Hej har köpt nya dörrar som med någon millimeter inte passar i dörrkarmarna. När jag ska justera karmskruvarna så ser jag att det är spikat i karmdkruvshålet... hur löser man det här? Kan jag borra nya hål i karmen och skruva in karmskruvar och justera?

med vänlig hälsning

Spikade karmar har jag sett på innerdörrar, nog ganska vanligt montagesätt.
Var tar dörrarna emot? Är det moderna dörrar med snäppin-gångjärn?

Man kan ju inte göra karmen större genom att justera den ? Är karmen felaktigt monterad tidigare så borde ju nån karvat på den gamla dörren sen förut då för att justera?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
P
Feven Feven skrev:
Hej har köpt nya dörrar som med någon millimeter inte passar i dörrkarmarna. När jag ska justera karmskruvarna så ser jag att det är spikat i karmdkruvshålet... hur löser man det här? Kan jag borra nya hål i karmen och skruva in karmskruvar och justera?

med vänlig hälsning
Ja,det går bra att borra nya 14mm hål om man vill,om karmen är spikad är det risk att det är pallat bakom karmen dock,så att justera ut den blir nog svårt utan att demontera foder.

E etompau skrev:
Spikade karmar har jag sett på innerdörrar, nog ganska vanligt montagesätt.
Var tar dörrarna emot? Är det moderna dörrar med snäppin-gångjärn?
Det är gamla gångjärnen. Dörrarna tar emot på lite olika ställen. På en dörrkarm är det den delen som är ovanför dörrhandtaget. Precis så den inte passar. Den går igen men det går trögt.
Den andra dörren tar emot strax under dörrhandtaget.

Feven Feven skrev:
Det är gamla gångjärnen. Dörrarna tar emot på lite olika ställen. På en dörrkarm är det den delen som är ovanför dörrhandtaget. Precis så den inte passar. Den går igen men det går trögt.
Den andra dörren tar emot strax under dörrhandtaget.
Ta en träkloss och en hammare och ge karmen några rejäla slag, kanske räcker det.

S Stefan1972 skrev:
Man kan ju inte göra karmen större genom att justera den ? Är karmen felaktigt monterad tidigare så borde ju nån karvat på den gamla dörren sen förut då för att justera?
okej så det går inte att justera storleken med karmskruv? Vet du hur det går att fixa på något annat sätt? Det är kanske 1 eller 2 millimeter för litet.

Handyman 1 skrev:
Ja,det går bra att borra nya 14mm hål om man vill,om karmen är spikad är det risk att det är pallat bakom karmen dock,så att justera ut den blir nog svårt utan att demontera foder.
Okej. Vad innebär det att det kan vara pallat?

det är kanske gångjärnen som behövs justeras

P
Feven Feven skrev:
Okej. Vad innebär det att det kan vara pallat?
Pallat=stöd,man har lagt träklossar på baksidan av karmen där det är spikat,för att den inte ska kunna röra sig:)

E etompau skrev:
Ta en träkloss och en hammare och ge karmen några rejäla slag, kanske räcker det.
provade men det blev inte någon skillnad :/

P
  • Gilla
Feven
  • Laddar…
Tack det kan nog hjälpa. När jag provade att använda en sådan så lotsande gångjärnet från karmen, så jag ska nog prova att skruva loss gångjärnen och böja till dem i nedmonterat läge.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.