterhand och det blir enkelt att få isoleringen på plats.
Kan ni se några nackdelar med detta?

Det är faktiskt ganska många som gör så, själv föredrar jag plastklossar som finns i 10mm, 5mm och 2mm tjocka att palla upp med.

F Fader Jan skrev:
Hej
Jag ska till våren byta ut dom gamla 2-glasfönstren till moderna vikfönster. I monteringsanvisningarna så står det om att man ska lägga kilar under fönstren för att kunna få dom att sitta rätt.
Vad tror ni om att istället för kilarna dra ner fransskruvar att ställa fönstren på. Dom kan ju lätt justeras i efterhand och det blir enkelt att få isoleringen på plats.
Kan ni se några nackdelar med detta?

Risken med att endast använda franska skurar/bultar är att du får en väldigt liten anläggningsyta och har du då ett stort och tungt fönster så är risken för skador påtaglig!
Föreslår att du använder plastkilar.
Vet om att tråden är "gammal" men ville svara ändå!

Det finns speciella skruvar för detta ändamål med extra stor skalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.