Hej! Första posten, bara tjuvläst och drömmer om hus.. Bor i lägenhet idag och det kan visst bli strul här också.
Nu till problemet:
Vår balkongdörr (eller altandörr då vi bor på nedre botten) går plötsligt inte att öppna. Handtaget vrider normalt sett 90 grader vid öppning. Nu vrider det ca 100 grader och de tre "hakarna" som låser dörren följer inte med. Hade fastighetsskötaren ute idag som lossade handtag och konstaterade samma sak som jag redan gjort..
Hur tusan går jag till väga nu för att få upp den?
Vet inte vad det är för tillverkare av dörren. Spanjoletten är sannolikt från FIX, det är det i alla fall på fönstren.
Min plan är att jag skall få kika och måtta upp spanjoletten på någon grannes dörr och beställa en ny, men hur fan får jag upp dörren sen?? "Hakarna" är synliga från utsidan, kan man ge dem en omgång med ett bågfilsblad eller är de härdade?
Egentligen kan jag ju inte med våld öppna dörren utan att veta att jag har rätt ersättningsprylar hemma då jag måste kunna låsa om mig när jag lämnar hemmet..
Ska väl försöka åka förbi någon låssmed imorgon men vill ha så mycket som möjligt på fötterna tills dess också.
Alla tips mottages tacksamt! Och ja, nu har jag lärt mig att dessa bör smörjas regelbundet..
mvh
/Rickard
Nu till problemet:
Vår balkongdörr (eller altandörr då vi bor på nedre botten) går plötsligt inte att öppna. Handtaget vrider normalt sett 90 grader vid öppning. Nu vrider det ca 100 grader och de tre "hakarna" som låser dörren följer inte med. Hade fastighetsskötaren ute idag som lossade handtag och konstaterade samma sak som jag redan gjort..
Vet inte vad det är för tillverkare av dörren. Spanjoletten är sannolikt från FIX, det är det i alla fall på fönstren.
Min plan är att jag skall få kika och måtta upp spanjoletten på någon grannes dörr och beställa en ny, men hur fan får jag upp dörren sen?? "Hakarna" är synliga från utsidan, kan man ge dem en omgång med ett bågfilsblad eller är de härdade?
Egentligen kan jag ju inte med våld öppna dörren utan att veta att jag har rätt ersättningsprylar hemma då jag måste kunna låsa om mig när jag lämnar hemmet..
Ska väl försöka åka förbi någon låssmed imorgon men vill ha så mycket som möjligt på fötterna tills dess också.
Alla tips mottages tacksamt! Och ja, nu har jag lärt mig att dessa bör smörjas regelbundet..
mvh
/Rickard
Finns det inte bakkantssäkringar så kan ju en låssmed eller du själv knacka ur gångjärnen? Dörren ser iofs hyfsat modern ut så det kan bli knepigt kanske.R rickard84 skrev:Hej! Första posten, bara tjuvläst och drömmer om hus.. Bor i lägenhet idag och det kan visst bli strul här också.
Nu till problemet:
mvh
/Rickard
Ta hem en låssmed så öppnas den på det sätt som gör minst åverkan. Att såga i låsreglarna med bågfilsblad kommer ta dig en hel evighet, de är med stor sannolikhet härdade.
Det är bakkantssäkring på fönstret så jag gissar att det samma gäller dörren, kan ju inte öppna och kollaP petererlandsson1194 skrev:Finns det inte bakkantssäkringar så kan ju en låssmed eller du själv knacka ur gångjärnen? Dörren ser iofs hyfsat modern ut så det kan bli knepigt kanske.
Ta hem en låssmed så öppnas den på det sätt som gör minst åverkan. Att såga i låsreglarna med bågfilsblad kommer ta dig en hel evighet, de är med stor sannolikhet härdade.
Jo, jag misstänker att de är härdade.
Fastighetsskötaren som var här hade loss handtaget. Sen vart det lite tokigt för han skruvade dit handtaget igen och drog (sambon hemma och jag på jobbet). Det är ju såna där förbannade säkerhetsskruvar som bara går att skruva åt. Men jag gissar att han hade identifierat det i så fall.TomasJor skrev:
Skall tilläggas att låsfunktionen fungerar, dvs låser jag med nyckeln så går handtaget ej att vrida. Därav tror jag att det är spanjoletten som gett upp.
Men detta är helt nytt territorium för mig så alla tips mottages tacksamt och ödmjukast!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 4 inlägg
Hur gick det sen för dig? jag har liknande problem med min terassdörr hemma och står helt undrande vad nästa steg är.....
tacksam om du vill svara hur d gick för dig med dörren.
Med vänliga hälsningar / Mikael Klintmark
tacksam om du vill svara hur d gick för dig med dörren.
Med vänliga hälsningar / Mikael Klintmark
Det vart låssmed. Så jäkla bra gubbe, han fick borra lite för att komma åt mekanismen och lyckades få upp dörren. Sen skruvade han bort spanjoletten och for iväg och renoverade och förstärkte grejorna. Sen återmonterade han allt. Det hela inom loppet av 4h, vilket var guld för oss som bodde längst ner i huset.
Tyvärr inte mkt hjälp för dig i detta fall då.
Tyvärr inte mkt hjälp för dig i detta fall då.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 4 inlägg
Hej Rickard,
Gott att det löste sig för er. Jag vet inte riktigt vad alternativet är för oss. Har försökt att skruva upp dörren för at lätta men haken sitter fast och kommer inte in i dörren och det är täckt från alla håll. Verkar bli slägga.....
Gott att det löste sig för er. Jag vet inte riktigt vad alternativet är för oss. Har försökt att skruva upp dörren för at lätta men haken sitter fast och kommer inte in i dörren och det är täckt från alla håll. Verkar bli slägga.....
Jo, men det kostade några tusen också.. Men dörr vill man ju ha.
Slägga låter brutalt. Skulle kolla med låssmed först.
Är det en dörr på markplan så är den ju säkert kraftigare i låskonstruktionen för att motstå inbrott. Fick kolla på en grannes dörr med balkong, där såg spanjoletten helt annorlunda ut.
Slägga låter brutalt. Skulle kolla med låssmed först.
Är det en dörr på markplan så är den ju säkert kraftigare i låskonstruktionen för att motstå inbrott. Fick kolla på en grannes dörr med balkong, där såg spanjoletten helt annorlunda ut.
Klicka här för att svara