Titta, nu ser jag bilder i inlägg #3! De såg jag inte tidigare. Förmodligen pga vårt sega smalband :mad::poop::sick:.

Nå, om problemet är att den inte går att få att stanna stängd så går inte låskolven in ordentligt i urtaget i dörrkarmen. Då är det inte dörrens skevhet som är problemet. Förslag att undersöka har redan nämnts.

Har själv ett par sådana dörrar. I vårt fall har dörren/väggen satt sig över åren (snudd 200) så att låskolven träffar låsblecket några mm ovanför hålet, och följaktligen inte alls går in i låsblecksuttaget. (Har inte åtgärdat pga litet behov att kunna stänga dörrarna, samt att låsblecket är inslaget i karmen och kräver reparation av karmen om det ska tas bort och flyttas.)

T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar inte ha mycket tålamod som det låter. Ta det lugnt.
Skaver dörrbladet någonstans sista centimetern när du stänger?
Tar dörren i först i översta hörnet och sedan i nedersta om du fortsätter att trycka?
Du skriver att vattenpasset visar bubblan 1/3 del mot beslagen, och då menar du motsatt sida som gångjärn?
När du lägger vattenpasset på dörrens ovansida, lyft ena änden av vattenpasset till bubblan är i mitten, och tala om för oss hur mycket du lyfte.
At börja hyvla ska du bara göra om du exakt ved vad du gör. Det går inte att ångra.
Nej inte alls otålig, bara en frustration att jag aldrig verkar fatta dörrar. Och hålkälslister. De är som intellektuella svarta hål för mig.

Jag menar att bubblan går 2/3 mot gångjärnen, dvs att dörren lutar i förhållande *från* gångjärnen och mer så på dörrens överkant jämfört med underkanten. Jag lyfter ca 4 mm för att få den centrerad.

Känner mig direkt obekväm med att börja hyvla innan jag kan konstatera hur det hela kan lösas.

Att sätta om gångjärnen är en no-go som det känns just nu. De måste vara sedan en större renovering i kåken runt 1920 och har målats över så många gånger så båda sitter 3-4 mm in under färgen. Skulle se helt makalöst dåligt ut om jag flyttar ett gångjärn tänker jag mig.

Oldboy Oldboy skrev:
samt att låsblecket är inslaget i karmen och kräver reparation av karmen om det ska tas bort och flyttas
Jag hade samma problem. Med en Dremel och en mikroskopisk kapskiva till Dremeln lyckades jag ta bort ett par mm i överkanten på detta hål och sedan funkade det bra.

En idé som jag inte vet om det funkar.

Från skoltiden kommer jag ihåg en typ av papper som man använde för att gnugga på. Kan inte för mitt liv komma ihåg vad det hette men om man tog ett hårdare material och gnuggade mot så färgade det sig av sig i en blå färg. Om man sätter ett sådant mot blecket och det visar om (eller var) kolven inte går in så borde(?) man få en rätt precis angivelse för hur låsblecket behöver ompositioneras eller Dremlas för att lösa det hela.

Kanske?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P
P pert_ skrev:
Nej inte alls otålig, bara en frustration att jag aldrig verkar fatta dörrar. Och hålkälslister. De är som intellektuella svarta hål för mig.

Jag menar att bubblan går 2/3 mot gångjärnen, dvs att dörren lutar i förhållande *från* gångjärnen och mer så på dörrens överkant jämfört med underkanten. Jag lyfter ca 4 mm för att få den centrerad.

Känner mig direkt obekväm med att börja hyvla innan jag kan konstatera hur det hela kan lösas.

Att sätta om gångjärnen är en no-go som det känns just nu. De måste vara sedan en större renovering i kåken runt 1920 och har målats över så många gånger så båda sitter 3-4 mm in under färgen. Skulle se helt makalöst dåligt ut om jag flyttar ett gångjärn tänker jag mig.
P pert_ skrev:

går dörren i lås om du trycker till den?

Tss skrev:
går dörren i lås om du trycker till den?
Nope.

Eller mer precist så är den stängd i ett par sekunder och sedan glider den retfullt upp igen.

P
P pert_ skrev:
Nope.

Eller mer precist så är den stängd i ett par sekunder och sedan glider den retfullt upp igen.
tryck igen dörren och ta något smalt i dörrspringan, håll det på låskolvens övre kant och öppna dörren,då ser du om kolven prickar blecket i höjdled..

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Ta en blyertspenna och stäng till dörren men inte helt utan så kolven från låset ligger emot karmen, nu ritar du ett streck ovan och under kolven med blyertspennan.
Öppna sedan dörren och kontrollera höjden på strecken mot urtaget i slutblecket och se om båda strecken ligger inom urtaget (hålet) i slutblecket.
Gör den det?
Om inte hur felar det? Är det möjligt att flytta slutblecket i höjd eller att slipa upp urtaget i slutblecket.
Om du trycker lite lätt på kolven och sedan släpper fjädrar den då som den borde eller inte?
Är det ett infällt lås i dörren eller utanpåliggande (kammarlås)? Om du inte vet skillnaden så ta en bild på låset och lägg upp i tråden.
Stämmer plösmåttet? (hur långt in från utsidan av dörrbladet kolven är placerad i låshuset samt avståndet in till urtaget i slutblecket).

Du måste svara på de frågor jag ställer i mina inlägg om du vill få hjälp att lösa problemet.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.