Kort recap: vi köpte en lägenhet i Gamla Stan, allt är snett och vint men det är vår tredje lya i samma område så vi gillar när det är så. Det är ett aber när man renoverar men samtidigt en lite rolig utmaning.
Jag har lärt mig att dörrar är min stora motståndare här i livet. Det och hålkälslister. För oavsett hur jag försöker tänka rätt så blir resultatet fan aldrig bra.
Vi har en innerdörr som inte går att stänga. Jag kan med blotta ögat se att den skevar lite men jag tror framförallt att det är en fråga om att allt är snett. Men jag fattar inte hur jag ska kunna fixa till det. Att ge sig på gångjärnen känns inte som ett attraktivt alternativ, de är övermålade ...10? 15? En massa gånger och är mer oformliga tingestar än urskiljningsbara gångjärn. Men om man hänger av dörren så måste det väl(?) finnas något att göra för att få den att stänga sig och hålla sig stängd?
Hur gör man för att få en trilskande dörr att börja uppföra sig?
Jag har lärt mig att dörrar är min stora motståndare här i livet. Det och hålkälslister. För oavsett hur jag försöker tänka rätt så blir resultatet fan aldrig bra.
Vi har en innerdörr som inte går att stänga. Jag kan med blotta ögat se att den skevar lite men jag tror framförallt att det är en fråga om att allt är snett. Men jag fattar inte hur jag ska kunna fixa till det. Att ge sig på gångjärnen känns inte som ett attraktivt alternativ, de är övermålade ...10? 15? En massa gånger och är mer oformliga tingestar än urskiljningsbara gångjärn. Men om man hänger av dörren så måste det väl(?) finnas något att göra för att få den att stänga sig och hålla sig stängd?
Hur gör man för att få en trilskande dörr att börja uppföra sig?
Det klassiska tricket är väl att ta en hyvel och hyvla bort den del av dörrbladet som tar i. Men det är ju inte rätt... 
En bra början är att ta reda på exakt vad problemet är. Är karmen sned och på vilket sätt? "Hänger" dörren? Har dörrbladet slagit sig?
En bra början är att ta reda på exakt vad problemet är. Är karmen sned och på vilket sätt? "Hänger" dörren? Har dörrbladet slagit sig?
I wish I knew om jag ska vara helt ärlig...
Baserat på asdålig kunskap skulle jag säga att bladet har slagit sig lite i nederkant, men att det är ...balansen(?) som inte är som det ska. Bifogar lite bilder men fan vet om man blir klokare på det...
Baserat på asdålig kunskap skulle jag säga att bladet har slagit sig lite i nederkant, men att det är ...balansen(?) som inte är som det ska. Bifogar lite bilder men fan vet om man blir klokare på det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kolla springan runt om dörren.
Är den åtminstone ett par mm så är det inga problem.
Var tar det i?
Gångjärnsriktare kan vara bra, men väldigt sällan är min erfarenhet.
Gamla dörrar har en benägenhet att hänga ner sig. Till slut går det inte att rikta med gångjärnen utan antingen fram med hyveln, eller det omsorgsfulla sättet att demontera och sätta ihop dörren igen.
Var tar det i?
Gamla dörrar har en benägenhet att hänga ner sig. Till slut går det inte att rikta med gångjärnen utan antingen fram med hyveln, eller det omsorgsfulla sättet att demontera och sätta ihop dörren igen.
Det tar inte i upplever jag. Det finns några mm spelrum överallt men lite mer än så på sina ställen. Dörren går att stänga helt OK - men efter man släpper handtaget går det på några sekunder så glider den upp igen.Oldboy skrev:
Kolla springan runt om dörren.
Var tar det i?
Har kollat så att låskolven verkligen går i och sitter bra och den är ... ...okej. Inte svinbra, men okej.
Tja, jag tänkte att du kanske skulle ta reda på det genom att undersöka dörrenP pert_ skrev:
Det är ju lätt att se om det tar i någonstans, om inte annat genom att färgen blir sliten där.
Om "balansen" är fel beror det på att bladet inte hänger rakt. Kolla alla ytor med ett vattenpass.
Du kan kryssmäta dörrkarmen för att se om den är vinkelrät.
Att bladet slagit sig är inte så mycket att göra åt, men det ser ju inte så illa ut på bilderna.
KloktC cpalm skrev:Tja, jag tänkte att du kanske skulle ta reda på det genom att undersöka dörren
Det är ju lätt att se om det tar i någonstans, om inte annat genom att färgen blir sliten där.
Om "balansen" är fel beror det på att bladet inte hänger rakt. Kolla alla ytor med ett vattenpass.
Du kan kryssmäta dörrkarmen för att se om den är vinkelrät.
Att bladet slagit sig är inte så mycket att göra åt, men det ser ju inte så illa ut på bilderna.
Det är dörren in till lilleman så får ta tag i att mäta av den lite på redigt imorgon.
Ett enkelt sätt att kontrollera springorna är att föra ett papper runt om så märker du var pappret nyper.
Att den åker upp beror nog på att kolven inte går in i slutblecket som den ska.
Kontrollera höjden både över och under samt plösmått mot slutblecket för att få en uppfattning om vad som är fel.
Att den åker upp beror nog på att kolven inte går in i slutblecket som den ska.
Kontrollera höjden både över och under samt plösmått mot slutblecket för att få en uppfattning om vad som är fel.
OK, låter som att det är tryckesfallet på låset som inte riktigt går in i låsblecket. Om karmen satt sig kan det hända att blecket hamnar lite för högt upp eller för långt ner. Du ser var blecket är slitet där fallet går emot. Om bladet slagit sig kan man behöva trycka till dörren för att den skall gå i lås. Kan vara låset som kärvar eller en fjäder som gått sönder i låset. Kolla att fallet fjädrar ut ordentligt som det skall.P pert_ skrev:
Jag blir inte riktigt klok på den här dörren...
Kryssmätt och allt ser okej ut. Tagit vattenpasset och hela dörren lutar in mot beslagen på sidan som är hängd men inte jättemycket (tänk luftbubblan 2/3 mot gångjärnen). Kollat med såväl papper runt om som på blecket och inga avvikelser.
Dörrbladet har slagit sig lite men inget enormt.
Kryssmätt och allt ser okej ut. Tagit vattenpasset och hela dörren lutar in mot beslagen på sidan som är hängd men inte jättemycket (tänk luftbubblan 2/3 mot gångjärnen). Kollat med såväl papper runt om som på blecket och inga avvikelser.
Har du kontrollerat att kolven går in i slutblecket som den ska?P pert_ skrev:Jag blir inte riktigt klok på den här dörren...
För då borde inte dörren kunna glida upp igen.
Fjädrar inte kolven ut som den ska?
Är en fjäder trasig så tryckets egentyngd öppnad dörren? Hänger trycket (handtaget)?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Svetsa ihop en ram i rejält och överdimensionerat stål. Så är problemet löst.
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Du verkar inte ha mycket tålamod som det låter. Ta det lugnt.P pert_ skrev:Jag blir inte riktigt klok på den här dörren...
Dörrbladet har slagit sig lite men inget enormt
Skaver dörrbladet någonstans sista centimetern när du stänger?
Tar dörren i först i översta hörnet och sedan i nedersta om du fortsätter att trycka?
Du skriver att vattenpasset visar bubblan 1/3 del mot beslagen, och då menar du motsatt sida som gångjärn?
När du lägger vattenpasset på dörrens ovansida, lyft ena änden av vattenpasset till bubblan är i mitten, och tala om för oss hur mycket du lyfte.
At börja hyvla ska du bara göra om du exakt ved vad du gör. Det går inte att ångra.
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Att dörren sticker ut på nedre vänstra hörn är väl inget att va ledsen för, bara den håller sig stängd om den ska det. Det är nog inte möjligt att få täta dörrar i en sådan lägenhet.Tss skrev: