Hej
Har hittat en uppsättning fönster jag funderar på att köpa. Infon som finns för dom är storlek, tillverkare (H-fönstret), 3-glas och att de är från förra året.

Eftersom vi ska ha det i ett året-runt-utrymme så vill jag ju inte ha för högt U-värde, jag tänker kanske högst runt 1,5. Borde det inte gå att ta reda på U-värde via exempelvis stämpel i karm?
Är det inte ovanligt att nyare 3-glas fönster av typ vridfönster har allt för höga U-värde?
Enligt säljaren skulle de själva från början ha fönstren i året-runt-utrymme.

Jag har sett att man kan höra enklare test med tändare för att se om rutorna är belagda med energibelägning och då få ett litet hum om u-värde. Finns det nåt mer som avslöjar att ett 3-glas-fönster skulle ha för högt U-värde?

I glaskassettens aluminiumprofilram står det stämplat
tillverkare, U-värde och tillverkningsår.
Men det är bara U-värdet för bara glaset, så karm och båge (som ofta har lägre U-värde) är inte inräknade.
Vill minnas att hela fönstrets U-värde brukar anges för en standardstorlek, tror att det är 9x9.
Så till exempel står det U 0,5 i mina fönster.
Och tillverkaren skriver på sin hemsida
  • The window’s heat transmission coefficient at the level of Uw=0,8 W/m2K
  • The glazing unit of the heat insulation Ug = 0,5 W/m2k
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92

Bästa/värsta tecknet på att fönstret har bra värmeisolering är att
  • Det blir ofta imma på utsidan nätter med klar himmel, och
  • Det blir ofta rimfrost på utsidan klara, kalla vinternätter, vilket inte tinar förrän vid lunchtid

• Gilla
Inodlog
  • Laddar…
Alla fönster som säljs i Sverige (och Europa) skall fr o m 1 Juli 2013 vara CE-märkta. Det ska sitta synligt på bågen eller i karmen. Där (eller i prestandadeklarationen) redovisas fönstrets u-värde. Även regntäthet, lufttäthet och motstånd mot vindlast ska redovisas.
Tänk på att om ett fönster har dåliga prestanda gällande täthet så spelar det ingen roll hur bra u-värde det har.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I glaskassettens aluminiumprofilram står det stämplat
tillverkare, U-värde och tillverkningsår.
Men det är bara U-värdet för bara glaset, så karm och båge (som ofta har lägre U-värde) är inte inräknade.
Vill minnas att hela fönstrets U-värde brukar anges för en standardstorlek, tror att det är 9x9.
Så till exempel står det U 0,5 i mina fönster.
Och tillverkaren skriver på sin hemsida
  • The window’s heat transmission coefficient at the level of Uw=0,8 W/m2K
  • The glazing unit of the heat insulation Ug = 0,5 W/m2k
[länk]

Bästa/värsta tecknet på att fönstret har bra värmeisolering är att
  • Det blir ofta imma på utsidan nätter med klar himmel, och
  • Det blir ofta rimfrost på utsidan klara, kalla vinternätter, vilket inte tinar förrän vid lunchtid
Karmyttermåttet vid u-värdesberäkningar av fönster brukar vara 1230x1480 mm

L Lasselano skrev:
Karmyttermåttet vid u-värdesberäkningar av fönster brukar vara 1230x1480 mm
Helt rätt, jag mindes fel!
Från https://www.energifonster.nu/sv/tips-rad/vad-ar-u-varde.aspx :
Lätt att jämföra olika fönster
Eftersom syftet med energimärkningen är att snabbt kunna jämföra fönster från olika tillverkare redovisas U-värdet utifrån en standardiserad storlek. Måtten som förekommer i den europeiska produktstandarden är 1230 x 1480 mm.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt rätt, jag mindes fel!
Från [länk] :
Lätt att jämföra olika fönster
Eftersom syftet med energimärkningen är att snabbt kunna jämföra fönster från olika tillverkare redovisas U-värdet utifrån en standardiserad storlek. Måtten som förekommer i den europeiska produktstandarden är 1230 x 1480 mm.
lätt hänt :) Hur ska man kunna hålla koll på allt.
EQ som du länkar till är för övrigt en märkning som strider emot syftet med CE-märkning av fönster, men det är en annan femma :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.