Behöver lite hjälp här innan jag beställer min espagnolette.
Jag har en utåtgående pardörr där man öppnar det högra dörrbladet (inifrån sett) för att komma ut.
- På vilket dörrblad ska espagnoletten sitta?
- Hur lång behöver espagnoletten vara om det är 212 cm från karm till karm?
Bifogar bild på hur espagnoletten ser ut, bilden visar en höger-espagnolette.
Jag har en utåtgående pardörr där man öppnar det högra dörrbladet (inifrån sett) för att komma ut.
- På vilket dörrblad ska espagnoletten sitta?
- Hur lång behöver espagnoletten vara om det är 212 cm från karm till karm?
Bifogar bild på hur espagnoletten ser ut, bilden visar en höger-espagnolette.
Spanjoletten brukar sitta i det aktiva dörrbladet (gångdörren).
Det du postar är en utanpåliggande spanjolett och det finns även infällda.
Hur det passiva dörrbladet hålls stängd beror på konstruktion med allt från att det aktiva dörrbladet hållet det passiva stängt eller kantreglar i det passiva dörrbladet men även infälld mötande spanjolett när infällda spanjoletter används.
Den utanpåliggande spanjoletten kapas till rätt längd som beror på var karmkrokarna sitter eller dubb om sådana används.
Krokarna sitter ofta i karm/tröskel men ibland sitter det dubb i golvet och höjden är ungefär samma som karmens höjd även om den är marginellt kortare.
Det du postar är en utanpåliggande spanjolett och det finns även infällda.
Hur det passiva dörrbladet hålls stängd beror på konstruktion med allt från att det aktiva dörrbladet hållet det passiva stängt eller kantreglar i det passiva dörrbladet men även infälld mötande spanjolett när infällda spanjoletter används.
Den utanpåliggande spanjoletten kapas till rätt längd som beror på var karmkrokarna sitter eller dubb om sådana används.
Krokarna sitter ofta i karm/tröskel men ibland sitter det dubb i golvet och höjden är ungefär samma som karmens höjd även om den är marginellt kortare.
Här bör du tänka till så att denna typ av spanjolett får plats på din fönsterdörr. Jag tänker framför allt på handtagets placering i förhållande till tex glas och bredden på bågen.
Gissningsvis är din fönsterdörr överfalsad, det aktiva dörrbladet måste öppnas innan man kan öppna det passiva?
Är detta fallet så monteras spanjoletten på det aktiva dörrbladet.
Det passiva dörrbladet bör också förses med kantregel uppe och nere.
Längden gissar jag anpassas / kapas efter behov vid montaget?
Uppskattningsvis skulle en längd kring 208-210 cm vara lämplig.
Gissningsvis är din fönsterdörr överfalsad, det aktiva dörrbladet måste öppnas innan man kan öppna det passiva?
Är detta fallet så monteras spanjoletten på det aktiva dörrbladet.
Det passiva dörrbladet bör också förses med kantregel uppe och nere.
Längden gissar jag anpassas / kapas efter behov vid montaget?
Uppskattningsvis skulle en längd kring 208-210 cm vara lämplig.
Klicka här för att svara