Gottar oss på hotell i Kroatien:)
Kan då givetvis inte låta bli att på alla möjliga byggnadstekniska saker här.
Blev bl.a. imponerad av innerdörrarna som känns väldigt gedigna och tysta.
Dörrlåsen är magnetiska och låser och öppnar sig i princip helt ljudlöst.
Gångjärnen och tätningslisterna känns också riktigt bra.
Min fråga är varför jag nyligen köpte nya innerdörrar och karmar som lika gärna kunde vara 30 år gamla?
Är Sverige så efter eller har jag missat något?
Bodde nyligen på ett nybyggt hotell i Malmö och där smällde badrumsdörren och låset så man blev rädd:surprised:
Gedigen innerdörr med magnetiskt dörrlås och handtag i en hotellmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett magnetiskt dörrlås i en gedigen innerdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en öppen, gedigen hotellrumdörr med magnetiskt dörrlås och tunga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
i&e JOHN och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Mjo. Det finns. Det kostar dock om det ska smaka. T ex Swedoor har mig veterligen dolda gångjärn och en kollektion av högre kvalitet som jag tror heter superior.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Mjo. Det finns. Det kostar dock om det ska smaka. T ex Swedoor har mig veterligen dolda gångjärn och en kollektion av högre kvalitet som jag tror heter superior.
Tack, såg det nu, som vanligt kostar det ”för”mycket i Sverige.
Goolade fram lite priser på AGB som märket på hotellet heter, gångjärnet kostar runt 700 och magnetlåset 300:- låter inte så farligt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det finns magnetlås för innerdörrar i Sverige som är billigare än så men det är inte alla som säljer dom då det inte är så vanligt i Sverige.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
RoTe
Som tur är lönar det sig ofta att handla byggvaror utomlands. :)
 
  • Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Gottar oss på hotell i Kroatien:)
Kan då givetvis inte låta bli att på alla möjliga byggnadstekniska saker här.
Blev bl.a. imponerad av innerdörrarna som känns väldigt gedigna och tysta.
Dörrlåsen är magnetiska och låser och öppnar sig i princip helt ljudlöst.
Gångjärnen och tätningslisterna känns också riktigt bra.
Min fråga är varför jag nyligen köpte nya innerdörrar och karmar som lika gärna kunde vara 30 år gamla?
Är Sverige så efter eller har jag missat något?
Bodde nyligen på ett nybyggt hotell i Malmö och där smällde badrumsdörren och låset så man blev rädd:surprised:
[bild] [bild] [bild]
Liksom jämföra ett högklass hotell med "vanliga" innerdörrar..... ;)
 
  • Gilla
JLov och 2 till
  • Laddar…
Ekstrands har detta i sitt sortiment. Magnetlås fås för överkomliga 79kr medan dolda gångjärn går lös på lite omotiverade 2500kr. Tätningslister är standard i deras sortiment också.
Swedoor behöver man inte bemöda sig med då de vill ha ännu mer betalt och är sämre i min mening i grunden.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag har renoverat ett hus på British Isles och blev positivt förvånad över den elektriska installationen. Nu är jag inte elektriker men jag upplevde att standarden eller kraven på elektriska installationer verkar högre på British Isles än i Sverige.För de som orkar kan det vara värt att köpa från olika Europeiska länder tror jag.
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
nänänä. Nu ska vi komma ihåg att vi sverige är bäst på allt.;)
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 16 till
  • Laddar…
I Sverige har man nog högre både låsklass, säkerhetsklass och brandklass att följa regelverk med.
Kan tänka mig att det skiljer lite...
 
P P-son83 skrev:
I Sverige har man nog högre både låsklass, säkerhetsklass och brandklass att följa regelverk med.
Kan tänka mig att det skiljer lite...
Du menar ASSA lås som man kan peta upp med ett bladmått eller?
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
Nu menade jag såklart om man bygger/renoverar och följer gällande regelverk /bbr osv
 
P P-son83 skrev:
I Sverige har man nog högre både låsklass, säkerhetsklass och brandklass att följa regelverk med.
Kan tänka mig att det skiljer lite...
Vad finns det för låsklass ect på innedörrar i Sverige?
Vad har du för säkerhetsklass på dörren till wc:en hemma?
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Nu pratade vi hotell, och inte privata bostäder.
På ett hotell är t.ex. varje rum en egen brandcell, osv osv

Kolla i BBR
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Fruktsallad
Vi satte in en ny badrumsdörr med karm och allt nu i våras. Den låter ingenting och när jag "smäller" igen den så är det nån dämpning i karmen så det låter inget alls. Inte ens när jag vrider runt badrumslåset så låter det. Allt är dovt och ognissligt och den kommer från ett helt vanligt byggvaruhus. Hade vi en väldigt bra snickare kanske som byggde noggrant och bra?

Orginaldörrarna från 1939 skramlar och låter som pistolskott, men dem behåller vi så klart för de funkar som de ska och passar huset :-).
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.