Nu har jag skruvat loss och delat på fönstren. Det ser ut som att det är hullingshylsan som lossnat från ena fönsterhalvan men fortfarande sitter fast med skruven i den andra halvan. Ska jag försöka skruva loss den med en skiftnyckel då skruvmejseln inte greppar skruvskallen? Går det att få tag på en större hullingshylsa då det är hålet som är utnött eller hur ska jag gå tillväga?

• Fönsterram med en utskruvad skruv och hullingshylsa som lossnat på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönsters skruvhål med en lossnad hullingshylsa, vitmålad ram mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hullinghylsan ska endast sitta i den ena halvan (yttre) och fungera som en mutter/nippel åt koppelskruven.
Om hullinghylsan inte greppar i träet så gör du antingen ett nytt hål och flyttar koppelskruven eller så får man borra upp hålet lite och limma i nytt trä som hylsan kan fästa i.
Om det finns utrymme så kan man även borra upp hålet lite samt göra det befintliga hålet djupare och fästa hullinghylsan för att sedan använda en längre koppelskruv.
När hullinghylsan försänks så drar den förhoppningsvis i bättre trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.