Jag har satt in nya fönster på verandan. Icke öppningsbart. Ytterglas med äkta spröjs och innerglaset är tvåglas isolerglas. Fönstertillverkaren ansåg att mellanrummet skulle ventileras med två 3 mm hål i nederkant utåt.
Detta fungerar inte. Vi har nästan ständigt kondens på ytterglaset. Ska jag bora grövre hål och sätta på flugnät?
Detta fungerar inte. Vi har nästan ständigt kondens på ytterglaset. Ska jag bora grövre hål och sätta på flugnät?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
För att det ska ventilera så behövs nog ett hål uppe och ett nere. Men jag tycker spontant det känns fel. Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog helt enkelt för tätt mellan ytterglas och inre kassett.
Jämför med gamla tiders kopplade tvåglasfönster:
Där skulle det aldrig vara helt tätt mellan ytter- och innerbågar.
Vi brukade täta mellan bågarna med dammlist bara, och det fungerade fint.
Så ja, som Johannes säger, så behöver du ventilation både uppe och nere.
Och större än ett par tremillimetershål!
Och se till så inte fuktig innerluft kan läcka ut och kondensera mellan glasen.
Jämför med gamla tiders kopplade tvåglasfönster:
Där skulle det aldrig vara helt tätt mellan ytter- och innerbågar.
Vi brukade täta mellan bågarna med dammlist bara, och det fungerade fint.
Så ja, som Johannes säger, så behöver du ventilation både uppe och nere.
Och större än ett par tremillimetershål!
Och se till så inte fuktig innerluft kan läcka ut och kondensera mellan glasen.
Det är ca 7 cm mellan glasen. Det lilla hålet syns mitt i bilden. Jag hittade en gammal akvariepump i källaren och och anslöt den till det ena hålet och efter ett par timmar kan jag tycka att denna ruta är klarare än de andra i samma väderstreck. Jag får nog plocka ur glaskassetten och borra hål i överkanten åxå. Alla proffs är kanske inte proffs på allt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kanske var fuktig luft när det monterades också?
Klicka här för att svara

