Jag jobbar offshore, och där går alla dörrar mot "säkra" områden alltid utåt för att inte utgöra en risk just vid utrymning.
Tänk på branden på Scandinavian Star där dom hittade högar av döda människor innanför stängda dörrar som gick inåt.
(Jag har varit på kurs tillsammans med en av dykarna som var med och bärgade döda därifrån, han hade riktigt ruskiga historier därifrån. )