Hans-Ulrich
Hans-Ulrich: OK.. So I put rockwool bags inside the hole and the window builder can install the rollershutters now... I am curious to see how he centers the window and the rollershutters as the distance from each vertical bar of the WI dow has a different gap to the frame...
6 svar · 1,9k läst
·
A
aveide: [citat] Tack för svaret. Med starkt lim och hylsa har jag lyckats fixa det. Jag förstår dock att hylsan jag köpt inte är för detta ändamål med tanke på hur tunn och svag den är. Får se om och hur länge det håller. Annars försöker jag mig på en handtagskoppling. Har ingen svets och har inte någon erfarenhet kring svetsande så det känns inte som ett alternativ just nu.
4 svar · 3,8k läst
·
E
Elinjosefina: Söker efter en fin grå halvparytterdörr med glaspartier både i dörr och sidodörr men det är så svårt att välja. Har tittat på Swedoor, Scandidoor, Leksandsdörr, Ekstrands m f. Pris skiljer sig också en hel del och vi vill ha en i mellanpris men den får inte se plastig eller billig ut. Någon som har tips på en gedigen och prisvärd dörr i stil som bild men i gråblå färg tas
0 svar · 2,1k läst
·
Knugenn
Knugenn: Hej ! Är det någon i närheten av Skaraborg som har fönster i REHAU nordic design utförande som man kan få komma och kolla på ?
0 svar · 1,2k läst
A
Anderscurl: Vi beställde altandörrar därifrån och har precis monterat första. Smidiga att ha kontakt med. Vi valde S9000 dörrar. Så de var rejält tunga. Men känns stadiga. Gick dock inte att beställa samma nyckel till alla dörrar.
1 svar · 1,0k läst
Malko
Malko: Ja absolut. Det gick kanonbra med presentsnören :)
3 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Då hade jag använt en svetstråd som jag bockat längs fram för att få upp låset först.
3 svar · 5,0k läst
·
V
vvs facit: Jag tror någon med lite för lite erfarenhet är framme Svårt att se på skylten exakt vad det står . Väljer du ejektor pump Se om denna fungerar https://www.rskdatabasen.se/kategori/pumpar/kallvatten/ejektorpumpar/cr-5-9-dw-5850624-25 Den ersätter 2 modeller. sen du har 2 slangar ut . innan du gräver hade jag provat med en dragtråd i den ena . Fungerar inte det lägger du nya kabeln uppe
1 svar · 1,5k läst
·
1
123abc: Då det verkar sitta till ett badrum i en källare så kan det varit lite högre luftfuktighet och då kan det ska att tryckespinnen (fyrkantspinnen) rostat fast i låshuset, men själva trycket bör du få loss även om så är fallet. Om du får loss resten av trycket men inte tryckespinnen så kan den ha rostat/ärgat fast. Hur hårt tryckespinnen sitter variera med allt från att den går att
4 svar · 3,8k läst
·
G
GustafZ: Hej forumet - i samband med fastighetsrenovering så är det snart dags för fasad och fönsterrenovering. huset = byggt 1940 - funkis stil med 9 st fönsterpar 130*140 cm har diskuterat renoveringen med en fönsterfirma som föreslog att vi kunde göra vissa moment själva för att spara dem tid och oss pengar. min fråga är om någon här på forumet valt att lejja bort en den av
0 svar · 840 läst
pacman42
pacman42: Jag flyttar nu över diskussionen om automatiseringen av produkten till hemautomatiseringsdelen av forumet: - https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-foensteroeppnare.372613/
9 svar · 6,4k läst
·
V
Vante: Kolla på drömfönstret.se
2 svar · 2,9k läst
V
VonKramer: Oj skrev fel i stressen. Nej 3000kr för alla så typ 290kr styck :) Tack för svar! Hittar lite på nätet om hur folk använt dom.
2 svar · 1,2k läst
P
pennybridge: Även dessa ser intressanta ut: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/uterum/uterumspartier-och-glaspartier/skjutbara-fonster/skjutbart-fonsterparti-novoroom-original-2plus2-delat/p-511269
1 svar · 1,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag kör utan tejp om det är samma färg. drar med fuktat finger. Det räcker med vatten, har du en bra sprayflaska så kan du använda den. Jag kör med rakt klipp på pipen, tycker det är lättare att få en jämn fogbredd så och dra sprutan med hyffsad fart så får du en jämn sträng och lägg inte tjockt så det kletar över en massa
5 svar · 2,2k läst
B
bjalle88: Radera
0 svar · 687 läst
B
0 svar · 687 läst
1
123abc: Det finns olika metoder att montera en sparkplåt. Vissa tillverkare brukar fräsa ut för sparkplåten så den är försänkt och limmad. Eftermonterade sparkplåtar skruvas ofta fast. Vissa ligger endast utanpå andra har ett fräst spår som sparkplåten sitter i. Om du har brädor som överlappar så är frågan hur och o vad den ska fästas i. Skruvad (bleckskruv) eller limmad är det
1 svar · 8,4k läst
C
Chrissss: Tack så mycket för svar!!
12 svar · 5,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Lite många andra projekt just nu inser jag men ska uppdatera tråden vartefter :)
20 svar · 11,2k läst
fwellner
fwellner: Det är silikonat.. Träfönster känns det som. Ser inte ut att vara utåt man ska ta ut dom.
2 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: Trä spacklas nog bäst med träspackel om du vill spacka igen hålen annars går det att slå i och limma in en träplugg som slipas till om man inte vill spackla de större hålen. En del blandar sågspån och trälim för att fylla hål. Du kan alltså göra lite som du vill. Angående vad du bör använda för produkter att måla med så finns det många åsikter om det. Enklast är att
1 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: Om du endast höjt dörren så hade det nog även fungerat men om dörrbladet suttit snett i karmen så gjorde du rätt i att åtgärda det, om det fungerar bra nu så har du gjort rätt. Det är en hakkolv.
6 svar · 5,4k läst
·
1
123abc: En plåtsax skulle jag rekommendera. Vill du vika kanterna så finns det på forumet hur andra gjort.
3 svar · 2,2k läst
·
1
123abc: Jag kan inte se vad det är för trycke du har. Jag kan inte bedöma om locket på rosetten gängas eller lossas på ett annat sätt t.ex ett hack undertill där locket ska bändas loss, det finna även rosetter som klistras dit. Jag tycker det ser ut som om det är ett litet hål på ovansidan? Mer och bättre bilder så kanske jag kan vad det är.
2 svar · 1,5k läst
·
L
ljhnilsson: [citat] yes. Handlat i ett par omgångar. Trä fönster blev det. Är nöjd!
2 svar · 7,8k läst
1
123abc: Det sitter fast med långskylten, det är inte ovanligt att man får skruva loss hela långskylten. Det finns lite olika fastsättningar av trycken så man tvingas kontrollera fastsättningen för var beslag men det kan vara en bra vana att även lossa på skruvarna för långskylten. Om jag ska gissa så är ditt trycke med långskylt importerad från tyskland (Türdrücker+Langschild BB72). Vad
8 svar · 2,5k läst
·
myrn
myrn: Med en annan telefon gick det direkt. Kanske en annan version av Bluetooth då ?
1 svar · 934 läst
Faltytowers
Faltytowers: Hej! Jag har en pardörr med ett handtag som på bilden. Den ska renoveras och handtaget är övermålat med färg. Jag försöker montera bort handtaget men kan inte komma på hur man gör. Vanligtvis brukar sitta en sprint i genomgående fyrkantspinne men jag kan inte hitta någon. Har ni något tips:thinking:
0 svar · 510 läst
B
Brianna: Tack för svar! Då kör vi på att skrubba, spraya och måla! (y)
2 svar · 2,0k läst
Peter2400
Peter2400: Svårt att se vad det är för dimensioner på din list, men leif har det mesta. https://www.leifarvidsson.se/tatningslist
1 svar · 754 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.