Skall å en förenings vägnar ändra ett par dörrar så de även går att låsa upp elektriskt. Det är ingen hög säkerhet vi talar om (toalett och förråd) och samtidigt skall det vara så billigt som möjligt. Låsen är av typen liknande Assa 560:
Låskista liknande Assa 560, grå metall med lås- och tryckregel, för byte till elektrisk upplåsning.
Tänkte i min enkla värld att det borde finnas massor av elslutbleck till denna standardkista (även "billigare"/icke Assa). Men jag får inte ihop det:
  • Endast låsregeln skall ju vara elektrisk, tryckregeln bör ju låsa mot ett vanligt "hål". Dels vill man ju inte ha tryck på elslutblecket, dels vill jag ju inte att dörren ploppar upp (och inte låses igen) om man bara låser upp med kod/tagg men inte öppnar den
  • De stolpar jag hittar är för osymmetriskt lås, dvs elslutblecket sitter exakt mitt i och hålet för tryckregeln antingen ovanför eller nedanför. Det passar ju inte kistan och befintligt, då dagens slutbleck ser ut så här:
Ett befintligt dörrlås i en träram med ett metallslutbleck och en linjal som visar dess storlek.

Är jag dum eller är det något jag missat (eller båda) ? Kan tänka mig att byta låskistan för att kunna använda ett billigt elslutbleck också - om det skulle underlätta. Men det är som sagt lite priskänsligt, och att lägga 3-4k per dörr är väl inte helt attraktivt.

Fast först och främst - vad funkar till dessa dörrar ?

Först bör man besluta vad för sorts elslutbleck man vill ha t.ex enkelt, standard, extrakraftigt.
Det låter som om ni klarar er med standard.
Det är även viktigt att veta om slutblecket måste vara brandklassat får då begränsas utbudet men jag är rätt säker på att det inte föreligger sådana krav.
Om det är listtryck mot dörren så finns det elslutbleck som även fungerar i sådana miljöer men då vill man att kodlåset/proxyläsaren faller när dörren öppnas för att garantera en bra stängning utan att ha dörrstängare som är onödigt starka för dörren.
Därtill finns det olika montagestolpar till elslutblecken.
Det stolparna du hittat är avsedda för assa connect (evolution) låshus (slutbleck 1487).
Då ni har assa 560 så finns det andra stolpar för det t.ex robust S4-12V (-15,18,20 beroende på plösmått och H eller V beroende på hängning) om det önskas en tryckeskvarhållning så är det S40-12V (motsvarar slutbleck 1887).
Om du är beredd att fälla in monteringsstolparna lite mer så finns det fler alternativ med det enklaste är att använda S40-12V eller att även byta låshus vilket öppnar för att fler montagestolpar stämmer
Jag hade använt ett enkelt elslutbleck (150-12 eller 150-24 beroende på volt) med stolpe S40-12V vilket även håller nere priset.
Om det är högt listtryck så kan STEP st4030v-12 användas men det drar upp priset och då kanske det är bättre att ordna dörrgången så det inte blir så högt listtryck istället.

http://media.robust-se.com/2016/06/Bruksanvisning-100-serie.pdf
http://media.robust-se.com/2016/06/S40-12V-elslutbleck-serie-100.pdf
http://robust-se.com/product/s40-12v/

Redigerat:
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
STORT tack för svaret.
Inga problem att borra/fräsa lite i karmen, det viktigaste är att det finns rimliga möjligheter att det kan passa. Det finns inga brandskydds- eller säkerhetskrav på dörrarna, låsen är bara till för att förhindra "okynnesspring". Listtrycket är i dagsläget tämligen lågt, men inte helt obefintligt.
Stolpe S40-12 och elslutbleck 150-12 verkar ju vara gångbart i vårt fall. Prislappen är ändå rimlig, även om det känns bra betalt för en plåtbit och lite annat om man jämför med nätpriser utomlands. Men det skall ju passa också.....

Du får borra och hugga lite för att få dit ett elslutbleck då det är större bakom stolpen.
Då det kan vara ganska tunt i framkanten när du hugger så får du ta lite i taget så det inte spricker.
Själv borrar jag med en flatborr 22-25mm och hugger sedan med stämjärn oh hugger lite lätt snett inåt.
Det går även att borra flera hål med en mindre vanlig träborr.
Sedan ska du dra fram en kabel men det går ganska lätt.
Om du använder robust elslutbleck så finns det en inbyggd skyddsdiod via andra fabrikat så kan det behövas en skyddsdiod vid anslutningarna av slutblecket.
Vilket slutbleck ni väljer är även beroende av vad som styr elslutblecket och vilken spänning det drivs med, helst 12 eller 24V DC men det går att göra en likriktarbrygga av dioder eller köpa en färdig likriktarbrygga om det matas med AC, de kan köpas där du köper elslutblecken eller kjell&co.

Inga problem, elektroniken är mammas gata för mig. Och försänker gör jag med speciella cylinderborr och snyggar till med stämjärn sedan.
Men tack för svaret än en gång.

Nu är elslutbleck och stolpar på plats och i drift. Installationsbiten gick alldeles utmärkt tack vare tipsen jag fick, bortsett från att en sliten låskista i kombination med tajt dörrspringa behövde justeras lite för att få det att löpa fint.

Däremot ifrågasätter jag kvaliteten på elslutblecken lite (Robust 150).Detta är ju inget nonane-Kina utan kostar ju sina kronor. Ett av tre elslutbleck var nämligen inte pålitligt, men istället för att bråka med att skicka tillbaka öppnade jag det. Tyvärr tog jag ju inga bilder.

Visar sig att konstruktionen har extremt små marginaler, då returfjädern för solenoiden som är kritisk för hela funktionen lätt kan komma i kläm mot locket och sluta röra sig, helt eller delvis. Eller gå trögt, då den skaver mot locket (som i mitt fall). På den jag öppnade fanns ingen som helst marginal, utan den låg mot locket över hela sin längd. Genom att böja upp locket en aning i det hörnet (och sedan tejpa springan för damm/skräpskydd) fungerade det sedan perfekt.

Om det skall motivera att köpa - som man tror - bra prylar för dyrare peng i hos en svensk ÅF, måste man också vara säker på att få vad man betalar för. Så är det tyvärr inte.

Robust enkla elslutbleck är likvärdigt med de andra enkla elslutbleck som finns, det är fullt möjligt att använda enkla elslutbleck från valfri tillverkare.
Jag har monterat elslutbleck i många år men känner inte igen problemet du beskriver, enda gången liknande uppstår brukar vara när någon sprutat in olja i elslutblecket, jag hade skickat tillbaka en strulande produkt omedelbart.
Om ett elslutbleck tappats i backen och det landar oturligt kan även liknande uppstå men det är ovanligt.
Dörrspringor brukar inte behöva justeras med enkla elslutbleck utan där justeras släppvinkeln istället men ibland måste dörrspringan justeras men det är vanligare när andra elslutbleck än enkla används.
Släppvinkeln ska alltid justeras för att säkerställa korrekt funktion, felaktig släppvinkel märks genom att det hugger lite under öppning av dörren när elslutblecket är öppet.
Ofta känns det tydligare när dörren öppnas i väldigt sakta (slow motion).

Redigerat:
Yes, är mycket väl insatt i justering av stoppläge/släppvinkel o.s.v. ;).
Den justeringen som behövde göras berodde snarast på sliten låskista som egentligen skulle bytts ut. Samt inte helt lyckad montering rent passningsmässigt mellan dörr och karm. Men det är en ideell förening och en enkel toa, så lite modifiering löste problemet på ett billigt sätt.

Jag funderar på om det var tillverknings- mer än konstruktionsfel i detta blecket. Verkade som att hela solenoidpaketet inte landat i botten riktigt när det monterats. Hursomhelst fungerar det mycket bra nu.

Tack för dina svar, som alltså löste mitt problem på ett bra sätt.

Det kan vara ett tillverkningsfel då konstruktionen är vanlig och väl beprövad över många decennium.
Om ett tillverkningsfel uppstår anser jag att det är viktigt att skicka tillbaka så att det inte sker igen och problemet kan åtgärdas.
Konstruktionen som används är lik den från andra fabrikat.
Om det fungerar så lär det fungera under lång tid framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.