Håller på och ska montera bort en gammal dörrkarm för att montera dit en ny men har stött på ett bekymmer...

När jag ska skruva ur dom befintliga karmskruvarna så greppar inte karmskruvsnyckeln den invändiga sexkantsskallen. Jag har lyckats på 1 av 8 karmskruvar. Jag har skruvat på hylsorna för att försöka få dom i rätt position i förhållande till den invändiga skruvskallen men jag får ändå inte karmskruvsnyckeln att "bottna" riktigt. Tittar man noga på hylsorna så ser det ut som dom kan ligga lite snett i förhållande till invändiga skruvskallen, antar att det är därför jag inte lyckas få grepp med nyckeln. Jag har köpt en T-nyckel på Biltema och som jag förstår så ska den duga, men eftersom det verkar benkört i mitt fall så börjar man ju ändå undra om jag varit för snål i valet av verktygsleverantör?

Finns det någon som har en bra lösning på mitt bekymmer? Har jag köpt för billig T-nyckel? Annars funderar jag på om man ska försöka hitta rätt läge mellan skurvskallen och hylsan, och sedan ta en hammare och knacka på verktyget för att få det att glida in i rätt position, eller är det risk att man bara slår sönder verktyg/skruvskalle då?

Kan tilläggas att jag använder rätt sida av T-nyckeln när jag försöker få tag på den invändiga skruvskallen.

P
E Elversson skrev:
Håller på och ska montera bort en gammal dörrkarm för att montera dit en ny men har stött på ett bekymmer...

När jag ska skruva ur dom befintliga karmskruvarna så greppar inte karmskruvsnyckeln den invändiga sexkantsskallen. Jag har lyckats på 1 av 8 karmskruvar. Jag har skruvat på hylsorna för att försöka få dom i rätt position i förhållande till den invändiga skruvskallen men jag får ändå inte karmskruvsnyckeln att "bottna" riktigt. Tittar man noga på hylsorna så ser det ut som dom kan ligga lite snett i förhållande till invändiga skruvskallen,
ja,knacka in nyckeln med hammare tills den bottnar,kan ibland ändå vara problem att skruva ut gamla karmskruvar,kapa annars av de med en tex tigersåg,och skruva ut resten med en tång sedan.

Vrid hylsan långsamt samtidigt som du trycker på, då kommer den säkert gå på

E Elversson skrev:
Annars funderar jag på om man ska försöka hitta rätt läge mellan skurvskallen och hylsan, och sedan ta en hammare och knacka på verktyget för att få det att glida in i rätt position, eller är det risk att man bara slår sönder verktyg/skruvskalle då?

Kan tilläggas att jag använder rätt sida av T-nyckeln när jag försöker få tag på den invändiga skruvskallen.
Det är så man oftast får göra.
Det går att modifiera verktyget så det lätt går att få dit nyckeln när man ska lossa men det är onödigt för någon enstaka dörr.
Vrid väldigt lite på T-nyckeln samtidigt som du knackar lite lätt med hammaren på den, är man van så går det även utan hammare men hammare brukar underlätta.
Om du slår för hårt med hammaren så spricker den yttre hylsan på vissa skruv.

Den enklaste modifieringen av verktyget man kan göra är att runda utsidan på den sidan som greppar om skruven så den inte längre även greppar hylsan, därefter lossar man skruven lite och byter sida och lossar hylsan lika lite och upprepar tills skruvarna är ute (hur mycket man kan vrida var gång beror på montaget).
Även om det är tidskrävande så fungerar det, ibland så får man inte en omodifierad nyckel att greppa hur mycket man än försöker då vinkeln inte stämmer även om det är möjligt att modifiera verktyget även för att förbättra verktygets styrning av skruven.

Redigerat:
Såga av skruven med en tigersåg, sen är det bara och skruva ut hylsan

Löste sig! Knackade försiktigt med hammarn medan jag vred för att ”hitta rätt läge”, sen bottna den fint. Bara en karmskruv som fick kapas då den bara stod och snodde när jag försökte skruva ur

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.